OnkelDonald Startet 15.Januar.2007 Del på Facebook Startet 15.Januar.2007 Når jeg nå skal prime og lakke skroget kom jeg på en idé som kanskje gjør prosessen litt enklere, for å komme til hele skroget under fenderlista på en gang, kan jeg hekte en vaier i to av motorfestehullene i akterspeilet, samt en vaier i et hull i dekket å heise hele sulamitten opp i taket? Dreier seg om en 17 fots båt som er helt tømt (bare skroget igjen). tipper det dreier seg om ca. 400kg Vil båten tåle det?? Legger selvfølgelig sikring under, men er praktisk å kunne komme til hele skroget samtidig. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
JanS/EIR Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Såfremt festepunktene dine er solide nok (både i båten og i taket!) skulle vel dette gå bra. Men du må jo male "oppover"? Er det ikke like enkelt å snu båten med kjølen opp? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Priming og lakking blir vel også mye enklere å utføre med bunnen i været. Da slipper du å arbeide "under opp". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
OnkelDonald Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Jo er kanskje like greit å snu den, bare være 7-8 mann for å få gjort det eller no? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
tuffff Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Jo er kanskje like greit å snu den, bare være 7-8 mann for å få gjort det eller no? Tja, kan du ikke bruke samme heisanordning som du ville heist den oppunder taket med da? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Til å flippe den rundt? Tror det kan bli vrient. Båten står på en låve å si så fall hadde jeg brukt to taljer festet i noen solide takbjelker. Vet ikke helt hvordan jeg skal få snudd den selvom vi er mange da? Den tåler vel ikke å rulles rundt over flenskanten til fenderlista? Veier jo tross alt litt. Og den er i overkant stor til å holdes i lufta hele veien rundt selvom vi hadde vært mange personer.. Noen med gode ideer? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Hydrox Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Du kan sikkert lette den etter akterspeilet, men framme ville jeg lakt en bjelke på tvers under båten. Bjelken må være så lang at den stikker ca en meter ut på hver side forrut, da kan du sette en talje i hver ende av bjelken og lette opp baugen. Spikrer du fast to klosser som hindrer kjølen i å gli sidelengs blir det litt sikkrere. Da sitter du igjen med en liten flekk du må bunnstoffe etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Skal ikke bunnstoffes, men lakkes så det hadde vært en klar fordel å få tilgang til absoulutt hele skroget samtidig Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Hydrox Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Ok, slik jeg skjønner det nå så skal hele båten lakkes og du skal ikke ha bunnstoff på båten i etterkant. Tror jeg ville satset på å snu hele båten, har selv vært med på dette med en Wesling. Vi var to voksne og fikk to gutter på ti år til å hjelpe oss. Brukte noen gamle madrasser og rullet den rundt. Vindskjermen tok vi av, dyrt å ødelegge. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Her ser du hvordan jonkare snudde sin båt ved hjelp av en krybbe og talje/kran i taket: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24342 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Er vel ikke noe problem dette? En talje i hver ende, løft opp båten, snu den i lufta og fir den forsiktig ned igjen. Helst oppå et par bukker for å få riktig arbeidshøyde. Burde ikke dette gå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuffff Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Jo mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Ok, slik jeg skjønner det nå så skal hele båten lakkes og du skal ikke ha bunnstoff på båten i etterkant. Tror jeg ville satset på å snu hele båten, har selv vært med på dette med en Wesling. Vi var to voksne og fikk to gutter på ti år til å hjelpe oss. Brukte noen gamle madrasser og rullet den rundt. Vindskjermen tok vi av, dyrt å ødelegge. Det hørtes jo enkelt å greit ut, og båten er ganske lik weslingen. Vindskjermen er allerede av. La dere madrassene slik at fenderlistkanten (flensen) gravde seg nedi madrassene på vei rundt da? Ingen problemer med dette, og samme prosedyre når båten skulle på rett kjøl igjen? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Hydrox Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Vi la madrassene slik at overgangen mellom bunn og skuteside kom inn på madrassene, så rullet vi båten rundt. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Og dette gikk smertefritt? Var det tungt med dere fire? Synes dette høres ut som en bra løsning. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Hydrox Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Dette gikk veldig smertefritt for seg og ikke noe skade på båten. Men vær oppmerksom på tungdepunktet når båten vippes over, det kan skje litt plutselig at den vil legge seg med kjølen i været. Bør helst være noen som tar imot på andre siden. Særlig tungt blir det aldri, men tre voksne kan anbefales for sikkerhets skyld. Disse guttene vi hadde med oss hjalp bare til med å legge strø under båten når vi løftet den og rette litt på madrassene under veis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.