Pappa Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg vil bare undertreke et poeng som jeg kanskje ikke fikk godt nok frem, nemlig at jeg IKKE vil sendt noen av dem ut med båten uten tilsyn uansett om de er 9,12,eller 16 år, DERSOM DE IKKE VAR EGNET TIL Å FØRE BÅTEN...Med dette mener jeg å si at det ikke er lovpålagte regler som gjør at jeg tar vare på barna mine, men den "faderlige omsorgen". Jeg tror heler ikke at det går frem av innlegget mitt at jeg synes det er ok med unger som raser rundt i båter de ikke har lov til å føre. Jeg "slengte på " en bemerkning til slutt som var ment som en fleip, men som jeg ser kan oppfattes galt. Beklager det, og er enig i at vi skal formidle respekt for lover og regler til barna. Men da kan man jo si at junior "lovlig" kan kjøre båten med 8 hesteren på, enn si fars gamle trehesters Johnson fra 1965... Det hjelper ikke at han teknisk sett har lov, dersom han ikke forstår at han ikke skal kjøre rundt innenfor merkene til badeplassen.. (Jeg er egentlig en lovlydig mann, kone,to barn, villa, Volvo og hund !) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Tror forøvrig det er mange som ikke vet hvilket ansvar de har, når du ser alle unger som freser rundt i gummibåt med 4-5 hester. Gjerne 4-5 stykker på full fart rundt hverandre på et litet omeråde, så skal det ikke mye til før en er vippet overbord og overkjørt av de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Da er vi nok enige i konklusjonen også Pappa :-) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg har i alle år oppfattet "16års-regelen" slik at det er kombinasjonen båt/motor og farten denne kan oppnå som er avgjørende. Det ville vært helt vannvittig og usannsynlig om en 14 foter med en 3,5 hester på skulle være ulovlig å kjøre for en 15 åring fordi den samme 14 foteren kan oppnå godt over 10 knop med en 9,9 hester motor. Det jeg for min del imidlertid har vært litt usikker på er dette med personer ombord/last og den fartsbegrensning dette medfører En 9 fot gummibåt med en 4 hester kan glatt gjøre 12 til 15 knop med eksempelvis en 14 åring ombord. Med to 14 åringer vil mange slike joller ikke plane lenger med kun en 4 hester (særlig om det er litt store gutter, men dette kommer muligens litt an på jolla). Har da en 14 åring lov til å føre denne jolla så lenge de er 2 ombord slik at den ikke kan gjøre 10 knop fordi man ikke får den i plan? Det vil jo være ulovlig om den ene går i land, men ellers? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
tuffff Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 En 9 fot gummibåt med en 4 hester kan glatt gjøre 12 til 15 knop med eksempelvis en 14 åring ombord. Med to 14 åringer vil mange slike joller ikke plane lenger med kun en 4 hester (særlig om det er litt store gutter, men dette kommer muligens litt an på jolla). Har da en 14 åring lov til å føre denne jolla så lenge de er 2 ombord slik at den ikke kan gjøre 10 knop fordi man ikke får den i plan? Det vil jo være ulovlig om den ene går i land, men ellers? Nei, 14-åringen vil ikke ha lov til å føre denne jolla etter SW's utgreiing lenger oppe her: "Kan oppnå" refererer seg bl. a. til aktuell last og annet som lett kan endres, men ikke til muligheten for å sette på større motor. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Nei, 14-åringen vil ikke ha lov til å føre denne jolla etter SW's utgreiing lenger oppe her: Jeg så SW kommentar.... og jeg har lenge hatt oppfatningen av lovlighet målt opp mot båt/motorkombinasjon slik denne pt er rigget. Jeg har dog som jeg antydet følt en liten usikkerhet mht antall personer ombord og denne innvirkning på maks fart, selv om dette muligens altså må/bør oppfattes slik SW antyder for at det ikke skal være for store muligheter for misbruk. Imidlertid - dersom to 14åringer drar 2 km rett ut på fjorden og legger seg til for å fiske i en 10 fot plastjolle og så politiet kommer og skal foreta en vurdering av lovligheten..... Tja, så ville det vel strengt tatt ikke være en aktuell problemstilling at noen under 16 år i den jolla skulle kunne kjøre denne i over 10 knop FØR de har brukt 7 til 10 minutter på å kjøre hjem (2000 m til land) og satt av bøtta med fisk, fiskeutstyr og den ene av de to ungdommene....? Ellers hadde jeg satt pris på om SW eller andre kunne henvise til den konkrete teksten, vurdringene(?), forarbeidene(?) eller hva vet jeg.... som omtaler denne forståelsen/håndhevelsen som SW henviser til. Det er mulig at jeg burde finne det om jeg leter litt bedre, men jeg hadde satt pris på (the easy way) å få hjelp til å finne det Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
