Jump to content

Heise båten opp i taket?

OnkelDonald

Recommended Posts

Når jeg nå skal prime og lakke skroget kom jeg på en idé som kanskje gjør prosessen litt enklere, for å komme til hele skroget under fenderlista på en gang, kan jeg hekte en vaier i to av motorfestehullene i akterspeilet, samt en vaier i et hull i dekket å heise hele sulamitten opp i taket? Dreier seg om en 17 fots båt som er helt tømt (bare skroget igjen). tipper det dreier seg om ca. 400kg Vil båten tåle det??

Legger selvfølgelig sikring under, men er praktisk å kunne komme til hele skroget samtidig.

Til å flippe den rundt? Tror det kan bli vrient. Båten står på en låve å si så fall hadde jeg brukt to taljer festet i noen solide takbjelker.

Vet ikke helt hvordan jeg skal få snudd den selvom vi er mange da? Den tåler vel ikke å rulles rundt over flenskanten til fenderlista? Veier jo tross alt litt. Og den er i overkant stor til å holdes i lufta hele veien rundt selvom vi hadde vært mange personer.. Noen med gode ideer?

Du kan sikkert lette den etter akterspeilet, men framme ville jeg lakt en bjelke på tvers under båten. Bjelken må være så lang at den stikker ca en meter ut på hver side forrut, da kan du sette en talje i hver ende av bjelken og lette opp baugen. Spikrer du fast to klosser som hindrer kjølen i å gli sidelengs blir det litt sikkrere. Da sitter du igjen med en liten flekk du må bunnstoffe etterpå.

Ok, slik jeg skjønner det nå så skal hele båten lakkes og du skal ikke ha bunnstoff på båten i etterkant. Tror jeg ville satset på å snu hele båten, har selv vært med på dette med en Wesling. Vi var to voksne og fikk to gutter på ti år til å hjelpe oss. Brukte noen gamle madrasser og rullet den rundt. Vindskjermen tok vi av, dyrt å ødelegge.

Ok, slik jeg skjønner det nå så skal hele båten lakkes og du skal ikke ha bunnstoff på båten i etterkant. Tror jeg ville satset på å snu hele båten, har selv vært med på dette med en Wesling. Vi var to voksne og fikk to gutter på ti år til å hjelpe oss. Brukte noen gamle madrasser og rullet den rundt. Vindskjermen tok vi av, dyrt å ødelegge.

Det hørtes jo enkelt å greit ut, og båten er ganske lik weslingen. Vindskjermen er allerede av. La dere madrassene slik at fenderlistkanten (flensen) gravde seg nedi madrassene på vei rundt da? Ingen problemer med dette, og samme prosedyre når båten skulle på rett kjøl igjen?

Dette gikk veldig smertefritt for seg og ikke noe skade på båten. Men vær oppmerksom på tungdepunktet når båten vippes over, det kan skje litt plutselig at den vil legge seg med kjølen i været. Bør helst være noen som tar imot på andre siden. Særlig tungt blir det aldri, men tre voksne kan anbefales for sikkerhets skyld.

Disse guttene vi hadde med oss hjalp bare til med å legge strø under båten når vi løftet den og rette litt på madrassene under veis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...