Jump to content

Fugawi for PDA?

Nadheim

Recommended Posts

Jeg besitter en Palm m515 med en meget bra fargeskjerm. Slik jeg forstår kan man benytte Fugawis kartprogram på slike PDAer, enten med ekstern GPS eller med en GPS enhet som man "clipser" på PDAen.

Jeg ser at det er et par utfordringer ved denne løsningen, blant annet strøm og sprut (finnes vel få vanntette PDAer). Fordelen er imidlertid at man kan skaffe seg et rimelig og hendig navigasjonssystem med liten og bra fargeskjerm.

Er det noen her som har erfaring med Fugawi på PDA?

• 1 år senere...

Jeg besitter en Palm m515 med en meget bra fargeskjerm. Slik jeg forstår kan man benytte Fugawis kartprogram på slike PDAer, enten med ekstern GPS eller med en GPS enhet som man "clipser" på PDAen.

Jeg ser at det er et par utfordringer ved denne løsningen, blant annet strøm og sprut (finnes vel få vanntette PDAer). Fordelen er imidlertid at man kan skaffe seg et rimelig og hendig navigasjonssystem med liten og bra fargeskjerm.

Er det noen her som har erfaring med Fugawi på PDA?

<{POST_SNAPBACK}>

Bruker denne tråden til å spørre generelt om noen bruker PDA om bord. Jeg vurderer sterk å kjøpe en nå til bruk i forbindelse med båt(-plassen.no).

Jeg har i mine 2 båtsesonger brukt PDA som "kartplotter" i tillegg til PC. Kanskje egentlig som en reserve, og i de helgeturene/dagsturer jeg ikke gidder å koble til PC`en

Min erfaring:

Faktisk meget bra! :smiley: Er PDA ikke for langt unna slik at den er leselig funker det supert. Lysstyrken på PDA skjermer er jo suverene, helt fine i direkte sollys. Når det gjelder sprut, så har det gått helt fint hos meg, men det er klart!, den tåler ikke "drukkning" :lol:

Jeg bruker kartprogrammet Memory Map (MM) Dette instaleres på PC`en og overføres derfra til PDA, egen meny "installer på PDA" det samme gjelder kartene, man sender over til PDA de kartene man trenger.

Last ned demo og prøv på PC, overføring til GPS fungerer bare i registrert utgave. Og det er ikke dyrt, tror jeg betalte ca 90 $ Og da får du altså både PC og PDA utgaven. (men husk kartene kommer i tillegg)

GPS, man kan bruke bluetooth gps, egen gps som passer i PDAen`s CF port eller som meg koble en vanlig barbar gps til PDAen`s dokking stasjon. I denne får også min strøm. NMEA signalet fra gps er koblet parallellt til både PC og PDA.

Når det gjelder Fugawi regner jeg med det er på samme måte! Kartene jeg bruker er jo de samme, i mitt tilfelle Maptech. Samt at jeg har scannet noen og lagt på rasteret Lat/Lon selv i MM på Pc`en.

Ruter, Marks... alt kan lages på PC samt overføres til PDA.

F.eks SWE Naturhamnar fra Koster Til Onsala på cd-rom er kovertert og sendt PDA hos meg, :wink: Helt konge!

Bilde

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Jeg har i mine 2 båtsesonger brukt PDA som "kartplotter" i tillegg til PC. Kanskje egentlig som en reserve, og i de helgeturene/dagsturer jeg ikke gidder å koble til PC`en

Min erfaring:...................................................

Faktisk meget bra!  :smiley:

Hej Maanestraale!

jag har en liknande Ipaq, 3850 !

behöver man installera extra minne, eller rekker 63MB för program+kart?

(tror att det er 63MB som min er på !)

scannade du og kalibrerade naturhamnarna själv?

S/Y Gunga Din

Hej Maanestraale!

jag har en liknande Ipaq, 3850 !

behöver man installera extra minne, eller rekker 63MB för program+kart?

(tror att det er 63MB som min er på !)

scannade du og kalibrerade naturhamnarna själv?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Gunga Din

63Mb er nok, jeg har ipaq 3630 med 32Mb det er i minste laget men 63Mb er ok!

Programmet tar ca 2Mb og kartene varierer fra 1 - 9Mb, har tatt ett snap "maplist" i MM.

Bilde

Sånn i snitt da har du plass til programmet + 10 kart av gangen.

Hvis du vil ha flere kart kan du koble til extra minne i CF porten, hvis 3850 har det. (tror det) Hvis ikke kan du som meg kjøpe en "jakke" til ipaq med CF port. Jeg har CF på 256Mb det holder til hele SWE vestkysten og Lidesnes swe grensa i Norge.

Naturhamnar, nei disse har jeg ikke scannet, jeg kjøpte dem på cd-rom fra SXK

Som du vil se ligger alle hamnene som "Marks" til følgende prog:

Det Levande Sjökortet - Västkusten Fugawi Ozi Explorer .

Man importerer en fil og vips så dukker alle hamnene opp i kartet. (219 stk)

Så konvertering til MM måtte jeg gjøre selv!.

Det gjorde jeg ved å overføre alle hamnemerkene fra Fugawi til GPS og da fra GPS til MM.

Alle hamnemerkene i kartet kan da dbbl klikkes på og "flyfoto" av hamnen dukker opp. Helt suverent!!

Bilde

Beklager dårlig bildekvalitet, og nb! i win. xp vises bilde (flyfoto) i win fax og bildevisning dette er bedre enn Paint Shop pro som vist her :wink:

Lykke til! Og send gjerne IM eller skriv i denne tråden omdet er noe du lurer på.! :seeya:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Da er det bestillt. :cheers: Første anvendelse er lesing av baatplassen.no på veien hjem fra jobben i trikk, buss og båt. Går ut fra at den kan en eller annen form for 'gjør tilgjengelig i frakoblet modus'.

Pluss selvfølgelig alt annet som en kan gjøre underveis.

Så får vi se hvordan det blir på båten som navigasjonshjelpemiddel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...