Mulligan Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Jeg gjør alt på båten selv. Det være seg elektronikk, elektro, maskin, rigg eller skrog. Halvstuderte røvere får ikke komme i nærheten av min båt. Jeg vil vite at alt er skikkelig gjort til min standard. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Forsøker å gjøre det meste selv. Treverk, repskader,skifte ventiler, konservering, filter,impeller,remskifter etc. Har i en tidligere båt hatt besøk av elektrikker for å sjekke de elektriske oppkoplingene jeg hadde gjort. Han fant ingen feil, så da er det vel ikke så gæærn't. Selv om jeg har funnet ut at mine kunskap om EL ombord er lik Nada. Når jeg forsøker å følge med på diskusjonene her på plassen. Ellers så leser jeg mye før jeg skal begynne med noe jeg ikke har vært borti før. Eksempel til etterfølgelse. En trenger ikke teknisk doktorgrad for å ta fatt på ting ombord. En kan lese seg opp på faglitteratur, snakke med gutta på brygga, kontakte baatplassen osv. og i de fleste tilfeller tror jeg at en vil gjøre en vel så bra jobb enn å overlate det til såkalte fagfolk. Jeg har sett "fagarbeid"som er til å få fnatt av. Når jeg kritiserer "fagarbeid" tenker jeg på plast, instrument, elektro og maskin, ikke rigg og seil som jeg bare har gode erfaring med. Selvfølgelig er det også flinke folk på de områdene jeg nevnte, men de vokser hverken på trær eller andre plasser. Derfor er det etter min mening en kjempeviktig sikkerhetsfaktor i å gjøre ting selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Jeg gjør alt på båten selv.Det være seg elektronikk, elektro, maskin, rigg eller skrog. Jag gjör oxo det mesta själv ! iallafall allt det jag har verktyg o maskiner til.......... det gjör att man lär känna båten. lite undantag maskin, en fullständig nedplockning i sina bestånddeler o sen ihop igjen, der går grensen men all skiftning filter, oljebyten, ev.skifte generator, startmotor etc fixer jag själv! rostfrie arbeten, badbrygga, pulpit etc ! vissa arbeten i riggen pressning av terminaler etc lämnas bort ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Puffen Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Gjøre det meste selv ut i fra et sikkerhetsaspekt??? Det kan da ikke være slik at alle må være motoringeniører for å ferdes på sjøen?? Bortsett fra det elektriske er det vel ikke noe annet akkutt som kan skjære seg og være et sikkerhetsproblem for en enkel daycruiser som min. Det meste betyr alt som føles praktisk gjennomførbart. Sikkerhetsargumentet kommer av at en blir mere kjent med båten og alle dens installasjoner, hvilket øker muligheten til å forstå hva som er feil. En moderne elektronikkstyrt motor må ha sine servicer på merkeverksted. Dette både pga. garantier og utstyr for å få jobben gjort. Vedlikehold og fiksing på båt består imidlertid av så mye mere. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Tar meg av det meste på båt/motor selv. Når det gjelder eventuelle reparasjoner på motor lar seg fagmannen ta det. Skifte filtre, olje, justeringer etc. gjør jeg selv. Ved bruk av fagfolk benyttes de som jeg vet er dyktige, og jeg er til stede når jobben gjøres. Annet teknisk i båt gjør jeg selv, og selvsagt gjør jeg all båtpuss selv. Jeg har heldigvis sjelden hatt bruk for fagdfolk. Når det gjelder bilen så lar jeg merkeverkstedet gjøre all service. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.