Jump to content

Supercool - virkemåte og tilkobling


Batdilla

Recommended Posts

I serien Dilla driver med ting han absolutt ikke har peiling på, har vi i dag kommet til Supercool kjøleskap. :lol:

 

Jeg driver og tester et Supercool skap jeg har fått tak i. Det er bare 2 ledninger som skal kobles til - pluss og minus. Han jeg fikk det av (Nordan) hadde merket ledningen han trodde var pluss. Jeg har koblet det til og vifta går rundt. Det er av typen med hvitt vifteblad. Bladet går medurs. Inne i skapet kan det virke som lufta trekkes inn i skapet. Det virker som det blir kaldt i skapet (Har ikke stått på så lenge enda). Høres dette riktig ut mht polaritet? :confused:

 

Vil det i det hele tatt skje noe galt om man får byttet om polariteten inn på skapet? Vil vifta gå rundt, men ingen kjøling, kan elementet ødelegges, eller hva skjer da? :confused:

 

Inne i skapet sitter det en vippebryter hvor man kan velge mellom "Cool Down" og "Economy". Er dette eneste styringsmekanisme som er i skapet? Finnes det ikke termostat i disse skapene? Finner nemlig ingenting.

 

Hvordan bruker dere skapet dere som evt. har et lignende skap. Kjører dere på "Cool Down" mens motoren er igang, for deretter å slå over på "Economy", eller står det på full guffe hele tiden?

 

Kunne det vært en ide og automatisert reguleringen slik at sjalting mellom "Cool Down" og "Economy" går automatisk, avhengig av om motoren går eller ikke, med tilleggsmulighet for å kunne overstyre dette med den innebygde vippebryteren?

 

Eller hva med og satt inn en termostat - eller kjøler aldri skapet så langt ned at termostat har noen hensikt?

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå redd for å avsløre at jeg ikke har stort greie på dette heller, som så mye annet. Men jeg vil tro at det finnes en termostat på skapet. Hvis ikke så vil det jo dure og gå hele tiden og trekke strøm. Høres sannsynlig ut at du kan bruke full guffe (cool down) for å få full effekt mens motoren går slik at skapet blir fortere kaldt, og deretter skru over på Economy  etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Sitat :eller kjøler aldri skapet så langt  ned at termostat har noen hensikt?  :lol:

 

Min subjektive oppfatning.  :confused:

 

Hvor hardt du kan kjøre elementet avgjøres av hvor godt du greier å kjøle ned den varme siden. Elementets kalde side er i store trekket resultat av differansen mellom varm og kald side, dvs. jo mer du greier å avlede fra den varme siden jo kaldere blir kulde siden . Om cool down over lengre tid er efektivt avhenger da om du blir kvitt varmen.

 

Kjøleboks/skap basert på dette elementet er en efektiv måte å tømme batteriet på  :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg går utifra at det sitter vifte både på den kalde og varme siden.

Dersom det er korrekt ville jeg ha trekt en slange frem til viften på den varme siden fra f.eks kjølen på båten. Da har du noe kontroll på luftstrømmen frem til elementet som skal avledet varme utviklingen. Den avgitte luftstrømmen kan du la gå ut gjenom luker og lignende rundt skapet.

Link to post
Share on other sites

Hej Båtdilla !

 

vet ikke om du funnit desse sider, noe av de rörigaste hemsider jag sett på

veldi länge  :confused:

men det ger kansje litt 'vägledning'

 

http://www.supercool.se/pages/marin.html

http://www.supercool.se/pages/tio.html

http://www.supercool.se/pages/conten.html

http://www.supercool.se/pages/conten.html

 

hade förövrigt ett supercool i Joda'n funkade bra, det hade ACD, automatic

cool down, när batt spenningen låg över 13V dvs när motorn gick, så kylde

det ner maten ! låg du still så underhöll det kylan (i lite högre temp)

o skulle batt spenningen falle under 12V så tror jag det stengde av kylan

helt för att man skulle ha lite kräm kvar o kunne starte motorn!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mener å vite følgende: 'Economy' - kjøleren styres av en termostat. 'Cool down' - termostaten er 'kortsluttet' og kjøleren kjøler så sterk det bare går uten hensyn til temperatur