tuffff Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg noe videre, Helge, men jeg synes nok at skipper'ns tolkning viker nokså fornuftig. Tviler på om du ville komme noen vei med slikt flisespikkeri overfor en nidkjær politimann eller videre i retten eventuelt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg synes denne 10 Knops regelen er høl i hue. Båtvante unger oppvokst i båt på 10-12 år og opptil 16 år burde ha lov til å kjøre joller med 4-6 Hk som planer. Denne grensen burde kunne settes opp til ca. 16knop. Disse ungene har full kontroll på disse jollene, og generellt oppfører de seg utmerket. Det burde være opp til foreldrene å sette grensen for når de er ansvarlige og dyktige nok til dette. De fleste foreldre klarer dette utmerket. At noen unger går for langt med denne jollekjøringen f. eks i uthavner og freser rundt til plage for andre er en annen sak. Da er det foreldrene det er noe galt med som ikke har vett til å gripe inn og sette grenser. Nei, slipp ungene til, lær de opp. Litt bråk får vi da tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Ellers hadde jeg satt pris på om SW eller andre kunne henvise til den konkrete teksten, vurdringene(?), forarbeidene(?) eller hva vet jeg.... som omtaler denne forståelsen/håndhevelsen som SW henviser til. Se innlegg # 5 i denne tråden -- der er hele forskriften referert. Det finnes ikke noen tilgjengelige forarbeider til forskriften. Tolkningen er likevel ikke tvilsom. Bruken av ordet "kan" er avgjørende i så måte. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 De fleste foreldre klarer dette utmerket. Da er det foreldrene det er noe galt med som ikke har vett til å gripe inn og sette grenser. Klarer foreldrene det, eller klarer de det ikke, synes du ? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mathilde jr. Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 de reglene er alt for strenge mener jeg. når jeg får gummibåten vår opp i plan (med pappa) føler jeg at jeg har full kontroll. jeg er 13år og må da vente i 3år for å kunne ta båtførerbeviset. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 saken er jo den at det ALDRI er barn\ungdom som det går galt for, hvor ofte ser du at en ungdom har gått på skjær, kjørt på noen andre,vraket båten, hvor ofte står det om slike ting i avisen hvor ungdom er involvert? aldri, ikkesant? så er det jo opp til dere å si hvem som er problemet... førtiåringer? Ungdom? Barn? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 saken er jo den at det ALDRI er barn\ungdom som det går galt for, hvor ofte ser du at en ungdom har gått på skjær, kjørt på noen andre,vraket båten, hvor ofte står det om slike ting i avisen hvor ungdom er involvert? aldri, ikkesant? så er det jo opp til dere å si hvem som er problemet... førtiåringer? Ungdom? Barn? det synes jeg var et veldig godt innlegg. Med unntak av unger som terroriserer omgivelsene med støy ( og dette skyldes i 90% av tilfellene at foreldrene ikke tør slippe avkommet av syne med jolla ? ..) synes jeg barn / ungdom er veldig flinke. Fikk hjelp av noen kjelle " jollebarn" når jolla vår hadde sliti seg fra fortøyningene ( noen hadde brukt den som badebåt, og sluppet den avgarde etterpå.. ) på Koster i forfjor. Barna tauet jolla mi som var på vidvanke til moderskipet til foreldrene, og fortøyde den forskriftsmessig. Deretter kjørte de rundt og spurte om noen savnet en jolle... Det vanket skryt, penger til bensin og hederlig omtale til foreldrene om barna demses etterpå. