Jump to content

Ankervinsj


Bajaz

Recommended Posts

Har hatt både frittfall og utkjørings vinsj, er mest fornøyd med fritt fall vinsjen, ser ikke en fordel med å drive å kjøre ut kjettingen.

På frittfall vinsjen trykker jeg bare på knappen og kan konsentrere meg om å legge til, så er det bare og stramme opp kjettingen etterpå.

Har foresten sett et propell havari pga utkjøringvinsj, ankeret hengte seg opp og kjettingen fortsatte og mate ut til en lopp og når skipperen satte skuta et lite napp i revers for og stoppe siget mot land dro han kjetting loopen inn i propellen PANG :headbang:

Link to post
Share on other sites

Sats på fritt fall akter, spør du meg. Har selv hatt IL og kjetting på min første båt. Fungerte alltid perfekt. Og i en lang kjetting er det "mye anker". (Da er sikkert diskusjonen i gang igjen... :wink: )

 

Har nå selv fritt fall og blytau. Stille og greit. Men kjetting er nå kjetting, da.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har nå selv fritt fall og blytau. Stille og greit. Men kjetting er nå kjetting, da.

<{POST_SNAPBACK}>

Samme erfaring. Først tau, så kjetting og i "nybåten" tau. Tyngden av kjettingen gjør susen. Engbos automatiske system for halvfart og stopp er forøvrig helt upålitelig, i dag som for 10 år siden. Men, lydløst og pent går det da.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Pleier å tilstrebe en ankringsdybde mellom 6 - 15 meter. Ser for meg et problem med utrusing av for mye kjetting ved dybde opp mot 15 meter(vekt kjetting) Dette med et resultat av at alle kjetting ruser ut. Med andre ord liten kontroll. Så blir spørsmålet, kan frittfallsvinsjen stoppes når ankeret, 15 kg pluss kjetting ruser ut, dette med f.eks fjernkontroll. Må jo bli en stor belastning på vinsjen og feste, bråstopp.

Link to post
Share on other sites

Pleier å tilstrebe en ankringsdybde mellom 6 - 15 meter. Ser for meg et problem med utrusing av for mye kjetting ved dybde opp mot 15 meter(vekt kjetting) Dette med et resultat av at alle kjetting ruser ut. Med andre ord liten kontroll. Så blir spørsmålet, kan frittfallsvinsjen stoppes når ankeret, 15 kg pluss kjetting ruser ut, dette med f.eks fjernkontroll. Må jo bli en stor belastning på vinsjen og feste, bråstopp.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vil ikke anbefale det,har erfaring med power il frittfall med skålanker(husker ikke nøyaktig vekten)uansett greide jeg å stoppe den i fallet noen ganger med det utfallet at akselen inn til motoren røk tvers av :sad: måtte kjøpe hele motoren ny,kosta meg ca 3000..var flink etterpå ungikk å stoppe den ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale det,har erfaring med power il frittfall med skålanker(husker ikke nøyaktig vekten)uansett greide jeg å stoppe den i fallet noen ganger med det utfallet at akselen inn til motoren røk tvers av  :sad: måtte kjøpe hele motoren ny,kosta meg ca 3000..var flink etterpå ungikk å stoppe den ja :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ILAS vinsj med blytau og 21 kg Engbo anker. har fått klar advarsel fra Nidelv om at når du har slippi ut ankeret så får det gå til det stopper. Ikke stopp det med å kjøre vinsjen inn igjen.

 

Har tidligere hatt en Engbo vinsj med blytau og skålanker. Den var jeg passa fornøyd med. ILAS vinsjen på båten vi har nå har jeg bare kjørt ut og inn et par ganger - men jeg har inntrykk av at den er mer solid enn Engbo vinsjen. Særlig har jeg mer sans for den mekaniske stoppordnignen til ILAS enn Engbo sin sensorstyrte stoppordning med kobbertråd rundt tauet. På Engbo vinsjen gjorde jeg en gang en feil i innkjøringen av tauet som gjorde at jeg kjørte tauet fast noe ordentlig (før man kjører tauet inn etter at vinsjen har vært slått av må man slippe tauet ut før man tar det inn -slik at vinsjen skal forstå at "nå sal tauet inn pent og pyntlig" - det glemte jeg). Det var ikke lett å få det ut etter at jeg gjorde den feilen. Men jeg gjorde det jo bare en gang da.

