Gullfisk Startet 18.Januar.2007 Del på Facebook Startet 18.Januar.2007 Snakket med en kollega i dag som har begynt på båtførerprøven. Her ble det av læreren hevdet at reglene for båtfører under 16 år er: -Motor under 10 hk -båt under 8m -fart under 10 kn Dette har jeg vært klar over, men det som var rart, er at farten som gjelder, er den potensielle farten til båten med maks godkjent motor. Hvilken motor som faktisk sitter på er uinteresant?? Det vil jo i ytterste konsekvens si at en guttunge ikke har lov til å ro i en gummibåt uten motor, hvis denne gjør 14 kn med en 5hk som den er godkjent for. Dette er vel så dumt at det ikke kan være tilfelle vel??? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Dette er vel så dumt at det ikke kan være tilfelle vel??? Helt korrekt. Det forutsettes selvfølgelig at motoren sitter på båten og ikke befinner seg i kjelleren, på havets bunn eller alle andre steder enn på båten. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Nei, har må han ha missforstått. Det er maks fart til båten med den motoren som står på båten som gjelder. Det er ikke godt nok om guttungen kun kjører under 10 knop om båten med motoren som er montert på har potensiale for mer enn 10 knop. Først da er det forbudt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Spinner Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Det er verken dumt eller uforstående. Det handler selvsagt om å lage regler som begrenser barns mulighet til å skade seg selv eller andre, og at reglene utformes slik at de ikke kan omgåes. Går båten fortere enn 10 knop er den ikke lov å bruke av et barn under 16 år. Uavhengig om båten har pedaler, årer eller propell som fremdriftsmaskin. Er båten lengre enn 8 meter kan ikke barn benytte den! Er motoren større enn 10 hk kan heller ikke den benyttes av barn. Og snakke om å ro en gummibåt som "kan gjøre 14 knop" er ulovlig er selvsagt bare tøys. Enkle regler som burde være enkle å etterleve. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Mergulhito Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Hei, her er hele forskriften barn under 16 har ikke lov til å føre fartøy som kan oppnå høyere fart enn ti knop. Derfor er det faktisk forbudt å la unga kjøre 10fot with med 9,9 hk!! Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto. Fastsatt ved kgl.res. 11. desember 1981 med hjemmel i lov av 5. juni 1981 nr. 42 om sertifikatpliktige stillinger på norske skip, borefartøy og andre flyttbare innretninger i sjøen. Fremmet av Departementet for handel og skipsfart. Endret ved forskrift 6 april 1987 nr. 234. § 1. Anvendelse Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet fartøy under 25 registertonn brutto som: 1. kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller 2. har motor med større ytelse enn 10 HK (motorytelsen skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller 3. har større lengde enn 8 meter (26,6 fot). § 2. Kvalifikasjonskrav Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Personer under 16 år kan imidlertid styre slikt fartøy under tilsyn og ledelse av en fører som tilfredsstiller kravene i første ledd. Personer som har fylt 13 år kan føre fartøy som nevnt i § 1 i organisert øvelses/konkurransekjøring på følgende vilkår: 1. Øvelses/konkurransekjøring foregår på baner som er godkjent av vedkommende lokale myndighet(er), tilfredsstillende merket og under tilsyn. 2. Båtføreren har bestått prøven for oppnåelse av Båtførerbevis. 3. Båtføreren har gjennomgått sikkerhetsopplæring under kontroll av autoriserte ledere i henhold til internasjonale konkurranseregler. 4. Båten er utstyrt og utrustet i henhold til internasjonale konkurranseregler. 5. Øvelses/konkurransekjøring arrangeres av en norsk båtforening med minst 50 medlemmer. 6. Når personer mellom 13 og 16 år skal føre fartøy som nevnt i § 1, jfr. § 2.3, skal ansvarlig for organisasjon/arrangør i god tid før øvelses/konkurransekjøringen begynner, dokumentere for politiet at punktene 1-5 er tilfredsstilt. § 3. Eiers/rådighetshavers ansvar Eier eller den som har rådighet over fartøyet, plikter å forvisse seg om at den som bruker fartøyet, tilfredsstiller kravene i § 2 første ledd, eller er innvilget spesiell tillatelse etter § 4. § 4. Dispensasjon Skipskontrollen i det distrikt der fartøyet er registrert, kan etter nærmere instruks fastsatt av1 Sjøfartsdirektoratet, under særlige forhold avvike fra bestemmelsene i denne forskrift når dette finnes forsvarlig. Personer som er gitt spesiell tillatelse i henhold til første ledd skal under bruk av fartøyet alltid ha med seg et bevis på at han har slik tillatelse. 1 Jfr. delegeringsvedtak av 8. juni 1983 § 5. Straff Forsettlig eller uaktsom overtredelse av denne forskrift straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder i henhold til Almindelig borgerlig straffelov av 22. mai 1902 nr. 10 § 424 dersom ikke strengere straff kommer til anvendelse i henhold til annen lovbestemmelse. § 6. Ikrafttredelse 1. Denne forskrift trer i kraft 1. januar 1982. 