Jump to content

Lensepumpe - løsninger og problemer

Suzuki

Recommended Posts

Båten min har et veldig lite kjølsvin. Av denne grunnen er lenseopplegget mitt det de fleste vil kalle snodig.

Pumpen jeg lenser " slaggvann" med, altså mindre lekkasjer, og annet småvann, er ikke tilkoblet noen form for nivåvakt. Pumpen er valgt spesielt fordi den kan monteres med LAVT utløp. Dette er altså den eneste pumpen jeg fikk fatt i som fikk plass i kjølsvinet. fhs-320400__Small_.jpg Pumpen heter WHALE SUPERSUB og kjøpes for ca 400kr på f.eks MARITIM.

Pumpa var grei, men innløpssila ramla av hele tiden. Litt rengjøring og liming med SIKA fixet den biffen.

Så til den EGENTLIGE årsaken til dagens inlegg. Jeg ønsker meg en pålitelig lensebryter automatikk.

denne fra Johnson pump. Ser ganske smart ut, ingen løse deler, bare induktiv føling av nivå på utsiden av boksen.

Ultima_180px.jpg

Er det noen med erfaringer vedr. denne ? Har egentlig mer tro på denne, enn på alskens brytere med løse deler, som viser seg aldri å virke.

Er det noen som har erfaringer med denne ? Koblet sammen med en lenseautomatikkpanel, vil jeg tro det er gode muligheter for å få et system som virker mer enn 2 uker i slengen ?

Produsenten skryter jo av 3års garanti, ikke dårlig for noe som skal stå nede i kjølsvinet...?

Og til slutt, hva bruker jeg for å registrere driftstid på en 12V pumpe ? Finnes timetellerløsninger med tilstrekkelig oppløsning til overkommelige priser ? Hvem har sånt ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg har teller som angir hvor mange sekunder pumpen har gått, dette er noe min far har klaget og hvis det skulle vise seg at ingen andre kommer opp med noe kan jeg høre om han kan tegne opp et skjema (tror vel egentlig at alt ligger i det displayet som er montert i dashbordet altså har han ikke laget dette men kjøpt det en eller annen gang(skal prøve å huske å høre med han i morgen) En vakumventil fra en oppvask maskin vil og kunne brukes som nivåbryter. Kun en slange som skal i vannet. Ventilen kan du stille følsomheten på. Denne finner du på avfallstasjonen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Den der så interessant ut! Tilbakemeldinger ønskes om du skulle ende med å kjøpe den! Jeg har selv en Whale Supersub langt nede i kjølen et sted, uten nivåbryter. Har ikke vært noe problem så langt, men en nivåbryter hadde jo vært en fin sikkerhet da. En vanlig vippenivåbryter er ikke aktuell hos meg desverre. Denne så derimot praktisk ut til min bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Suzuki.

Kan anbefales.

Eneste ulempen er at den reagerer nervøs av og til.

Det beste er hvis du plasserer pumpen litt lavere enn bryteren og hvis det finnes en tilbakeslagsventil i utløpet,

rett etter pumpen slik at vannet ikke løper fram og tilbake i hele tida.

Hvis du i tillegg lenser manuelt (bryter) av og til da blir det ro.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Den nevnte bryteren har 8 sekunder tidsforsinkelse. Er det for lite?

Nei, det er det sikkert ikke.

Men bedre er det hvis pumpen løper 1-2-3 sekunder lengre enn minnimum-nivå av bryteren er,

slik at restvannent ligger lavere enn bryteren.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

En lenseautomatikk som bare har én føler vil aldri bli veldig bra. Problemet oppstår hvis du har en lekkasje som fyller kjøsvinet med vann jevnt og trutt. Vannet stiger til automatikken starter pumpa. Pumpa går så til vannet synker under føleren. Så stopper den. Vannet stiger på nytt, og pumpa starter igjen kanskje bare noen noen minutter senere. Tidsforsinkelse kan være en ide, men hvor stor den skal være kan man ikke si noe om uten å ta tiden på hvor fort pumpa tømmer kjølsvinet. Om det er 8 sekunder eller 2 minutter avhenger av både pumpe og volum i kjølsvinet.