 

Vedr. kjetting så anbefaler Nidelv at man bruker syrefast kjetting. Bruker man galvanisert kjetting bygger den seg opp i en pyramide i kasse, hvilket gjør det vanskelig å få inn all kjettingen når det pakker seg oppunder vinsjen. Syrefast kjetting "flyter mer utover" i kassa.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ILAS vinsj med blytau og 21 kg Engbo anker. har fått klar advarsel fra Nidelv om at når du har slippi ut ankeret så får det gå til det stopper. Ikke stopp det med å kjøre vinsjen inn igjen.

 

 

Høres jo absolutt fornuftig ut.

Med kjetting f.eks 50 meter vil ikke da all kjettingen ruse ut pga av vekten. Det er jo slett ikke alltid det er nødvendig å legge ut 50 meter. ? Eller er det mulig å stille vinsjen slik at man har en slurefunksjon, tenker da på når ankeret når bunnen. Har noen erfaring med hurtigutkjøring?

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale det,har erfaring med power il frittfall med skålanker(husker ikke nøyaktig vekten)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du skålanker nå også, fungerer dette? Jeg studerer selv på en Ilas Captain M. Skulle gjerne hatt et Bruce-type anker, men innser at jeg må ta et kompromiss pga. plasshensyn til gummibåt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har du skålanker nå også, fungerer dette?  Jeg studerer selv på en Ilas Captain M.  Skulle gjerne hatt et Bruce-type anker, men innser at jeg må ta et kompromiss pga. plasshensyn til gummibåt.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan. solgte båten i høst ergo har bare en sesong erfaring med skålanker,men den virka veldig effektiv på myk bunn:søle,sand osv..Der jeg fikk testa det best var på båtplassen min,ankerfortøyinga mi røk måtte bruke vinsjen en periode,en høyreist bayliner(mye vindfang)hadde sterk vind rett bakfra noen ganger,men den holdt båten på plass..Båten veide ca 3500kg..tror ankeret var på 10kg..vinsjen:ilas captein 1000w med kjetting.Veldig godt fornøyd med vinsj :smiley: Nå har jeg Engbo 1000w.Blytau med 21kg Engboanker,den har jeg bare hatt på havets bunn 2 ganger,Gleder meg til å få båten på vannet og få testa ut det også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde selv IL med skålanker og kjetting på min Nidelv 750 i sin tid. Nå lå vel ikke jeg på de mest utsatte plassene i det verste været. Men dette fungerte greit for oss. "Det er mye anker i en lang kjetting". Problemløs vinsj i 5 sesonger. Når det er sagt ville jeg vel ikke kjøpt skålanker hvis jeg kunne bruke noe annet, men det fungerer for en som ikke har for ekstreme behov.

 

Ellers er det skrevet mye om dette tidligere her på Baatplassen, inkl. spm om tau eller kjetting, med tildels sterke meninger. Se enmeregisteret eller søk.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hadde Engbo dregg,ca 15 kg med blytau på forige båt 25 fot,den ble jeg ikke ordentlig trygg på.

Stille og rolig i bruk, men den slapp en del fikk ikke ordentlig feste.

Nå har jeg 10 kg Bruce med kjetting Ancorlift dette synes jeg fungerer helt topp på Skarpnes 30.

Har etter 3 sesonger ikke sviktet en gang,nå sover jeg trygdt. :sleep:

Har meterteller som ekstra utstyr,bare og koble ledningene alltid full kontroll på hvor mye som er ute.

Dette går stille og rolig for seg,gunstig når man kommer sent til uthavn og slipper vekke alle når kjettingen løper ut med fritt fall.

Ved montering byttet jeg også gasshendel til en med powertrim bryter,styrer nå dreggen opp/ned med

tommelen på gasshendelen,lettvint.Mitt råd er manuell utkjøring.Lykke til. :cheers:

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde Engbo dregg,ca 15 kg med blytau på forige båt 25 fot,den ble jeg ikke ordentlig trygg på.

Stille og rolig i bruk, men den slapp en del fikk ikke ordentlig feste.

Nå har jeg 10 kg Bruce med kjetting Ancorlift dette synes jeg fungerer helt topp på Skarpnes 30.

Har etter 3 sesonger ikke sviktet en gang,nå sover jeg trygdt. :sleep:

Har meterteller som ekstra utstyr,bare og koble ledningene alltid full kontroll på hvor mye som er ute.

