Jump to content

Uttern C56, erfaringer? Alternativer?

Pysa

Recommended Posts

Er på utkikk etter 16-19 fots båt med kalesjeløsning som skal brukes som familiebåt om sommeren og fiskebåt om høsten/vinteren. Må kunne gjøre 20 knop greit med 4 personer ombord. Har vurdert Uttern C56, som har fine løsninger for denne kombinasjonen, men har ikke kommet over tester/erfaringer hva gjelder sjøegenskaper og byggekvalitet. Noen som har erfaringer med denne båten, eller tips til gode alternativer?

En kamerat har denne båten med en 50 hk noe som er alt for lite med 4 godt voksne personer om bord(den planer ikke),

jeg tror nok heller ikke at det hjelper så mye mer med en 60 hk som er maks for denne båten da den ikke akkurat har det beste skroget for planing.

Et annet minus er at det ikke er mer en en sitteplass foran noe som er ganske dumt vist det er flere som skal på fisketur.

Uttern har mange andre fine skjærgård jeeper som er mye bedre egnet og man kan få bestilt en liten kalesje til dem også.

Jeg lurer på om ikke denne båten har blitt testet av svenske Båtnytt en gang i tiden sammen med en del andre båter i samme klasse.

Uttern generelt har en grei kvalitet. Finishen er OK - men ikke mer. Sjøegenskapene varierer veldig fra båt til båt. Noen tester meget bra, andre tester mindre bra. Litt rart at det varierer så mye fra en så står leverandør synes jeg.

Et annet minus er at det ikke er mer en en sitteplass foran noe som er ganske dumt vist det er flere som skal på fisketur.

Takk for tilbakemelding. Bør presisere behovet mitt noe. Jeg tenker på garn- og teinefiske, og da trengs god plass egnet for en del gris. Har ikke funnet mange kalesjebåter som er velegnet for dette. Mange fine daycruisere, og noen av dem er passe røffe, f.eks. Rana 530HT/DC, men den er jo ikke særlig praktisk innrettet for garnfiske. Stort utvalg i åpne fiskebåter, men det blir plaskete for familien når det blåser litt. Finnes også fine hurtiggående sjarker, men det blir for dyrt. Vil holde meg godt under 200 000.

Mange takk for det. Spør ham gjerne :yesnod: Uansett om han vil selge eller ikke, er jeg veldig interessert i å høre hans erfaringer med hvordan båten er "grov" sjø.

Hei han syns båten går greit i "grov" sjø men han hadde ingen planer om å selge den enda,

jeg vil anbefale at du kjøper denne med en 60 hk totakter eller så blir den tung å få opp i plan med flere om bord.

Har god sansen for Askeladden. Har ikke erfaring med Uttern, men holder en knapp på Askeladden framfor Yamarin. Savner nyrebelte litt mindre i den :smiley:

Hva med denne med kalesje. Samme skrog får du i 535 Bowrider og 535 Intruder. Men da spørs det om budsjettet får en sprekk. Men må man, så må man :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hei, jeg kjøpte denne for 1 1/2 år siden, og er kjempefornøyd.

Har brukt den ca 250 timer til nå.

Har en to- takt yamaha 50 hk og går på max 30 knop...

Flott båt til fiske og fritid, og du sitter tørt og godt hvis det regner .

http://www.sanmarin.no/htbilder.html

http://www.sanmarin.no/htbilder_2.html

http://www.sanmarin.no/castelloHT.html

Lykke til med båtkjøp :-)

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

• 2 år senere...

Hvis ikke båt er kjøpt, kan du kjøpe Hydromarinen min. Med plass til graps foran i Bowrider-baugen, plass til fiskestenger i det lange stuerommet i dørken og plass til garn og fiskeutstyr i store stuerom ellers. Båtplassenmedlems-rabatt kan gis...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Svart (redigert)
Kjøpte du en slik C56? Og ble du fornøyd? ...jeg også vurderer en slik C56 nå Carl Otto

Ja, jeg har nå brukt min C56 året rundt i to år. Når jeg skal gi mine erfaringer, vil gjerne få redegjøre for noen premisser først. Det jeg så etter var en forholdsvis lett båt jeg kunne bruke som fiskebåt med garn og ruser om vinteren og som familiebåt om sommeren -- i skjærgården i ytre Oslofjord. Da jeg orienterte meg i markedet, var det veldig få båter i denne størrelsen som dekket dette behovet. Alternativet ville vært en snekke, som blir vesentlig tyngre og langsommere, eller en hurtiggående sjark som ville ligget langt over mitt budsjett. Uttern C56 var det nærmeste jeg kom denne kombinasjonen, og mitt spørsmål her på forumet stilte jeg primært for å finne ut noe om byggekvalitet og sjøegenskaper. Her er mine erfaringer på de ulike områdene:

