Jump to content

er vårpussen nødvendig?


m/s draugen

Recommended Posts

Har en viksund 27fot,vi/den stortrives i 7 knops gange.Er da å spyle,skrape pusse og smøre :headbang: virkelig nødvendig hvert år.Om det er noe dritt under har jo ikke noe å si for farten???.Det er vel bare førerens "dårlige"samvittighet som ikke er helt ren og pen,og det skal vel ikke ha noen praktisk betydning ???

ELLER HVA???

Hadde vært fint om det finnes noem som er enige :yesnod:

Båten ligger forøvrig på vannet hele året :diving:

Link to post

Hvert andre år er vel kanskje nok. Gror det mye kan du jo bruke piazavakost i vannlinjen for å fjerne det som er synlig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det er vel greit å få polert litt slik at båten holder seg litt pen i all denne sure nedbøren blir veldig fort stygg vist det ikke blir gjort,

groe og bunnstoff under båten har en del innvirkning på fart og drivstoffforbruk så jeg legger på nytt bunnstoff hver vår :yesnod:

Link to post
Har en viksund 27fot,vi/den stortrives i 7 knops gange.Er da å spyle,skrape pusse og smøre :headbang: virkelig nødvendig hvert år.Om det er noe dritt under har jo ikke noe å si for farten???.Det er vel bare førerens "dårlige"samvittighet som ikke er helt ren og pen,og det skal vel ikke ha noen praktisk betydning ???

ELLER HVA???

 

Har en kamerat som hadde sjekta si ute litt for mange år på rad uten å ta opp for stoffing. Babylons hengende hager var bare småtterier mot det som han dro rundt på under båten. Vi skulle ut og fiske, men kom aldri frem til fiskeplassen på grunn av halehenget. Gjorde vel et par-tre knop tenker jeg :eek:

Så noe å si for farten har det nok,

 

mvh tuffff

Link to post

Jeg nøyer meg med å ta båten opp hvert annet år, det fungerer fint for meg. Men dette kommer jo an på lokale forhold, type bunnstoff og annet. Og selv en snekke mister fart når den blir begrodd ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har selv hatt en slik båt, og den brydde seg ikke mye om den groen som ble. Det ble bare et litt slimete belegg hovedsaklig de øvre 30-40cm, og det merktes verken på forbruk eller fart. Fikk gjerne litt ruer i navet på propellen, men kan ikke si jeg merket noe på det heller. Tror ikke det ville være noe problem å la den ligge i to år med den groen jeg hadde i hvertfall, men sørg for å ha annoder nok til 2 år. Har også inntrykk av at en del av det som kommer på om sommeren, forsvinner om vinteren uten is også. :smiley:

Link to post

Har snakket med flere som hevder at det er unødvendig å smøre på nytt bunnstoff hvert eneste år. Selv har jeg vurdert om jeg skal bytte bunnstoffarge til våren. På denne måten er det enklere å se hvordan det nye sjiktet slites ned. Når den "gamle" fargen kommer frem, kan jeg flekke på disse stedene. Ved å male på nytt lag hvert år, bygger det seg på så tykt at det til slutt sprekker og flasser av.

Link to post
Hadde vært fint om det finnes noem som er enige :yesnod:

Båten ligger forøvrig på vannet hele året :diving:

 

 

Her fikk du vell mer støtte en du hadde forventet :wink: Selv hoppet jeg over en sessong på en tidligere båt men det ble litt vell mye dritt og groe på drevet på denne. Båten var helplanende og med selvpolerende bunstoff så skroget holdt seg ganske greit etter 2 år i vannet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Gjør bunnstoff grreia som Mathilde skisserer.

Var 4 lag primer og hvitt bunnstoff på når jeg kjøpte båten. Smørte på sort bunnstoff i fjor. Så i år er det å gå over med sort der det hvite skinner gjennom.

+ at jeg maler det hele ved vannlinja. Er jo litt forfenglig. så det ikke skal synes for andre at jeg kun har lapp malt

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Har snakket med flere som hevder at det er unødvendig å smøre på nytt bunnstoff hvert eneste år.

 

Helt klart! Jeg har båten oppe hvert annet år, og smører da bare der det er slitt eller flasser, samt et strøk i vannlinjen. Det gror ikke noe mer på det gamle enn på flekkene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg tar båten opp av vannet om våren, eller rett før ferietur/langtur:Spyler med høytrykk og "Stoffer" eventuelle bare flekker. Opp må den jo uansett, bla for å sjekke offeranoder. Litt ruskjell er det og som regel, som må skarpes bort. Jeg er ikke mer plaget av groe enn de som smører hele undervannsskroget hvert år, i samme havn. Så jeg mener at her kan mange spare seg for litt jobb, og noen kroner.

Link to post

Hadde båten oppe sensommeren/tidlig høst. Skiftet da anoder og smurte på selvpolerende bunnstoff.

Båten ligger ute hele vinteren.

Jeg tenker kun å kontrollere/skifte anoder neste høst + vask og polering da, men det gjøres like godt når en er på tur og trenger noe å pusle med :-)

Link to post
+ at jeg maler det hele ved vannlinja. Er jo litt forfenglig. så det ikke skal synes for andre at jeg kun har lapp malt

Jeg er kanskje mindre forfengelig, men helt skikkert mere lat. Sist sommer flekket jeg også i vannlinja. Så litt snålt ut før sjøsetting, men etter to dager var det ikke mulig å se hvor jeg hadde flekket.

 

Har tidligere stoffet vannlinja hvert år, men dette resulterer i stadig tykkere lag med bunnstoff. Dette kan sikkert løses med en runde med skrapa år om annet, men sånt bruker ikke jeg tiden på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...