Jump to content

Hva gjør man selv og hva setter man bort til fagfolk


baatsman

Recommended Posts

Forsøker å gjøre det meste selv. Treverk, repskader,skifte ventiler, konservering, filter,impeller,remskifter etc.

Har i en tidligere båt hatt besøk av elektrikker for å sjekke de elektriske oppkoplingene jeg hadde gjort.

Han fant ingen feil, så da er det vel ikke så gæærn't. Selv om jeg har funnet ut at mine kunskap om EL ombord er lik Nada. Når jeg forsøker å følge med på diskusjonene her på plassen.

Ellers så leser jeg mye før jeg skal begynne med noe jeg ikke har vært borti før.

 

Eksempel til etterfølgelse. En trenger ikke teknisk doktorgrad for å ta fatt på ting ombord. En kan lese seg opp på faglitteratur, snakke med gutta på brygga, kontakte baatplassen osv. og i de fleste tilfeller tror jeg at en vil gjøre en vel så bra jobb enn å overlate det til såkalte fagfolk. Jeg har sett "fagarbeid"som er til å få fnatt av. Når jeg kritiserer "fagarbeid" tenker jeg på plast, instrument, elektro og maskin, ikke rigg og seil som jeg bare har gode erfaring med. Selvfølgelig er det også flinke folk på de områdene jeg nevnte, men de vokser hverken på trær eller andre plasser. Derfor er det etter min mening en kjempeviktig sikkerhetsfaktor i å gjøre ting selv. :sailing:

Link to post
Jeg gjør alt på båten selv.

Det være seg elektronikk, elektro, maskin, rigg eller skrog.

 

Jag gjör oxo det mesta själv !

 

iallafall allt det jag har verktyg o maskiner til..........

 

det gjör att man lär känna båten.

 

 

lite undantag

 

maskin, en fullständig nedplockning i sina bestånddeler o sen ihop igjen, der går grensen

men all skiftning filter, oljebyten, ev.skifte generator, startmotor etc fixer jag själv!

 

rostfrie arbeten, badbrygga, pulpit etc !

 

vissa arbeten i riggen pressning av terminaler etc lämnas bort !

S/Y Gunga Din

Link to post
Gjøre det meste selv ut i fra et sikkerhetsaspekt???

 

Det kan da ikke være slik at alle må være motoringeniører for å ferdes på sjøen??

 

Bortsett fra det elektriske er det vel ikke noe annet akkutt som kan skjære seg og være et sikkerhetsproblem for en enkel daycruiser som min.

 

Det meste betyr alt som føles praktisk gjennomførbart. Sikkerhetsargumentet kommer av at en blir mere kjent med båten og alle dens installasjoner, hvilket øker muligheten til å forstå hva som er feil.

En moderne elektronikkstyrt motor må ha sine servicer på merkeverksted. Dette både pga. garantier og utstyr for å få jobben gjort. Vedlikehold og fiksing på båt består imidlertid av så mye mere.

Link to post

Tar meg av det meste på båt/motor selv. Når det gjelder eventuelle reparasjoner på motor lar seg fagmannen ta det. Skifte filtre, olje, justeringer etc. gjør jeg selv. Ved bruk av fagfolk benyttes de som jeg vet er dyktige, og jeg er til stede når jobben gjøres.

Annet teknisk i båt gjør jeg selv, og selvsagt gjør jeg all båtpuss selv.

 

Jeg har heldigvis sjelden hatt bruk for fagdfolk.

 

Når det gjelder bilen så lar jeg merkeverkstedet gjøre all service.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...