2. Fra samme tid oppheves forskrift av 17. juli 1970 om minstealder for fører av visse maskindrevne fartøyer under 25 br.reg.tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Mja. Så sant ikke den omtalte unge båtfører er medlem av forening og innehar legeattest og lisens. Da kan barnet, under visse forutsetninger, kjøre så fort han vil fra 7 års alder. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Dette har jeg vært klar over, men det som var rart, er at farten som gjelder, er den potensielle farten til båten med maks godkjent motor. Hvilken motor som faktisk sitter på er uinteresant?? Med andre ord Gullfisk som jeg også skrev over, det som betyr noe er hvilken motor som står på båten og farten denne gir. IKKE hvor stor motor båten er godkjent for. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Ok, slik jeg nå tolker det regelverket øyner jeg en mulighet. Still inn stoppskruen på forgasseren slik at den blokkerer pådragsarmen før fullt pådrag. Justeres slik at båten klarer maks 10 knop, maskinen er nå deratet og en under 16 kan kjøre den. Jeg er sikkert på tynn is nå, men en 9,9 er jo som regel en deratet 15 hester. En under 16 år har lov til å kjøre en 9,9 på en båt som er tungdreven nok til at den ikke klarer mer enn 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Hydrox har rett slik jeg ser det, men problematikken Gullfisk tar opp i starten er ikke riktig, ungen kan ro alt han orker, selv med 2x225hk bakpå, han fører da ikke et maskindrevet fartøy. og så: Mulligan, hvor tar du dette fra med 7-åringer og legeattest og 70 knop? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Du holder deg innenfor forskriften da Hydrox, dersom motoren er en 9,9HK, båten er under 8m og båten gjør max 10 knop så er vell alt greit. Hva du kan gjøre for å begrense farten til 10 knop står det ikke noe om så ditt alternativ er vell ok. Dette forutsetter vell at det ikke er en liten bryter av et slag som guttungen lette fjerner han og og vips har 20 knop Redigert 18.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 18.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Regelen om 8 meter, under 10 hk og under 10 knop er lettfattelig. Uttalelsen fra læreren som jeg reagerte på, er at han sier: det er den potensielle farten som båten kan få med den maksimale motoren båten er godkjent for, som skal være under 10 knop. Dvs at en 10 fot with med 2hk som gjør under ti kn, ikke skal være lov, fordi den med maks godkjent motor har potensiell hastighet over 10kn. Dette ble sagt at er ny regel, og det må vel være for dumt til å være sant. Hvis reglene Mergulhito sitt innlegg er oppdatert, så stemmer det heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Nettopp Gullfisk, og det er den uttalelsen fra læreren du omtaler jeg mener er feil. Selv tok jeg båtfører prøven hos Poseidon. Vi kan se om han dukker opp med fasiten her Redigert 18.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Forslaget mitt er vel i grunn ikke godt nok hvis jeg tenker på meg selv slik jeg var i 10 års alderen. "Hmmmmmmm, kan jeg stille på denne å få båten min til å gå fortere..???" De fleste gutter med et snev av teknisk innsikt finner fort ut av det der. Det greieste er vel å fortelle gutten hva du har gjort, hvorfor du har gjort det og at han ikke får noe til jul hvis han nævvler. Da kan han jo også fortelle en politimann hva pappa har gjort for at båten skal være lovlig. For å holde meg litt til topic så må jeg si meg enig i at denne regelen som nevnes her MÅ være feil. Hvem har vel en 25 foter med 9,9 som poden kan kjøre?? Redigert 18.Januar.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Den "potensielle" farten er det helt umulig å si noe sikkert om. Det som er aktuelt er hva som kan oppnås med det utstyret som besittes - der og da. Er motoren på under 10 hk og de andre kravene er tilfredstilt for båtfører under 16 år, kan man raskt havne i et grensetilfelle. Dersom politiet mener at båten kan komme opp i en hastighet på mer enn 10 knop, må dette selvsagt bevises. Vanligvis unngåes slike grensetilfeller enkelt, ved hastigehtsmålinger (laser). Men det vil vanligvis være grunn til å tro at båten når en hastighet over 10 knop, dersom den er observert i "plan-fart". "Grunn til å tro" er ikke nok det heller, men politiet vil da kunne foreta nærmere undersøkelser av båt/motor/hastighet. Redigert 18.Januar.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Uttalelsen fra læreren som jeg reagerte på, er at han sier: det er den potensielle farten som båten kan få med den maksimale motoren båten er godkjent for, som skal være under 10 knop. Dvs at en 10 fot with med 2hk som gjør under ti kn, ikke skal være lov, fordi den med maks godkjent motor har potensiell hastighet over 10kn. Denne forståelsen av forskriften er feil. Det er den hastighet det aktuelle fartøy kan oppnå med eksisterende motorisering som er avgjørende. Forskriften er heller ikke endret i det siste. "Kan oppnå" refererer seg bl. a. til aktuell last og annet som lett kan endres, men ikke til muligheten for å sette på større motor. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
