Jump to content

Scand Nautic 7800 . er det bra båt valg?

ola_dunk

Recommended Posts

Kikket litt på disse båtene for noen år siden. Synes både Nautic og Tropic er mye båt på 27 fot - det er jo faktisk fullverdige weekendcruisere med rikelig med sengeplasser. Sett i forhold til f.eks. Dynamic`en er disse mye mer praktiske båter spør du meg. Personlig liker jeg best Tropic`en uten aktercabinen. Jeg foretrekker heller mer uteplass og stikk-køye inne.

Lykke til med valget

har det vært nevnt noe om tykkelsen på plasren på denne ?

Scand 27 Nordic heter halvpanerutgaven med aksling. Men, disse 27 "føttene" utgjør skroglengden UTEN baugspyd og plattform. Altså som det ble nevnt over, en betydelig rommeligere båt enn Nautic/Tropic som vel er 7800 (26`)med spyd og plattform.

Når det gjelder dette med skrogtykkelsen og Scand, var dette et "problem" som ble diskutert for Baltic modellene 1985,1986 og 1987 . Da var etterspørselen større enn produksjonen, og etter det jeg hørte den gang gikk det litt for fort i svingene...( hadde selv en Baltic 1985 mod. tidlig på nittitallet ) Egentlig ikke noe stort problem, men noe som ble hauset opp i forb. med utskjæring av hull for baugpropell . da var det div. båteiere som mente at skrogtykkelsen var liten i forhold til eldre utgaver av Scand Baltic. Har aldri hørt dette nevnt i forb. med Nautic / Tropic modellene.

Jeg har aldri hørt om Scand båter som har forlist på grunn av for liten skrogtykkelse.

Jeg har tidligere hatt to Scandbåter, en støp i 1986 og den andre i 2000.

Ingen hadde spesielt tynne skrog der jeg hadde anledning til å kontrollere dette (ved skroggjennomføringene).

Selv om Scand sikkert kan anklages både for det ene og det andre, bør vi være påpasselige med å unngå å bidra til ryktespredning dersom disse mangler forankring i observerbare forhold.

Scand er en populær båt, så opplyste vi er via nett osv. hadde det fort kommet frem om det var dårlig kvalitet.

De er bygget for familier, og er ett trygt kjøp. Bra annenhåndsverdi også.

Det som har kommet frem noen ganger er "slurvete" arbeid f eks med elektrisk. Om det er riktig/feil, kan ikke

jeg svare på. Men vi har forskjellige terskler for kvalitet, så dette er ofte også ividuelt.

Legg merke til at ofte er det best-selgerene som får et dårlig "rykte". Men snakk med Scand eiere, tidligere eiere

osv. DU har flere du kan sende en IM til her.

F eks. Roalbj, Akult osv.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...