Jump to content

Ankervinsj


Bajaz

Recommended Posts

Hei

 

Ikke riktig svar på det su spør om, men derimot ett nytt spørsmål ang vinsj/kjetting :lol:

 

Har en Bayliner med drev. (men liten erfaring i å bruke det  :lol:)

 

Er litt redd for å sette båten i gir når jeg har drekken og kjetting ute.

Ser for meg at det er en mulighet for at propellene kan komme borti kjettingen.

Er det noen som har noe erfaring rundt dette?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg er rimelig sikker på at det er en Vetus vinsj. 500W og 12 volt.  Tror den heter Tiger.

 

I så fall har jeg en lik den.

 

Har den 2 stk ledninger?

 

Vinsjen er øyensynlig designet for å fri falle ankeret ut ved å løsne på kjettingkabularen, for så å stramme skruen til igjen og kjøre ankeret inn elektriesk.

 

Jeg forsøker å gruble ut et vendersystem som gjør at jeg kan kjøre kjettingen både inn og ut,

 

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Sitter med manualen til Lofrans og alle ting tyder på at det er en Lofrans Cayman for båter mellom ca 8 til 10 meter. Finnes i 500 og 1000 watt.

Vekt 17 kg på 500w og 19 kg på 1000w.

 

Begge ledningene som kommer ut er for + (fram og tilbake / opp og ned ) Minus skal til chassi.

 

2 kraft reeler kobles inn på fot eller annen type bryter.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Sitter med manualen til Lofrans og alle ting tyder på at det er en Lofrans Cayman for båter mellom ca 8 til 10 meter. Finnes i 500 og 1000 watt.

Vekt 17 kg på 500w og 19 kg på 1000w.

 

Begge ledningene som kommer ut er for + (fram og tilbake / opp og ned ) Minus skal til chassi.

 

2 kraft reeler kobles inn på fot eller annen type bryter.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Høres ut som det ligner, har du mulighet for og scanne/maile manual??

kgt

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det ligner, har du mulighet for og scanne/maile manual??

Scanne?. Legge ut? Sikkert vanskelig.

 

Det er ikke så mye mer det står i manualen.

 

Ett tilleggsspørsmål for å bekrefte at det er riktig type. På bildet ser man ikke avslutningen på "rullen". Har denne også en trearmet stramme mutter som på motsatt side?.

 

Det som måtte være av interesse utenfor allerede nevnt er at kjettingrullen finnes for 6+7+8+10 mm kjettting alt. 1/4"+5/16"+3/8"

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Scanne?. Legge ut? Sikkert vanskelig.

 

Det er ikke så mye mer det står i manualen.

 

Ett tilleggsspørsmål for å bekrefte at det er riktig type. På bildet ser man ikke avslutningen på "rullen". Har denne også en trearmet stramme mutter som på motsatt side?.

 

Det som måtte være av interesse utenfor allerede nevnt er at kjettingrullen finnes for 6+7+8+10 mm kjettting alt. 1/4"+5/16"+3/8"

 

MVH

 

Jolla

Ja strammemutter på andresiden. Det jeg trenger er koblingsskjema, har aldri vært montert

men det er trekt frem 3 hoved kabler + 2 styrestrømkabler?

kgt

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke vinsj lik din, men en Lofrans Scorpion. Se bildet under for koblingsskjema for den.

Kanskje det er til hjelp? For bedre kvalitet kan du klikke her og få koblingsskjemaet i PDF

format.

Bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja strammemutter på andresiden. Det jeg trenger er koblingsskjema, har aldri vært montert

men det er trekt frem 3 hoved kabler + 2 styrestrømkabler?

Du trenger bare 2 hovedkabler fram til kraftrelene som du monterer innvendig så nær vinsjen som mulig. Derfra trenger du 3 kabler.

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I fjor på den siste dagen i ferien sa winchen forut takk for seg.  Siden det har vært så fint vær om dagen, har jeg ofret meg for den, tittet interessert in i "rommet" dens under fordekket, og hva så jeg ikke der?  Jo, en stor rustklump, med tre ledninger inn til.  Jeg antok dette en gang hadde vært en el motor.  Antok at det ikke var håp for motoren, Winchen var av ukjent fabrikat, antagelig 15 - 20 år gammel.  Vel, det var bare å se i øynene, ny winch måtte inn. På  Sjøen for alle var til min forferdelse prisen på en ny ca 15 000,-Det var litt fortvilet, så jeg fant ut at her må det skrus selv, det må da gå an å få liv i elendigheten om man bare trår til.  Demonteringen startet, og jeg hadde ganske klart for meg hvordan det skulle komme fra hverandre.  Men etter flere forsøk satt winchen like herlig sammen med motoren.  Etter mye oljing og banking både her og der fant jeg ut at skulle winchen ut måtte vinkelkutteren fram, og ut måtte den, for under mine bestrebelser for å dele motor og spill, hadde en børsteholder bare falt av, rust, to bolter hadde røket, rust.  I min fortvilelse banket jeg på akslingen som går inn i spillet, og da kunne jeg ane at noe skjedde.  Etter oppvarming og intens banking i fem minutter delte skitten seg, akkurat slik jeg hadde antatt at den skulle deles.  Rust, rust, rust.  Når spillet ble montert på dekket ble det tettet med silikon mellom spill og dekk.  Her hadde det blitt lekkasje, og vannet hadde sikkert dryppet ned på motoren i flere år. Her er det lurt å sjekke folkens.

