Jump to content

Regler for båtfører under 16 år


Gullfisk

Recommended Posts

Kan vel være enig i at fartsgrensen kunne være høyere for feks 14-16 år for de som har kjørt jolle hele livet. Men 10 kn er mer en nok for de som ikke har sittet i båt før og de som er yngre.Har selv plukket opp ei jente som spratt over bord fra gummijolle på en hekksjø, mens jolla fikk gå i ring til den var tom for bensin. Forøvrig så er det vel ikke nødvendig å lære opp poden til å ha det travelt på sjøen og ha gassen i bunn hele tiden. Om det går 5kn eller 14 kn er vel likegyldig, når de bare kjører i ring likevel(flertallet av de jeg ser). Det er vel yterst få som kjører rundt på øyene og utforsker, øver på å fortøye, fisker ol. Her har vel vi som foreldre en jobb å gjøre med å komme opp fra stolen å bli med å engasjere, vise og lære bort. Ser i hvertfall ut mange ganger som gummijolle er en fin barnevakt:"fly ikke her og mas, kom deg ut å kjør i ring så vi får fred". :smiley:

Link to post
Kan vel være enig i at fartsgrensen kunne være høyere for feks 14-16 år for de som har kjørt jolle hele livet. Men 10 kn er mer en nok for de som ikke har sittet i båt før og de som er yngre.

Det er vel ingen tvil om at "førstegangskjørende" eller andre "relativt uvante" ungdommer ikke bør rase rundt alene i en jolle som planer....!!! Men skal de som er meget båtvant lide under et felles og LAVT fartskrav???

 

Om det går 5kn eller 14 kn er vel likegyldig, når de bare kjører i ring likevel(flertallet av de jeg ser). Det er vel yterst få som kjører rundt på øyene og utforsker, øver på å fortøye, fisker ol. Her har vel vi som foreldre en jobb å gjøre med å komme opp fra stolen å bli med å engasjere, vise og lære bort. Ser i hvertfall ut mange ganger som gummijolle er en fin barnevakt:"fly ikke her og mas, kom deg ut å kjør i ring så vi får fred". :smiley:

Kan ikke noe annet enn å snakke for min egen familie. Joda, mine barn har kjørt mye rundt til småøyer og skjær og utforsket områdene og gått i land og fortøyd og utforsket mange småholmer. Dette har de i mye større grad gjort enn bare "race rundt i ring rett utenfor". Mange fisketurer på egen hånd har det også blitt og de har satt STOR pris på å bli gamle nok til lovlig å kunne holde en fart og føre en båt som raskere tar dem til fiskeplassene enn uten plan da det gjerne bare er 6-7 knop. Den ene holdt på å gå rimelig sur de siste årene før 16årsdagen og skjønte ikke hvorfor noen som var så båtvant ikke skulle kunne føre de båtene våre som gjør mellom 10 og 16 knop. Datteren min er nå så gammel at hun dessverre har mistet noe av interessen for dette selv om hun nyter å være med hele familien på lengre turer i fjordene.

Link to post
Det må jo være en umulig oppgave for dem som skal påse at reglene overholdes å måle nøyaktig om man er over eller under 10 knop? Hvordan gjøres dette i praksis?

En slik vurdering kan kanskje ikke kalles tilstrekkelig og sikker nok, men for mindre joller vil nok i de aller fleste tilfeller å være i plan betyr over 10 knop, mens å være ute av plan vil tilsi under 10 knop. Men det er mulig enkelte svært lette og flatbunnede joller med lett fører kan plane i 10 knop/like under 10 knop...(?)

 

For oss båtførere er det vel knop måler som må instaleres. Gps kan også brukes.

Min erfaring er at de fleste knopmålere (i alle fall trykklogg!) gjerne først starter rundt 10 knop (noen til og med høyere) og de er svært unøyaktige. GPS er bedre i så måte. Det er ellers den forskjell mellom GPS og trykklogg at den ene tar farten over land, mens den andre tar i forhold til vann.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Forøvrig så er det vel ikke nødvendig å lære opp poden til å ha det travelt på sjøen og ha gassen i bunn hele tiden. Om det går 5kn eller 14 kn er vel likegyldig, når de bare kjører i ring likevel(flertallet av de jeg ser). Det er vel yterst få som kjører rundt på øyene og utforsker, øver på å fortøye, fisker ol. Her har vel vi som foreldre en jobb å gjøre med å komme opp fra stolen å bli med å engasjere, vise og lære bort. Ser i hvertfall ut mange ganger som gummijolle er en fin barnevakt:"fly ikke her og mas, kom deg ut å kjør i ring så vi får fred". :smiley:

 

Dette flertallet du ser (er en av dem selv) kjører ikke brae rundt i ring for å kjøre. De vi vil oppnå er å skaffe oss erfaringer med båten. hvordan den oppfører seg og lignende. Hvor ofte har du sett oss? Vi utforsker ofte skjerene i farvannet rundt havna vår. Feks: Jeg fikk min første båt for 5-6 årsiden og har siden den gang skjekket ut alle skjerene rundt havna. Jeg har også lært mange andre ting når det gjelder båt. Jeg kan de fleste båt knutene, kan øyespleis, lager mine egne fortøyninger, hvis ting i båten må repareres er det min oppgave å reparere det!