Dette høres jo fornuftig ut det. Men såvidt jeg kan se, er det ikke antydning til noen regulerbar termostat. Det må i så fall være en innebygget termostat som er fast innstilt. Noen som vet noe mer om dette? I mellomtiden skal jeg se hva jeg kan finne av info på linkene som Gunga postet.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tittet på sidene hos www.supercool.se Det står nevnt på sidene en modell som har de to trinnene jeg har nevnt. I tillegg står det nevnt en elektronisk termostat som gir fast temperatur på +5 grader. Så da er det kanskje noe i teorien til Andreas? Skal finne typebetegnelsen eksakt senere i dag og se om jeg finner igjen denne på sidene til Supercool.

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra manualen    :rolleyes:

F Modell har fast +5 grader

RC modeller har innstilling +0 - +15 med 3 graders intervaller

Max tempraturskille mellom omgivelsen og boks er ca 30 grader i normal posisjon

ca 20 grader i økonomiposisjon Alt dette er da i forholdt til normal isolering og normalt boks volum i forrhold til agregatet.

Det sitter potmeter på innersiden av plastdekselet i motsatt side av der tilkoblingen er. Det gjelder de typene jeg har manual til

Kan eventuelt scanne / fakse  manualen senere i uken.

Har du typebetegnelse  på din egen ?

Link to post
Share on other sites

...Kan eventuelt scanne / fakse  manualen senere i uken. Har du typebetegnelse  på din egen?

Har tatt en titt til på skapet. Finner ikke noe annen info enn Supercool logoer og en liten lapp på aggregatet på baksiden hvor det står "LK-03 12V". Ut over dette jeg sett at kjennetegn mange nevner er røde eller hvite vifter. Min er utrustet med hvite vifter, ei på utsiden og ei på innsiden. Og som nevnt vippebryter for å velge "Cool Down" og "Economy". Og så henger det på en bryter på flatkabelen hvor spenning kobles til som starter/stopper skapet.

 

Hvis du har mulighet til å scanne det du har, hadde det vært kjekt. Jeg tittet hos www.supercool.se for å se om jeg fant igjen betegnelsen LK-03 noe sted, men ingen treff. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har tatt en titt til på skapet. Finner ikke noe annen info enn Supercool logoer og en liten lapp på aggregatet på baksiden hvor det står "LK-03 12V". Ut over dette jeg sett at kjennetegn mange nevner er røde eller hvite vifter. Min er utrustet med hvite vifter, ei på utsiden og ei på innsiden. Og som nevnt vippebryter for å velge "Cool Down" og "Economy". Og så henger det på en bryter på flatkabelen hvor spenning kobles til som starter/stopper skapet.

 

Hvis du har mulighet til å scanne det du har, hadde det vært kjekt. Jeg tittet hos www.supercool.se for å se om jeg fant igjen betegnelsen LK-03 noe sted, men ingen treff. :rolleyes:

dom eldre modellerna har ett hjul som man ställer in temp på, har du det?

 

min som hette ACD hade trykk /touch knapper 4-6-8-10 gr (dette var fra år ca 86-87)?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...dom eldre modellerna har ett hjul som man ställer in temp på, har du det?

Nope! Det eneste er vippebryter "Cool Down"/"Economy" og ei lampe som lyser rødt. Jeg tror kanskje skapet mitt har en fast termostat på +5 grader og at lampa lyser rødt så lenge temperaturen er over +5 grader. Kanskje...
Link to post
Share on other sites

Nope! Det eneste er vippebryter "Cool Down"/"Economy" og ei lampe som lyser rødt. Jeg tror kanskje skapet mitt har en fast termostat på +5 grader og at lampa lyser rødt så lenge temperaturen er over +5 grader. Kanskje...

strange......................!!!  :rolleyes:

 

Har du testet det, blir det kallt?