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Helge Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Se innlegg # 5 i denne tråden -- der er hele forskriften referert. Det finnes ikke noen tilgjengelige forarbeider til forskriften. Tolkningen er likevel ikke tvilsom. Bruken av ordet "kan" er avgjørende i så måte. Siden det ikke finnes noe tilgjengelige forarbeider er det vel eventuell praksis frem til i dagmht håndheving man kan se til. Ellers vil det absolutt være mulig med litt gråsonesynsing her synes jeg. En jolle som har en litt "solid" 15 åring ombord og som med denne føreren ikke går i plan vil for eksempel kunne komme opp i plan om en lettere 15 åring (f.eks. en spedbygd/tynn jente) bytter med den første føreren. Gutten får altså føre jolla, men ikke jenta...... Denne jenta er selvsagt mye mer båtvandt og forsiktig i forhold til gutten selv om han også ikke er direkte uskikket (he-he) Videre "kan" vel de fleste joller oppnå større fart enn 10 knop om føreren faller ut med gassen på fullt og med friksjonslåsingen på uten at føreren har brukt dødmannssnor eller det eksisterer dødmannssnor på den "gamle motoren"......? Nåvel - altså satt noe på spissen men like fullt reelle muligheter/situasjoner. Jeg har vel i andre tidligere tråder også uttrykt misnøye med dagens regler for 16-års grensen selv om den ikke utgjør noe praktisk problem/ulempe for meg og mine barn som begynner å bli store. Jeg for min del ser en større fare i en ungdom godt under 16 år som alene fører ei snekke på flere tonn i 6 knop enn tilsvarende båtfører i en "fender" av ei gummijolle på 45 kg inkludert motor som kjører rundt i 14 knop. Forutsetninger er selvsagt at begge har vett nok til å holde seg unna områder med badende. Redigert 19.Januar.2007 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bliss X Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg synes 99% av ungdom og barn i joller oppfører seg meget bra, men jeg er ikke så sikker på om det ville vært så lurt å lempe på regelverket. Man kunne kanskje lempet litt på den abosultt 10 knop regelen, da den er vanskelig å forholde seg til i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Siden det ikke finnes noe tilgjengelige forarbeider er det vel eventuell praksis frem til i dagmht håndheving man kan se til. Ellers vil det absolutt være mulig med litt gråsonesynsing her synes jeg. Det kan du selvsagt synes, men rom for det er der absolutt ikke. Forskriften er tindrende klar og det er ingen tvil om hva regelen er. :nono: En jolle som har en litt "solid" 15 åring ombord og som med denne føreren ikke går i plan vil for eksempel kunne komme opp i plan om en lettere 15 åring (f.eks. en spedbygd/tynn jente) bytter med den første føreren. Gutten får altså føre jolla, men ikke jenta...... Her tar du nok feil. Hvis kombinasjonen av båt og motor kan komme opp i 10 kn så gjelder alderskravet. Om den ikke gjør det med aktuell fører pga overvekt er uinteressant. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Helge Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Her tar du nok feil. Hvis kombinasjonen av båt og motor kan komme opp i 10 kn så gjelder alderskravet. Om den ikke gjør det med aktuell fører pga overvekt er uinteressant. ok....ok....ok Worse, men jeg finner det likevel ganske så sært (urimelig?) egentlig at en 15 årig gutt på 70 kg som ikke får jolla opp i mer enn 8 knop når han er alene i båten og fører den, ikke kan føre båten fordi nabojenta på 13 og bare 35 kg klarer å få den i plan og 14 knop Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Skipper Worse Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Joda, enig i det, men håndheving av en slik regel ville jo være plent umulig. Ikke dermed sagt at den eksisterende er så mye bedre; men i de få tilfeller det blir noe mikk-makk så er det "toppene som tas". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Taucher Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 det vi trenger er et båtførerbevis for alle, uansett alder og sette ei grense på hvor fort båten kan gå kontra alder, eks: 0-8 år: 10 knop, 8-13:15 knop, 13-15: 20 knop, 16-18 50 knop, 18+: den nåværende grensen for 18 åringer... Sitér dette innlegget Link to post
