Jump to content

Lakkere deler av lakkert teak på nytt...

bjoris

Recommended Posts

Har lett en del nå og finner mye interessante innlegg om lakking av teak, men det var vanskelig å finne svar på akkurat det jeg lurte på i denne sammenhengen så derfor enda et tema:

Min båt er 4 år og har teakdørker innvendig. Disse er pene mange steder fortsatt, MEN det er gått hull, blitt løs lakk noen av stedene der du går og står mest (ved pentry/trapp ned fra uteplass og der du står ved førerposisjonen)... Dette ser ut til å ha skjedd relativt nylig da det ikke er noe særlig mørke området der teaken er ubeskyttet. Vi snakker nok om laminert teak forresten, dvs at teaklaget ikke er så veldig tykt med finèr under...

Spørsmålet er hvordan jeg bør gjøre dette da det egentlig bare er enkeltområder der gml lakk må fjernes. Noen tips til hvordan jeg gjør dette med 99% resultat. Må alt fjernes? Ser for meg at jeg må til med lakkfjerner for å få bort all lakk, men kanskje lakkfjerner er beste også hvis jeg går for å bare fikse de delen som er dårlig lakk på? Forrige gang jeg gjorde dette ble det tydelige spor etter hvor jeg hadde måttet fjerne gml lakk først og der den gml. lakken bare hadde blitt lakket over... Resultatet ble ikke godt, men så var det nok også mange flere lag lakk der enn det jeg har i Yamarinen... Kan jeg pusse meg bort fra dette problemet eller er det eneste mulighet å fjerne alt og legge 7-10 lag ny lakk på?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du finner endel om emnet her :wink:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...6&hl=*teak*

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...8&hl=*teak*

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...9&hl=*teak*

Villet pusset ned lakken til jeg kom på treverk igjen da med 80 papir avhengig hvor mye lakk som er brukt tidligere. Når du lakker det opp igjen bør du pusse når man er kommet til 2-3 stråket med 120 papir.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Hvis du finner ut hvilken lakk som ble brukt originalt kan det la seg gjøre å flekke uten at det viser noe videre. Men en annen lakktype gir lett fargeforskjeller.

Når det er sagt, så er det ikke lett å få vekk all lakk på teakfiner! Veldig lett å slipe gjennom, og noen flekker med gammel lakk vil det nesten uansett være igjen. Jeg ville ha forsøkt flekking først! Og deretter matting og ett nytt strøk over det hele.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da er pussingen gjort og første lakklag lagt. Sinnsykt tynt lag med teak så jeg var uheldig og pusset gjennom på ene trappetrinnet, men ellers ble det rimelig bra syns jeg.

Dessverre klarer jeg bare 12-15 grader på gutterommet i garasjen med 2 kilowatt på... Det er jo blitt kaldt på Vestlandet, det må være til ære for meg som skulle lakke. 65% fuktighet og 12-15 grader er ikke så mye å få tørket lakken med. Etter ett døgn skulle jeg nå prøve meg med litt lett pussing og nytt strøk, men da merker jeg at lakken ikke er hard og det lager seg små lakk klumper under pussepapiret...

Hmm Er i tvil nå, vil bli ferdig med det og få dørk i båten igjen, nå går det knapt ann å gå i båten og slik kan jeg ikke ha det, hadde planer om fisketur i helgen...

Noen råd, går det bra om jeg tar en strøk om dagen og pusser lett og vasker bort med en fille med rødsprit og tar en par dager innen for endelig tørking??? Det lukter så forb.. at fruen vil ikke ha det i kjelleren, jeg prøvde, men det lukten kommer opp i stua på et blunk... Bruker 3 stjerners, det står ikke noe om min. temp der, bare at tørketiden blir lengre...

DA HAR JEG PRØVD:

Det gikk ikke i det hele tatt, lakken levra seg, antakelig fordi lakken under ikke er tørket godt nok... Vel, da får vi se i morgen om det er bedre, hvis ikke får jeg bare vente til det blir varmere i været. Har en lufttørker jeg skal prøve å sett på i tillegg og se om ikke det blir betydelig bedre tørke da... Vel, lærer jo litt etter hvert, har ikke lakket om vinteren før...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...