1) Praktisk innretning som fiske/familiebåt: På dette punktet er jeg veldig, veldig fornøyd. Båten er enkel, praktisk og gjennomtenkt i utformingen. Den er ganske strippet -- den har det den trenger og svært lite annet -- og alle elementer fungerer etter hensikten. Arbeidsflyten ombord fungerer følgelig til enhver tid -- for mine behov. Redskap trekkes framme, og kan også settes i sjøen framme i båten om du setter medstrøms -- ellers setter jeg akterut mens jeg bakker med grei tilgang til girspaken. Rom til dregg bak og fortøyningstau foran har grei størrelse og funksjonell plassering. Jeg har hel kalesje, og familien sitter lunt og tørt om det er ruskevær. Jeg har laget en enkel patent (type ståltråd...) for å slå den framover ved garnsetting akterut. Det er god sikt fra midtkabinen, selv når du sitter, noe som betyr en del om vinteren hvor man gjerne vil sitte lunt. Lanterner er greit plassert, så du kan stå å kjøre om natta uten sjenerende lys i ansiktet.

Sjøegenskaper: Her vil jeg gi den godkjent. Jeg har ikke brukt den i skikkelig uvær, men testet den i bølgene i stiv kuling, og den prøven besto den bra. Manøvrerte greit i sjøen uten mye behov for motorkraft, og tok sjøen bra.

Byggekvalitet: her er bildet litt mer blandet, men mine negative erfaringer har ikke vært av alvorlig art. Aluminiumsbøylen i baugen har ikke gjennomgående bolter -- noe jeg oppdaget etter et lett sammenstøt med brygga.... Imidlertid var det en grei sak å lage gjennomgående bolter selv, så nå sitter den da skikkelig. I starten hadde jeg problemer med at lyspæra i topplanterna løsnet i krappsjø, og kortsluttet lanternesikringen. Jeg fikset det provisorisk med litt elektrikertape rundet festet på lyspæra -- og den tapen har holdt i to år (bedre tape enn lanterne antakelig). Forøvrig har jeg ikke hatt negative erfaringer. Det er imidlertid viktig å være klar over at dette er en forholdsvis lett konstruksjon: skal du kjøre fort i bølger, blir det mye risting og skrangling, og du vil nok raskt senke farten. Lettheten har også sine fordeler: den er grei å håndtere alene ved fortøyning, og den drar lett i plan (jeg bruker 50hk og får den i plan med 4 slanke voksne ombord). Men altså: dette er ikke båten for å leke cowboy i bølgene.

Konklusjon: har du samme type bruksbehov som meg: vil ha en liten, røff fiskebåt som også fungerer godt som dagsturbåt om sommeren, så vil jeg ikke nøle med å anbefale den varmt. Jeg er blitt veldig glad i båten nettopp på grunn av at den dekker den kombinasjonen så bra. Skal du imidlertid bare ha en turbåt, så er den grei nok, men da finnes det sikkert mange bedre alternativer på markedet.

Jeg håper dette var til litt hjelp. Lykke til med valget!

Redigert av Pysa (see edit history)
  • 1 år senere...

Ja, jeg har nå brukt min C56 året rundt i to år.

........Jeg håper dette var til litt hjelp. Lykke til med valget!

Hei,

Da er det vel modent å løfte tråden igjen... Finnes kanskje nye erfaringer på Uttern C56/ Sandstrøm Classic?

Prisgunstig som ny(ca.150.000,-) og fin til 4 personer for dagsturer og fiske. Veldig bra å traile - totalvekt på C56 er ca. 650kg(inkl.50HK).

Rana 530 HT eller Hansvik 18 HT synes jeg ikke er like fin og praktisk på "papiret" ihvertfall.

Til sammenligning er mitt andre valg en helt annen båt - Skibsplast 555HT eldre modell - med totalvekt på 760kg(inkl.90HK). Noen som vet hvor grei denne er å traile med en vanlig volvo...?

mvh

Redigert av bindaling (see edit history)
  • 2 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...