Dette går stille og rolig for seg,gunstig når man kommer sent til uthavn og slipper vekke alle når kjettingen løper ut med fritt fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Snedig dette med ulike erfaringer :smiley: . Da vi solgte Nidelven og kjøpte Hannah II (Windy 32) monterte vi Engbo m/blytau og 21kg Engbo-anker akter. Fritt fall. Aldri et problem. Alltid feste, også i sterkt pålandsvind. Holdt også andre båter når deres anker svikter, se her

 

På Hannah III har vi samme vinsjen, men Engbo Bruce. Sover ikke godt om natten, og vi har dregget flere ganger. Men det kan være at Bruce krever mer tau ute. Skal prøve det ut denne sesongen, med blir jeg ikke trygg kommer Engbo-sleden tilbake.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

På Hannah III har vi samme vinsjen, men Engbo Bruce. Sover ikke godt om natten, og vi har dregget flere ganger. Men det kan være at Bruce krever mer tau ute. Skal prøve det ut denne sesongen, med blir jeg ikke trygg kommer Engbo-sleden tilbake.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også dregget masse med Bruce. Nå har jeg Engbo 21 kg og ILAS bruce som reserveanker (med masse kjetting og en 3 kilos daumann i tillegg). Du får henge deg på meg en kveld - om vi er så heldige å ligge samme sted - og så uheldige at det blåser opp. :wink: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg 10 kg Bruce med kjetting Ancorlift dette synes jeg fungerer helt topp på Skarpnes 30.

Har etter 3 sesonger ikke sviktet en gang,nå sover jeg trygdt. :sleep:

Har meterteller som ekstra utstyr,bare og koble ledningene alltid full kontroll på hvor mye som er ute.

Dette går stille og rolig for seg,gunstig når man kommer sent til uthavn og slipper vekke alle når kjettingen løper ut med fritt fall.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Vil dette si at du har hurtigutkjøring og er fornøyd?

 

Har selv 15 kg Bruce på vinsj i bauen, dette med utkjøring men dog svært treg. Kan jo også slippe ankeret i frittfall (voldsomt :smash: rabalder) må da fysisk gjøre dette på vinsjen. Kjetting merket hver 10 meter.

Ut fra de erfaringer vi har gjort med Bruce og kjetting når vi har ligget på svai(sov godt) blir dette valget igjen.

Link to post
Share on other sites

Har selv 15 kg Bruce på vinsj i bauen, dette med utkjøring men dog svært treg. Kan jo også slippe ankeret i frittfall (voldsomt :smash: rabalder) må da fysisk gjøre dette på vinsjen. Kjetting merket hver 10 meter.

Ut fra de erfaringer vi har gjort med Bruce og kjetting når vi har ligget på svai(sov godt) blir dette valget igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi må vel skille mellom baug og akter. Diskusjonen så langt har vært vinsj akter. Har inntrykk av at mange (de fleste) har fritt fall akter, men utkjøring foran (i den grad man har vinsj akter og/eller foran). Slik er det i hvert fall hos meg. Har på begge de siste båtene Lewmar m/kjetting og Bruce foran (standard hos Windy). Etter noe trening har jeg blitt relativt trygg på vinsjen i baugen. Men det er nok viktig å kjøre ut nok kjetting, samt bakke litt slik at ankeret får feste. Det er et problem å vite hvor mye kjetting som er ute, så til denne sesongen blir det nok noen merker på kjettingen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Å kjøre ankeret fast trodde jeg var en selvfølge. Dette om vinsjen står akter eller på bau.

Så da blir det litt rotete å måtte slippe ut 50 meter kjetting.......men men skulle gjerne hatt noen flere utspill for hurtigutkjøring. Ancorlift leverer jo med en kontroll for utkjøring av 20 meter pr trykk......Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

.......men men skulle gjerne hatt noen flere utspill for hurtigutkjøring. Ancorlift leverer jo med en kontroll for utkjøring av 20 meter pr trykk......Takker for svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett at hastighet på utkjøring ligger på rundt 35m/min. Min påstand er at utkjøringshastigeten blir for lav om man har en båt som driver lett av og man skal legge til med "sterk" sidevind.