C-marine Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Mja. Så sant ikke den omtalte unge båtfører er medlem av forening og innehar legeattest og lisens.Da kan barnet, under visse forutsetninger, kjøre så fort han vil fra 7 års alder. Dette forstår ikke jeg. Kan en 7 år gammel gutt kjøre i 50knop LOVLIG? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Taucher Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 ja, om han kjører for en klubb på bane...om jeg forstår rett... Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Reglene for bane kjøring er 13 år hvor kommer 7 år fra? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 T 250 og Tohatsu cup kan kjøres fra 13 år. Med begrensninger på motor, max. 100 ccm. så vidt jeg husker, kan man kjøre jolleklasse fra 7. Akkurat som minicrossere. SE&O (har ikke reglene foran meg) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Selv tok jeg båtfører prøven hos Poseidon. Vi kan se om han dukker opp med fasiten her Fasit eller ikke Men hvis forskriften skulle misforståes slik som noen antyder ville det jo bety at ungdommer under 16 knapt kunne bruke båt i det hele tatt - ihvertfall ikke en som kan komme i plan. Enhver slik båt kan med stor nok motor komme over 10 knop. Som Skipper Worse også bekrefter vil riktig forståelse av forskriften være å se motor og båt i kombinasjon; altså at det er hastigheten som båten kan oppnå med påmontert motor som er avgjørende. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Bra jeg ikke er en slik unge som bare vil kjøre bånn gass i 100knop.. Jeg vil bare tøffe rundt i ei snekke på 20 - 24fot. Men tror dere politiet hadde brydd seg visst jeg hadde fek.s hadde hatt en 8 - 12hk motor? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 kjøpte min første saga 20 med buch 10hk som 14 åring... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Fasit eller ikke Men hvis forskriften skulle misforståes slik som noen antyder ville det jo bety at ungdommer under 16 knapt kunne bruke båt i det hele tatt - ihvertfall ikke en som kan komme i plan. Enhver slik båt kan med stor nok motor komme over 10 knop. Som Skipper Worse også bekrefter vil riktig forståelse av forskriften være å se motor og båt i kombinasjon; altså at det er hastigheten som båten kan oppnå med påmontert motor som er avgjørende. Se der kom fasiten, da fulgte jeg med i timen allikevel Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Pappa Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Som nybegynner i dette forumet, men med innfallsvinkelen "har kjøpt 10 fot With med 8/9,9/15 hk motor til guttehvalpen på¨13", synes jeg at regler er vel og bra, men man kan jo også "bruke hue".... Jeg kommer aldri til å slippe gutten , en si lillesøstra på 9, avgårde alene med With'en og en 9,9 / 15 hk på før de er skikket til det, og jeg vet at de kan takle utstyret. Da synes jeg det er litt uvesntlig om han er 12,14 eller 16,5 år gammel. Etter det jeg kan huske, har de fleste ulykkene med båt som har vært omtalt i media, blitt forårsaket av "overforfriskede" herrer på min alder (40+). De hadde sikkert båtførerbevis også... Junior har vært i båt fra han var tre uker, og er en forsikig type.Det betyr mer enn alder ...Dessuten er det noen som bruker båter utenfor Blindleia og Indre Oslofjord.... Vi har muligens litt bedre plass, og litt færre politibåter. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Du har nok mye rett i at alderen i seg selv ikke er noe kvalifikasjon og det er ikke automatikk i at en 17 åring bærer seg betre åt på sjøen enn en 15 åring. Om du er komfortabel med å sende barna dine ut med ulovlig utstyr når du mener de er kvalifisert til det, men i lovens bokstav ikke er det, så er det ditt valg. Men du tar på deg et enormt ansvar både for dine barn og eventuelt andres barn som er med på "leken". Jeg ville ikke gjort det og jeg ville satt veldig pris på at andre i barnas omgangskretts heller ikke gjorde det. Og som pappa selv så er dette med oppdragelse og respekt for lover og regler et viktig aspekt i det hele. Synes det er greit å prøve å lære barna mine at vi prøver så godt som mulig å følge lover og regler selv om de ikke passer oss helt akkurat her og nå... Men vi er alle forskjellige og selv om jeg forstår ditt syn og kan være enig i argumentene kan jeg ikke være enig med konklusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.