Mathilde jr. Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 det vi trenger er et båtførerbevis for alle, uansett alder og sette ei grense på hvor fort båten kan gå kontra alder, eks: 0-8 år: 10 knop, 8-13:15 knop, 13-15: 20 knop, 16-18 50 knop, 18+: den nåværende grensen for 18 åringer... det var en utrolig god ide Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 (redigert) Jeg synes denne 10 Knops regelen er høl i hue.Båtvante unger oppvokst i båt på 10-12 år og opptil 16 år burde ha lov til å kjøre joller med 4-6 Hk som planer. Denne grensen burde kunne settes opp til ca. 16knop. Disse ungene har full kontroll på disse jollene, og generellt oppfører de seg utmerket. Det burde være opp til foreldrene å sette grensen for når de er ansvarlige og dyktige nok til dette. ... Ikke enig! MANGE er nok gode båtførere i den alderen, men ikke ALLE! (Ref. mine tidligere uttalelser om uvettig kjøring av ungdommer UNDER 16år...) Regelverket som er referert tidligere i denne strengen, synes JEG er uproblematisk å forstå: "Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet fartøy under 25 registertonn brutto som: 1. kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller 2. har motor med større ytelse enn 10 HK (motorytelsen skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller 3. har større lengde enn 8 meter (26,6 fot). § 2. Kvalifikasjonskrav Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Personer under 16 år kan imidlertid styre slikt fartøy under tilsyn og ledelse av en fører som tilfredsstiller kravene i første ledd." Det vil alltid finnes noen som ønsker at en LOV burde endres for at den bedre skulle passe DERES ønsker. ETT sted måtte grensene settes, og JEG synes at 10 knop / 10 Hk og 8 meter er et fornuftig valg! Redigert 20.Januar.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Taucher Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 er litt uenig i det marwin, tenk på bevegelsesenergien i en 26 fots treskjekte med 2 hk FM, kontra en 10 fots gummibåt med 5 hk, hva er lettest å kjøre, nei antallet knop må OPP til 15-18 knop og størrelsen må NED til maks 16 fot Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 (redigert) FLOTT Selleri Da er vi i hvert fall enige om at vi er uenig på det punktet VET at det finnes MANGE ungdommer som (har OG) viser større "båtkunnja" enn enkelte "voksne", men ETT sted måtte grensene trekkes. Så da så. Enig i ditt synspunkt vedr. bevegelsesenergien og vanskelighetene med "styring" av større båt, men det er nå MYE energi i en mindre båt også, selv om hastigheten er "kun" 16-18 knop.. "Det er ikke farten som dreper, men bråstoppen..." (OG energien selvsagt) Redigert 20.Januar.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Det vil alltid finnes noen som ønsker at en LOV burde endres for at den bedre skulle passe DERES ønsker. Helt greit at vi er uenige. Nå må jeg få si at dette er ikke MINE ønsker. Dette er ikke aktuellt for meg og min familie. Men jeg synes det er tull at ikke ungene kan få kjøre slepejolla eller gummibåten med en 5-6 Hk som planer. Nå ser jeg jo at foreldre stort sett gir blaffen i dette, og lar avkommet slippe til. Og det er helt greit for meg. Grensen burde heves til 15 knop, slik at dette kunne gjøres på lovlig måte. Nå er det bare en latterlig regel som svært få følger. Kanskje dere ungdommer på forumet skulle skrive IM til Syvert i KNBF og legge saken frem for han ? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Når det gjelder maksfarten for ungdommer under 16 år er det helt tydelig ulike meninger og vil forbli ulike meninger. Jeg hører til den gruppen som synes 10 knop er urimelig lav fart for godt båtvante ungdommer når de kjører i små lette joller. Gummibåter er jo i tillegg nærmest som en fender å regne ved en eventuell kollisjon. Bevegelsesenergien til fartøyet de da fører (og den potensielle skade fartøyet kan påføre) er klart mindre ved eksempelvis 14 knop enn med en tung gammel snekke på flere tonn i 6 knop. Mht risikoen for skade på dem selv pga bråstopp som er nevnt, er det da heller ingen fartsgrenser for 14 åringer på sykkel. Det er mange ungdommer som mange ganger sykler fortere en beskjedne 18,5 km/t. Selv sprengte jeg et speedometer til sykkelen (50 km/t) lenge før jeg fylte 16 år. Synes det låter fornuftig jeg, med en mer gradert fartsgrense ev. opp mot alder og/eller ev. opp mot vekten på det fartøyet de fører. Men ja... det kan i verste fall bli vanskeligere å følge opp/håndheve. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.