Jump to content

Bytter man belgen på et S-drev selv?

hymer

Recommended Posts

Hva det vil komme på å sette bort jobben er avhengig av hvor båten befinner seg. Den må jo være på land, spørsmålet blir da hvor enkelt er da å få kvalifiserte folk til å komme, hvor mye reising er involvert mm.

Jobben kan vel fort komme på en kr. 5.000,-. Volvo har en gang i tiden utgitte et hefte med detaljbeskrivelse av prosedyren for hvordan dette gjøres. Vil tro noen på forumet kjenner mere til dette. Kan være verdt å kontakte importøren, som vel er Stein Iversen as i Sandefjord.

Den som er nevenyttig får dette til, men jeg har også hørt at folk har vært uheldig, slik at man har fått unødig slitasje på drevet med den følge at jobben måtte nærmest gjøres om igjen ++.

Det bør være andre her på forumet som kan gi mere opplysninger, men i alle fall - velkommen hit, og lykke til! :confused:

Dette kan du gjøre selv. Jeg har ikke gjort dette med kombinasjonen 5A/110, men 5C/120 har jeg skrudd en del på. Jeg fant at det var lettere å ta ut hele motoren enn å dele den slik instruksjonen sier. For å få dette til, må akslingen ut.

Løs alle ledninger og slanger, skru løs skruene som klemmer fast belgen, ta ut propellakslingen og skru løs de tre motorfestene. Nå kan du løfte motoren og drevet rett opp. MD5 med drev er liten og lett. Veier ikke mer en en 60 Merc firetakter.

Nå kan du ta med deg motoren innendørs for å bytte belg. Benytt anledningen til å gjøre rent og male i maskinrommet. Du kan også pusse ned og male eventuelle rustflekker på motoren. Du vil garantert finne noen på babordsiden under sylinderen. Bytt tetninger rundt aksling før du monterer sammen.

Hvis du velger varianten med å dele motor/gir på plass i båten, så vær klar over at drevet må legges en del akterover for å få det ut med aksling på plass.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg kjenner ikke S-110, men jeg har selv et 120-drev og en Volvo 2003. Det følger en god beskrivelse med belgen, som forøvrig er dyr (ca. kr. 2000). Sist kjøpte jeg den i Sverige, men da var kronekursen atskillig gunstigere enn nå. Jobben med å bytte er kurant hvis man er vant til å "mekke". Tøm drevet for olje og avmonter propelleren. Gear-wire frakobles og motoren løsnes fra motorfestene. Drev løsnes fra motor og motoren flyttes ca. 5 cm fremover. Støtt opp med treklosser under motor. Platen over belgen løsnes og når alt er løst, vippes drevet opp og akterover. Ta gjerne med drevet hjem i garasjen eller kjelleren. Drevet splittes ved belgen. Noen skruer er festet med låsetråd. Det følger forøvrig ny låsetråd og pakninger med belgen. Bytt belg og pakning(er). Det skal også brukes pakningssement (men ikke på belgen!!). Du må bruke momentnøkkel. Verdiene står i beskrivelsen. Når platen over belgen likevel er ute, sjekk for rust og gi den eventuell nødvendig rustbehandling. Hvis det ikke oppstår komplikasjoner, er jobben gjort på noen få timer. Jeg har gjort dette på min egen båt 2 ganger.

Eivind

Jeg byttet belg på min MD5A/110 etter 10 år. Det tok meg noen timer på en lørdag å skru ut motor med drev og heise det over på en tilhenger. Kjørte hele stasen til et verksted som tok en overhaling av motoren samtidig som de skiftet belgen. Monterte alt på plass igjen uten noen problemer - noen timer på en lørdag. Husk bare og merk alle ledninger slik at de kommer på riktig plass.

Med drev er det ingenting som kan gå galt - ingen oppretting etc. som med fast aksling.

For en litt nevenyttig person er ikke dette noen kunst ,og mange penger spart i forhold til å la et verksted gjøre alt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...