 

 

 

 

 

Jeg syntes som mange andre at denne 10knops regelen er noe stort tull, men jeg følger den alikevell. Har aldri dratt ut på båttur uten at en voksen har vert med! Syntes det brurde komme en endring på denne regelen. idag kan jo en 3 åring kjøre båt med samme begrensninger som en 15 åring. det brurde hvert et skille her.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
nei dt kan han\hun ikke for det står at fører må være i stand til å føre båten og det er ikke en 3 åring...

 

Da har jeg misforstått :blush:

Men jeg syntes fortasatt at det burde komme lov endring! :yesnod:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Politiet: Denne båten går i over 10 knop.

Lille Per: Nei, den går i 9.8 knop målt med pappas GPS

 

Dette blir jo nærmest umulig å avgjøre?

 

Artig spørsmålsstilling ... det går rett på skyldkravet dvs. om man "vet" eller "bør vite" om båten gjør over 10 kn. Dette da selvsagt i tillegg til det objektive spørsmål om den faktisk går over 10 kn og derunder målemetode (GPS, tryklogg, slepelogg, farsmila, whatever).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

har hørt at politiet er veldig strenge på akuratt dette. De forbeholder seg ofte en vekt på 50kg som balast når de måler farten til båten de har stoppet. deretter legger de til 2-3knop som balasten har trukket fra. (kjenner en som har opplevd dette) Det er en del år siden så de kan ha ny metoder for å skjekke dette.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post

Eg kjørte nok over 10 kn før jeg var litt 11 år :nono:

 

Har bare en gang møtt politiet, men da sudde jeg og kjørte under en lavbru som politibåten ikke kom under :lol::lol:

Jeg har også kjørt båter over 10kn i jobbsamenheng før jeg var 16..

 

Nå når eg er over 16 har jeg kjøpt seilbåt med maks fart på 6 kn så då får eg ikkje utnytte av at eg e gammal nok :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

jo, men med urimelige grenser er det ingen som gidder å bry seg om loven sier, for å sette det på spissen, hadde du hogget av deg beinet fordi det var ulovlig å ha to bein og sjansen for å bli tat var ca 5 %? neppe... dessuten, hvor ofte er barn innblandet i båtulykker? sjelden eller aldri, problemet er jo ikke barn og ungdom ,men "skalla, feite førtiåringer"...

Link to post

Ja, man kan saktens ha sine meninger om når grensene for hva man kan foreta seg er urimelige. Men dette kan jo ikke være opp til enhver å avgjøre selv. Du skriver at barn sjeldent er innblandet i ulykker. Vet ikke hvilken statistikk eller hvilke tall du her viser til. Men hvis det er korrekt at disse tallene er lave, så får vi være glade for det. Da er det kanskje ikke behov for å endre på dagens regler, sett på bakgrunn av din argumentasjon :crazy:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Ja, man kan saktens ha sine meninger om når grensene for hva man kan foreta seg er urimelige. Men dette kan jo ikke være opp til enhver å avgjøre selv. Du skriver at barn sjeldent er innblandet i ulykker. Vet ikke hvilken statistikk eller hvilke tall du her viser til. Men hvis det er korrekt at disse tallene er lave, så får vi være glade for det. Da er det kanskje ikke behov for å endre på dagens regler, sett på bakgrunn av din argumentasjon :crazy:

Ikke behov for å endre....? Kanskje ikke. Jeg for min del vet ikke om båtulykker med ungdom under 16 år som kjører mellom 10 og 15 knop stort sett er helt fraværende eller ikke. I forhold til ulykker med godt voksne karer må jeg tilstå det unektelig virker sånn.

 

Men om det virkelig ikke er ulykker med slike ungdommer som kjører mellom 10 og 15 knop (i "lett" plan med små lette joller og små motorer).... Dersom slik "ulovlig" kjøring er veldig utbredt (kan nok ikke bekrefte det heller jeg) og det likevel ikke er et problem med ulykker. Hva er det da noe galt med.... 10 knopsgrensen eller de ungene som kjører over 10 knop (og foreldrene deres)? Begge? :lol:

Link to post

Det er veldi få som følger disse reglene. Det er alikevell utrolig skjelden at barn og undom under 16år er i båt ulykker. Har hørt om det engang og det var pågrunn av gammel og veldig slitt styresnekke!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...