Jump to content

Supercool - virkemåte og tilkobling


Batdilla

Recommended Posts

Ser ikke ut til at feil polaritet hadde ødelagt noe...

Nå er det vel en del elektronikk med i bildet som forhindrer funksjon ved feil polaritet, og denne bør være beskyttet mot feil polaritet.

Det som transporterer varmen er et peltier  element. Byttes polariteten på dette så snur du retningen på varmetransporten, og kjøleskapet har blitt varmeskap!  :rolleyes:=  :sleep:

På de billige elktriske kjøleboksene ala Biltema er dette utnyttet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Riktig. Det er Peltiére-element i boksen min også, men den er ikke laget for oppvarming (eldre type). Det var satt inn sperre på dette elementet, slik at det var bare vifta som gikk på feil polaritet.

Dessuten er jeg tilhenger av "idiode" (også kalt idiot-diode) på all elektronikk, hvor det er fare for ombytting av polariteten.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Gjennoppliver denne tråden fordi jeg lurer litt på dette med 'virkemåten'. Jeg leker f t nemlig litt med tanken å starte opp et prosjekt med å spesiallage et slikt kjøleaggregat.

 

Jeg mener at jeg kan påpeke noen detaljer som gjør at de eksisterende aggregater (SuperCool, Tropicool) er verre enn de burde være. (Jeg vet at Peltier-kjøling allerede har en teoretisk ulempe i forhold til kompressorkjøling, men det er en annen sak):

 

1 - aggregatet monteres i selve isolasjonen til kjøleboksen. Dette medfører at med en gang når aggregatet slåes av begynner den omvendte Peltier-effekten som heter Seebach-effekt: aggregatet begynner å produsere strøm ved å lede varmen fra utsiden av boksen til innsiden. Denne effekten er sikkert ikke stor fordi viften er av, men den er da. Også kan det tenkes at effekten blir redusert siden man ikke tar ut strømen. Men uansett: aggregatet er en dårlig varmeisolator der det er bygget inn. Jeg tror også at man inne i boksen egentlig ikke trengte viften og kunne klare seg med konveksjon - kompressorbaserte systemer har sjelden vifter inne i boksen - men det gjør man ikke fordi konveksjonen ville virke også når aggregatet er slått av og dermed forsterke varmetapet.

 

2 - et typisk Peltier-element bruker ca 50W i strøm og flytter max 30W varme ut av boksen når betingelsene er best;den tar 30W fra boksen og leverer 80W varme (50+30) til omgivelsen rett ved boksveggen. Ikke særlig smart, egentlig. I tillegg avgis varmen til luft og med 80W må det mye luft til for å holde temperaturen på den kalde siden av Peltier-elementet lav. Ellers blir tallene bare verre.

 

Min tanke er

 

1 - Flytte Peltier-elementet bort fra kjøleboksen og dermed flytte også varmekilden. Samtidig beholder boksen isolasjonen hele veien rund. Kulden føres inn i (korrekt: varmen føres ut av) boksen vha en kjølevæske og en varmeveksler inne. Bare 2 tynne rør/slanger går gjennom isolasjonen. Nesten identisk fremgangsmåte som ved kompressoraggregater.

 

2 - Peltier-elementet plasseres der hvor det er veldig lett å bli kvitt 80W varme: i min båt blir dette inne i vannballasttanken  :lol:. (I andre båter kunne det være en kobberplate som er limt til skrogbunnen med en epoxy/kobberpulverblanding.) Kjølevæsken føres i isolerte rør/slanger mellom Peltier-elementet og kjøleboksen. Her trengs en pumpe som må flytte kjølevæske for 30W, ikke en luftvifte som flytter luft for 120W (80W varme utenfor boksen pluss 30W innenfor). På den varme siden tror jeg ikke at jeg trenger noen pumpe e. l. såfrem utformingen fører til varmeindusert vannkonveksjon i ballasttanken.

 

Noen som har en mening om prosjektutkastet?

 

 

Så langt har jeg prøvd å gjøre meg litt klokere ved å lese den store 70-spørsmåls-FAQen på http://www.tellurex.com.

 

 

Spørsmål som jeg allerde har:

 

1 - Jeg har en magefølelse at jeg kommer til å ha problemer med å finne en sirkulasjonpumpe som er tilpasset så lite effekt. Kjenner noen til en liten elektrisk pumpe som kan pumpe kjølevæsken mellom Peltier-elementet og varmeveksleren i kjøleboksen? Den må kunne gå kontinuerlig men trenger ikke å være så stor og strømkrevende som de minste sentrifugalpumpene fra Whale (f eks) som jo tar nesten 1 ampere. Kunne evt tenke meg å prøve en 24V-pumpe på 12V. En annen ulempe med mange av disse er at de bruker væsken til å kjøle sin egen motor og det er jo litt uheldig.

 

2 - Finnes det noen overklokkere (PC-trimmere) hos oss? (De driver nemlig med lignende teknologi: vann og/eller Peltier-kjøling av PC-CPUer)

 

3 - Noen som kjenner kjøleeffekten (ikke strømforbruket!) i watt til aggregater basert på BDF35-kompressorer? Jeg ser at en av fordamperne er oppgitt til 35W, men det er da sikkert bare en øvre begrensning.

 

- Hvorfor er fordampere hvit? Ville de ikke være mer effektiv dersom de var svart? Eller er det bare 'skjønnhetsidealet'?

 

 

Dette ble langt - og sikkert bare til spesielt interesserte, men bland ca 2200 finnes det kanskje slike også?

 

 

 

P.S. Å dra til butikken og kjøpe et ferdig aggregat er bare kjedelig.  :lol:  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...