 

Regneeksempel: Du skal legge til land og dybden er ca. 8 meter. Jeg anbefaler å kaste anker på 4 ganger dybden, som da blir 32 meter fra land. Først skal ankeret ned til bunnen, det tar ca. 15 sekunder. Så skal du kjøre inn, noe som tar bortimot et minutt. Og alt dette i noen sekundmeters sidevind. Uten å krysse andres dregger, og/eller få landstigningen på planlagt sted.

 

I slike situasjoner trenger man vesentlig større styrefart. (ihvertfall mine erfaringer med mine siste to "seilskip"). Husk at 35m/min tilsvarer bare drøyt en knops hastighet! Og, automatisk utkjøring av 20meter pr. trykk hjelper ingenting i denne sammenheng.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Å kjøre ankeret fast trodde jeg var en selvfølge. Dette om vinsjen står akter eller på bau.

Så da blir det litt rotete å måtte slippe ut 50 meter kjetting.......men men skulle gjerne hatt noen flere utspill for hurtigutkjøring. Ancorlift leverer jo med en kontroll for utkjøring av 20 meter pr trykk......Takker for svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Min erfaring de siste år knytter seg til kjetting foran med utkjøring og fritt fall akter m/blytau.

 

Akter håndterer jo blytauet seg selv. Man slipper anker, det faller ned, og når jeg er vel inne ved land strammes det opp. Kanskje fulgt av litt etterstramming. Ingen "kjøring" av ankeret ut over det.

 

Med kjetting som kjøres ut foran (ankring på svai) blir jo situasjonen en ganske annen. Det tar mye lengre tid å få lagt ut tilstrekkelig ankerkjetting, og båten beveger seg vanligvis ikke mye, i hvert fall mye mindre enn ved tillegging mot land. derfor må en i større grad selv passe på at det går ut nok kjetting i forhold til dyden, og så kjøre ankeret fast.

 

Den gangen jeg hadde kjetting bak stoppet jeg ofte kjettingen nå jeg var sikker på at jeg hadde nok lengde på den. Like før jeg nådde land var fallhastigheten på kjettingen såpass liten at det ikke var noe problem å stoppe den (IL-vinsj). Fikke aldri noe problem med det.

 

Mulig jeg misforstår noe, men slik har jeg praktisert det.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hadde en laaang tråd om dette her  for en tid tilbake (1 år) hvor dette ble behørig diskutert. Jeg gikk for IL frittfall med bly tau, og har ikke angret på dette valget. Obs radio kontroll er et must,  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Alt er helt riktig, støtter deg 100% på denne.

 

mvh

Kjelli, med blytau, IL frittfall og radiokontroll

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har på mine 33 fot og 8 tonn brucekopi fra Ilas på 15 kg Ilas Captain frittfall med kjetting. Erfaringene er følgende:

 

Kjetting fungerer meget bra. Ramler og skramler litt (10 sek) men legger seg veeldig bra når en bruker litt kjetting. Stopper frittfallet når ankeret er til bunns, litt trening i å vite når, men en hører det på kjettingen. Er det grunt er min erfaring at kjettingen faller til bunns i den takt båten siger fremover, altså kjettingkassa raser ikke tom. Problemer med galvanisert kjetting er at den bygger seg oppover ved innhaling så hvis kassa er grunn så når kjettingtoppen opp i kabellaret.

 

Har hatt et uhell med at kjettingen ikke gikk ut p.g.a. kiling i kassa, heldigvis var det stille og fint slik at det var bare å bakke ut og nøste opp i moroa.

 

Et must å ha radiokontroll, kjøpte en fra Sleipner med baugthruster samt ankervinsj i samme boksen.

Med denne dingsen i hånda har du full kontroll på skuta både ved fortøyning og opphaling samme hvor du befinner deg..

 

Lykke til med valget..

Link to post
Share on other sites

Har med de båtene jeg har hatt alltid kjørt ankeret fast. (ikke vinsj)Dette om jeg har ligget på svai eller med bau mot land. Ser nok på dette som vel så viktig når jeg ligger mot land, skulle det blåse opp med sterk vind fra tvers bli belastningen en helt annen her enn om båten ligger på svai, båten kan dreie. Hadde nok ikke kilt meg innimellom andre båter med kraftig vind fra tvers. Får ikke ankeret feste så..... Men, dette er jo min måte å gjøre dette, sikkerhet først.

Jeg får tenke noen dager til, så får jeg se hva det blir.

Men igjen takker for gode svar.

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...