Draco er tingen Startet 16.Januar.2007 Del på Facebook Startet 16.Januar.2007 Hallo alle båtelskere. Nå skal dere høre her Jeg har en prosjektoppgave som går ut på å tømme en tørrdokk(som kanskje skal lages) for vann. Denne er på ca 17625kubikk og den skal tømmes på 2-3 timer helst(det blir MANGE liter i sekundet d). Har regnet litt på dette og finner ut at d må noen JÆ... store pumper får å få dette til. Regner med at vi må ha MINST 2 pumper(kanskje flere) for å få denne mengden med vann ut av d store badekarret. Så d jeg lurer på er om det er noen av dere som jobber innen denne sjangeren, salg av pumper, jobber med tørrdokk eller er ingeniører som æ prøver å bli, som kan dette osv. Trenger noen nettadr. som jeg kan se litt på Hilsen en blivende ingeniør Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Er ikke spesialist på pumper eller dimensjonering av disse, men kjenner til noen leverandører. Mulig du kan finne noe her. http://www.flygt.no/ http://www.grundfos.no/ http://www.absgroup.no/no/ http://www.lindflaten.no/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Slagskibet Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Det var da ille mye pumpekapasitet det da. Du sikter på rundt 6000 cbm i timen og det er ikke umulig men du trenger masse strøm for det. Thune Eureka leverer pumper til skip,en telefon dit kan muligens være nyttig. Ligger ikke fabrikken på Raufoss da tro ? Frank Mohn i Bergen lager deep well pumper,muligens de lager turbiner også ? Hvor velegnet ei deep well pumpe er for vann vet jeg ikke. I farta kan jeg ikke erindre at vi har hatt annet en elektriske eller steamdrevne turbiner for ballast Men så husker jeg bedre hva som skjedde i 1973 enn hvor jeg la brillene for 12 sekunder siden da.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 6000m3 / h? Nesten ingen løftehøyde. Nesten hyllevare det jo Det du trenger,er en sentrifugalpumpe, for highspeed kjøring ( 3000rpm) Vil anta at en 4`er løsning ( fire separate systemer ) er det beste her. Sjøvann og intermittent drift kan være et helvete ( korrosjon ). Og; hva er det du lurer på egentlig ? Om det er mulig ? ja,absolutt. Kostnader; kommer an på krav det. Andre ting ? Og ja, jeg jobber for en av konkurrentene til firma nevt i første link. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Draco er tingen Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Hallo dokker Takker og bukker for forslag fra dere og kommer sikker tilbake med flere spm(kanskje) Har ca 2 mill til rådighet i dette tilfelle og har INGEN anelse hva slike pumper koster. Må sikkert være filter innen dette systemet da det ikke er lov til å sende hva man vil i havet. Det jeg tenker på er etter at vannet er tatt ut av dokken så vil det jo bli rengjøring av båten og da blir det snakk om en del malingsflak og diverse som ikke skal i havet. Takk så langtgutter Hilsen Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Turbin=sentrifugalpumpe det Suzuki. Pleier å være filter/strainer på sugesiden av disse men om det er nok til å oppfylle utslippskrav må gudene vite. Tørrdokkene pleier å bli rengjort før de fylles igjen men det vil jo alltids være noe dritt og møkk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Allweiler og Per Gjerdrum (PG) leverer pumper som kan brukes i denne sammenhengen. Disse er mye brukt og er store leverandører til skip og offshore. http://www.pg-marinegroup.com/products/102523/ http://www.allweiler.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Tørrdokkene pleier å bli rengjort før de fylles igjen men det vil jo alltids være noe dritt og møkk igjen. Hjelper fint lite når en makrellstim finner det for god fisk å være inne i tørrdokken når dokkporten stenges. Dette har jeg selv opplevet i tørrdokken på Laksevåk Verft og det var heller ikke en bitte liten stim. Vi snakker om et par tonn med fisk.... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Dere kunne fått samme skjæbne som Elektron Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Bare med den forskjell at Kystvakten nok hadde klart å stanse tørrdokken...... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Slagskibet Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Det tviler jeg litt på. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Hei Har du virkelig regnet på hvor mye kapasitet pumpene trenger? Det er over 17000M3 med vann i tørdokken. Mine beskjedne matematiske kunnskaper sier at pumpene dine må yte ca.97000 liter i minuttet.. Hvis du skal tømme dokken på 180 min. Det er mye det.... Til sammenligning har en moderne brannbil 3000liter i minuttet. Det trenges ca 120KW av motoren for å drive brannbilpumpen. Resten kan du regne selv, men 2mill. kan bli lite penger tror nå jeg. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Det essensielle her, er ikke volum, men trykk. En brannbil leverer veldig lite volum ( egentlig )men ganske stort trykk. Tipper disse kan presse 170 bar eller kanskje opp til 200 bar. Da blir effektbehovet svært høyt. Skal du bare flytte vann fra A til B og ikke har noe særlig løftehøyde, blir det enklere. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Ei voksen brannpumpe gir vel ca 6000L/min men da klarer den ikke så mye trykk. 3000L er vel det ei god pumpe gir. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Vi hadde noen pumper på kværner : aksial-500kubikk i minuttet/8300sekundliter dette er de mest effektive men gir ikke så stor løftehøyde... men hadde noen sentrifugalpumper som vi leverte til ei kinesisk dokk men husker ikke spec.men dette er solgt ut av konsernet..... hamworthy tror jeg de heter nå...stiligste vi hadde var injeksjonspumper for olje brønner-6trinns sentrifugal i superduplex..250bar.. 3megawatt /8000volt motor e-verket måtte koble om nettet v kjøring.. når det gjelder pumper til dokk så er de rimligste i støpejern..dette holder greit.. Redigert 18.Januar.2007 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 En sentrifugalpumpe som pumper 6000 m3/timen med 3 meters trykk krever ca. 100kw motor (typisk eletrisk motor). Pris på en slik pumpe er ca. NOK 800.000 (inkl. eletrisk motor - uten moms) Denne burde være bra til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.