 

Imidlertid, turen gikk til Industri Lambertseter med tungt sinn.  15 000 i "dass", det kunne ikke passe dårligere.  Jeg regnet med at det var enklere å få tilgivelse enn å få tillatelse, så admiralen ble ikke informert.  Hell og lykke.  Hos IL fikk jeg se en gammel winch som var levert til reparasjon, tilsynelatende helt lik min.  Sammenligning viste at dette stemte.  Kr 12 070,- takk.  Ja, ja, det var jo noe billigere enn jeg hadde trodd, men siden den står her, har dere ikke en motor liggende?  Jo da, vi bruker den motoren i alle winchene våre på 1000 W, så det har vi.  Kr 2 500,- inkludert messerabatt. Whow.  Jeg trengte noen Zimmer ringer og en oring også, og dette fant vi også på lageret, men o-ringen fant vi ikke.  Han jeg snakket med tok da å demonterte et nytt spill, plukket ut ringen jeg trengte, og sa vi finner sikkert en original ring siden, du kan ta denne. Og prisen for smådelene? kr 0,-

 

Dette var en svært positiv opplevelse, det hører med til historien at winchen er en Lofrans Panter, og en henvendelse dit etterpå for en kontrollerende pris, fortalte meg at dette var allt for gammelt, smådeler fantes ikke, og om jeg ville ha en ny motor ville denne komme på kr 7.500,-.

 

Honnør til Industri Lambertseter. :rolleyes:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har samme gode erfaring.

De skal ha skryt:

  • Meget hyggelige ved kjøp.

    (det er gjerne de fleste)

  • Meget konkurransdyktig pris.

    (det har ikke alle)

  • Meget proffe ved reklamasjon.

    (en ny type kabelar og et tau gikk ikke helt godt sammen.

    De ringte sin lokale representant som kjørte til båthavna

    og fikset problemet til avtalt tid og uten kostnad for meg.)

  • Den trådløse fjernkontrollenheten som jeg ikke hadde tatt

    i bruk, kunne 2 måneder senere byttes tilbake i penger.

    (ingen sure miner eller tilgodelapp)  

Og best av alt? Jeg er kjempefornøyd med Industri Lambertseter vinsjen min.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre positiv omtale om Industri Lamberseter.  Har selv følgende historie å bidra med når det gjelder IL;

 

Har to år gamle IL-daviter (stor type)bakpå Ellen Marie.  Den ene vinsjen er etterhvert blitt trang og tung å sveive inn.  Har tidliger byttet vinsjen en gang, men nå er den like ille igjen.

Snakket med en hyggelig fyr fra IL på messa.  Han lyttet til historien, og noterte uten videre navn og adresse.  Lovet å sende helt ny vinsj så fort messa var over.  Jeg kunne bare vente på ny før jeg returnerte den defekte.

Kjempeservice, selvfølgelig forutsatt at de holder hva de lover, men det gjør de nok.  Hyggelig med slike positive unntak i bransjen som forøvrig er preget litt for mye av uproffe amatører desverre.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er ikke alltid like greit å være båteier.  Utgifter kommer litt i hytt og pine, men da er det fint med greie leverandører.

 

Jeg monterte den nye motoren nevnt over på winchen, og allt var såre vel.  Etter et par gangers bruk, sa gearet på toppen takk for seg. Når dreggen skulle opp var det bare et "rap", og 15 meter (gudsjelov ikke mere) kjetting med 20 kg Bruce måtte trekkes opp for hånd.

 

Vel hjemme ble winchen påny demontert, og geardelen tatt med til IL.  Dagen etter var dommen klar.  tannhjulene var utslitt, og om den skulle repareres var den så gammel at tannhjulene måtte tilpasses spesiellt. Det ville lønne seg å kjøpe ny istedenfor å reparere. Ny winch koster geardel, koster ca kr 10 000,-. Da jeg spurte om de ikke hadde en billigere løsning, kunne de opplyse at jeg kunne få en helt ny geardel, som passet i hullene til den gamle winchen for kr 4 500,-. Det var bare en gammel model (betydelig nyere enn den som jeg hadde som er 20 år), men ellers ubrukt. Nå har jeg en helt ny winch, med ny motor på 1000W for kr 7 000,-.

 

Mine komplimenter til IL for kjempeservice.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Skal montere ankervinsj akter på min 33 foter på ca. 7 tonn.

Valget står mellom en frittfallvinsj fra Lambertseter eller en vinsj fra Anchorlift med hurtigutkjøring. 40 meter pr/minutt, Skal ha kjetting, bruce 15 kg. Innside montering. Hva skal jeg velge :crazy:

Noen gode råd, erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...