m/s draugen Startet 17.Januar.2007 Del på Facebook Startet 17.Januar.2007 Har en viksund 27fot,vi/den stortrives i 7 knops gange.Er da å spyle,skrape pusse og smøre virkelig nødvendig hvert år.Om det er noe dritt under har jo ikke noe å si for farten???.Det er vel bare førerens "dårlige"samvittighet som ikke er helt ren og pen,og det skal vel ikke ha noen praktisk betydning ??? ELLER HVA??? Hadde vært fint om det finnes noem som er enige Båten ligger forøvrig på vannet hele året Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Hvert andre år er vel kanskje nok. Gror det mye kan du jo bruke piazavakost i vannlinjen for å fjerne det som er synlig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Allan E Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Eller om du er så heldig at du kan ta deg ei runde i isen for å kjøre den rein under. Vår herre vasker jo det som er over av og til. Du bør vel opp å få på nytt bunnstoff når det minker på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Det er vel greit å få polert litt slik at båten holder seg litt pen i all denne sure nedbøren blir veldig fort stygg vist det ikke blir gjort, groe og bunnstoff under båten har en del innvirkning på fart og drivstoffforbruk så jeg legger på nytt bunnstoff hver vår Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Har en viksund 27fot,vi/den stortrives i 7 knops gange.Er da å spyle,skrape pusse og smøre virkelig nødvendig hvert år.Om det er noe dritt under har jo ikke noe å si for farten???.Det er vel bare førerens "dårlige"samvittighet som ikke er helt ren og pen,og det skal vel ikke ha noen praktisk betydning ???ELLER HVA??? Har en kamerat som hadde sjekta si ute litt for mange år på rad uten å ta opp for stoffing. Babylons hengende hager var bare småtterier mot det som han dro rundt på under båten. Vi skulle ut og fiske, men kom aldri frem til fiskeplassen på grunn av halehenget. Gjorde vel et par-tre knop tenker jeg Så noe å si for farten har det nok, mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Jeg nøyer meg med å ta båten opp hvert annet år, det fungerer fint for meg. Men dette kommer jo an på lokale forhold, type bunnstoff og annet. Og selv en snekke mister fart når den blir begrodd ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Figaro Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Du kan sikkert kjøre i 7 knop med endel groe under, men da går det mere drivstoff Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Kommer mye an på hvor mye du bruker båten... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Har selv hatt en slik båt, og den brydde seg ikke mye om den groen som ble. Det ble bare et litt slimete belegg hovedsaklig de øvre 30-40cm, og det merktes verken på forbruk eller fart. Fikk gjerne litt ruer i navet på propellen, men kan ikke si jeg merket noe på det heller. Tror ikke det ville være noe problem å la den ligge i to år med den groen jeg hadde i hvertfall, men sørg for å ha annoder nok til 2 år. Har også inntrykk av at en del av det som kommer på om sommeren, forsvinner om vinteren uten is også. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Har snakket med flere som hevder at det er unødvendig å smøre på nytt bunnstoff hvert eneste år. Selv har jeg vurdert om jeg skal bytte bunnstoffarge til våren. På denne måten er det enklere å se hvordan det nye sjiktet slites ned. Når den "gamle" fargen kommer frem, kan jeg flekke på disse stedene. Ved å male på nytt lag hvert år, bygger det seg på så tykt at det til slutt sprekker og flasser av. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Hadde vært fint om det finnes noem som er enige Båten ligger forøvrig på vannet hele året Her fikk du vell mer støtte en du hadde forventet Selv hoppet jeg over en sessong på en tidligere båt men det ble litt vell mye dritt og groe på drevet på denne. Båten var helplanende og med selvpolerende bunstoff så skroget holdt seg ganske greit etter 2 år i vannet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mariell Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Gjør bunnstoff grreia som Mathilde skisserer. Var 4 lag primer og hvitt bunnstoff på når jeg kjøpte båten. Smørte på sort bunnstoff i fjor. Så i år er det å gå over med sort der det hvite skinner gjennom. + at jeg maler det hele ved vannlinja. Er jo litt forfenglig. så det ikke skal synes for andre at jeg kun har lapp malt Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Allan E Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Prisen vil preget av dette manglende vedlikeholdet ved et salg. Men du har kanskje ingen planer om å selge. Bunnstoff: VC17 bygger seg ikke på, er glatt og fint og er tynt som vann. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Kommer mye an på hvor mye du bruker båten... 2006 gikk motoren over 200 timer Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 SHIP A HOI Dette var trivelig.Båten taes opp bare for å kontrollere anoder i år Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Har snakket med flere som hevder at det er unødvendig å smøre på nytt bunnstoff hvert eneste år. Helt klart! Jeg har båten oppe hvert annet år, og smører da bare der det er slitt eller flasser, samt et strøk i vannlinjen. Det gror ikke noe mer på det gamle enn på flekkene! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wannskrækk Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Jeg tar båten opp av vannet om våren, eller rett før ferietur/langtur:Spyler med høytrykk og "Stoffer" eventuelle bare flekker. Opp må den jo uansett, bla for å sjekke offeranoder. Litt ruskjell er det og som regel, som må skarpes bort. Jeg er ikke mer plaget av groe enn de som smører hele undervannsskroget hvert år, i samme havn. Så jeg mener at her kan mange spare seg for litt jobb, og noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Har båten på land hver vinter. Vårpussen er jo minst 50% sosialt samvær med kaffe etc. Ville ikke vært foruten. Jobben på våren består jo bare i vask, polering og stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Hadde båten oppe sensommeren/tidlig høst. Skiftet da anoder og smurte på selvpolerende bunnstoff. Båten ligger ute hele vinteren. Jeg tenker kun å kontrollere/skifte anoder neste høst + vask og polering da, men det gjøres like godt når en er på tur og trenger noe å pusle med :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 + at jeg maler det hele ved vannlinja. Er jo litt forfenglig. så det ikke skal synes for andre at jeg kun har lapp malt Jeg er kanskje mindre forfengelig, men helt skikkert mere lat. Sist sommer flekket jeg også i vannlinja. Så litt snålt ut før sjøsetting, men etter to dager var det ikke mulig å se hvor jeg hadde flekket. Har tidligere stoffet vannlinja hvert år, men dette resulterer i stadig tykkere lag med bunnstoff. Dette kan sikkert løses med en runde med skrapa år om annet, men sånt bruker ikke jeg tiden på. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.