 

Du kan ju alltid ringa tillverkarn!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde et slik skap i båten en gang fra 1986. Der var det en termostat som var montert ved siden av skapet, altså ikke på eller i skapet. I tilegg var det bryteren inne i skapet som er nevnt tidligere. Sakpet fungerte ellers utmerket det, etter at jeg la en flexi slange fra viften bak skapet og ned i kjølen på båten. slik at den sugde kald luft derfra til kjøleribbene.

Dette fordi når sola stod og stekte på skutesiden på den siden som skapet stod så var lufta for varm til å lede vekk varmen fra skapet.

Link to post
Share on other sites

Har du testet det, blir det kallt?

Ja, det blir kaldt. Men jeg hadde ikke tålmodighet til å se om den røde lampen slukket etter hvert. Det virker jo som alt er i orden, men det hadde vært greit og visst hvordan det fungerer på den ene og den andre innstillingen. Men jeg får se på det til helgen. Må da selvsagt kjøpe inn en del øl slik at testen blir autentisk. :rolleyes: Da har jeg unnskyldning for at skapet må stå på en del timer.
Link to post
Share on other sites

Der var det en termostat som var montert ved siden av skapet, altså ikke på eller i skapet.

Aha! Her kan vi være inne på noe. Kabelen som går inn på skapet er en slags flatkabel med 6 tråder. På denne kabelen sitter det et slags monstrum av en av/på bryter av typen trykk/dra. I tillegg går flere av trådene sammen i ei tugge med en sukkerbit hvor det er lasket med en jordtråd. Kanskje har det vært ekstern termostat på skapet og så er denne fjernet av en eller annen grunn og erstattet med en lask?
Link to post
Share on other sites

Tittet litt, men det ser ikke ut som det er noe pot. meter her. Tok et par-tre bilder med web kameraet jeg har. De 2 øverste bildene viser den delen som er inne i skapet. Der kan den ytre delen skyves til side. Bildene viser den skyvbare delen skjøvet til ene og andre siden. Det nederste bildet viser den delen som er bak på skapet. Der sitter det ikke noe annet enn kjøleribber, vifta i midten og et plastdeksel utenpå vifta. Ligner dette på det du mener, CAT?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har kjøleboks i båten. Da jeg kjøpte båten, sa de at den ikke fungerte. (Var med på å senke prisen på båten??) Demonterte den i "hjemmelabben" og sto å klødde meg LENGE i hodet for å forstå koblingene (hadde ikke skjema.) Koblet til spenning (12VDC) og målte 200 mA og vifta gikk rundt, men ingen kjøle-effekt. Etter å ha sett litt på transistorer og polaritet, var det åpenbart at noe var spinnvillt! Jeg monterte sammen boksen og SNUDDE POLARITETEN på spenningen, dermed trakk boksen flere ampére OG fungerte perfekt....  !! (Kald pils!)

Ser ikke ut til at feil polaritet hadde ødelagt noe...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

...Demonterte den i "hjemmelabben" ...Ser ikke ut til at feil polaritet hadde ødelagt noe...

Hjemmelabben - den var ny! Hjemmelabben hos oss vil i prinsipp si alle steder som ikke allerede er nedfylte av mer eller mindre suspekte båteksperimenter. Men nå skal det snart bli noe annet - Dillebua er snart klar. 19kvm med ren luksus :rolleyes:. Opplagringsplass til Selco'n, eget velutstyrt verkstedrom, masse lagringsplass til gummibåt, påhengere og annet. Et helt frittstående bygg hvor bare Kapteinen er sjef! Her er hybelkaniner og en Ovatrolskvett her og der hjertelig velkomne. Gjett om jeg gleder meg! Tror jeg skal poste et bilde eller to av herligheta når det er klart - bare for at de som lider under kummerlige forhold skal få litt å være misunnelig på. :sleep: Totalrammen for prosjektet ser ikke så ille ut - tror jeg kommer unna med i underkant av 20 lapper. Så har man plass, tid og tiltak, kan det hende flere vil vurdere noe slik etter å ha sett bildene.

 

Takker for innspillet om polaritet. Greit å vite all den tid det var en viss tvil om polariteten inn på skapet. Men nå har jeg testet det og funnet ut hva som er riktig og ledningene er behørig merket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...