Et annet alternativ er å benytte to følere. En høyt montert som starter pumpa, og en langt nede som stopper den når kjølsvinet er tomt. Eventuelt kan den siste erstattes av måling av strømmen til pumpa. Den stiger (?) når pumpa går lett (tomt kjølsvin)

Lars H. tegnet et skjema for kobling av et slikt anlegg for en stund siden. Men jeg finner ikke tråden igjen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har selv noe lignende i skøyta. Den heter Water Which, er koblet til en Rule pumpe og har fungert uten feil i snart 12 år. Det eneste den ikke liker er oljesøl. Kom i skade for å miste litt olje i bunnvannet en gang og da måtte jeg tørke av følern fordi oljen dannet kontakt hele tiden. Min har ca 8 sek. fordrøyning begge veier. dvs både når den føler vannet og etter at vannet har kommet under nedre målepunkt.

Et annet alternativ er å benytte to følere. En høyt montert som starter pumpa, og en langt nede som stopper den når kjølsvinet er tomt. Eventuelt kan den siste erstattet av måling av strømmen til pumpa. Den stiger (?) når pumpa går lett (tomt kjølsvin)

Lars H. tegnet et skjema for kobling av et slikt anlegg for en stund siden. Men jeg finner ikke tråden igjen.

Jeg laget vel også et skjema en gang. Men det var både uklar og uferdig og jeg foreslår at det ikke brukes tid på det :rolleyes: :

Pumpeautomatik.jpg

I mellomtiden lagde jeg et forsøksopplegg hjemme på baderommet med en sterk reed-kontakt ('tungeelement' i ELFA-språk) med bare noen få windinger av tykk tråd rund det hele. Pumpestrømmen går gjennom kontakten og viklingen i serie. Kontakten forbikobles av en øvre bryter, pumpa starter og trekker mye strøm fordi det er vann som blir pumpet. Denne strømmen er tilstrekkelig å holde reed-bryteren lukket selv om startbryteren åpner igjen når vannstanden synker. Er alt vann pumpet bort, synker strømmen gjennom pumpa såpass at den ikke lenger er nok til å holde reed-kontakten lukket, den åpner og pumpa stanser.

Reed-kontakter finnes opp til 5A svjv og er hermetisk forseglet. Den øvre kontakten sitter lenger oppe og kommer derfor ikke i kontakt med møkka og trenger heller ikke noe hysteresekarakteristikk.

Hei,

For å telle hvor ofte den går og hvor lang tid totalt, bruker jeg denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=1999...upkey=001001100

fra BEP. Det er en battei forbruksmåler for 3 banker, hvor målingen på den 3. banken kan gjøres om til måling av hvor lenge og antall ganger alt el. utstyr er i drift.

Har brukt den på lensepumpa til nå, men har tengt å sette inn en bryter slik at jeg kan måle hvor mye kjøle kompressoren går også.

hvem har greie lensepaneler med lydsignal ?

Og; for måling av driftstid, tenkte jeg først på en timeteller, disse er gradert i 1/10 time. Men - etter overveiing, er jo faktisk 1/10 time 6 minutter. Så mye driftstid får jeg da ikke håpe jeg får.

Derfor trenger jeg en " timeteller" som er gradert i sekunder. Noen ?

Suzuki

No boat needed..

Derfor trenger jeg en " timeteller" som er gradert i sekunder. Noen ?

Suzuki

Har bedt min far om å tegne opp et skjema over den jeg har i båten, om det er av innteresse vet jeg ikke men skal legge det ut i tråden her så snart han får somlet seg til å lage det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg lurer på om det byr på problemer vist jeg kobler to lensepumper inn på den samme slangen så det holder med en skroggjennomføring,

jeg tenkte da på problemer med at de kanskje ikke suger så bra som de skal eller lignende problemer?

Har du kontroll på motstanden i systemet, går det greit. Du KAN risikere at vannet pumpes ned igjen gjennom den andre pumpen. Skal du til med tilbakeslagsventiler og styr, ville jeg heller satt på en ekstra gjennomføring.

Problemer med sugeevne, eller kapasitet generelt, vil du neppe oppleve.

Suzuki

No boat needed..

Det kan jo hende men vannet vil vel da stoppe ved den andre pumpen vel?quote]

Ikke nødvendigvis. Vanlige billige sentrifugalpumper er ikke utstyrt med tilbakeslagsventiler.

Hvis f.eks den ene pumpen er gått til helvette, eller er tilstoppet eller har brent sikring,da kan du få en sånn " loop " på lensevannet....

Suzuki

No boat needed..

Ultima_180px.jpg

Jeg har montert sånne tidligere. Virker fint men bør settes så lavt som mulig fordi den virker ikke alltid slik produsenten viser på sidene sine. Den ene jeg monterte startet ikke før det var 10 cm vann over toppen på bryteren.

Er ikke dette noe med at den ikke løser ut på ferskvann?det er vel en kortslutning som må til og dette har vært et problem på ferskvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...