Jump to content

Tau tykkelsen for å heise en seil på 6kvm?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Er i sluttfasen av å montere en mesan seil på skøyten min på 15m, og lurer på om tauet for å heise øverste bommen og seilet skal være 10mm tykk eller 12mm tykk?

Seilet er c 6kvm og bommen c. 8kg og dette skal være stramt (DVS mye presse på tauvirket).

Har noen av dere seilbåt folkens peiling på hvor tykk eller hvor sterk tau jeg må bruke her? Rekne med at belastningen er det samme som en "liten" seil på vanlig seilbåt. Hva har dere?

10mm tau holder c. 1.5tonn - belastningen på en 6kvm mesan kommer aldri i nærheten av det eller....?

Hilsen,

kevin

Hvis mesanen er laget slik en mesan skal, har du masse trinser/blokker som tauet skal tres i gjennom og da er det viktig at tauet ikke blir for tykt og stivt.

Det vil vanskeligjøre å få peaken ned, selv om det går greitt å få den opp, særlig om vinteren hvis tauet er litt frosset. Selve mesanduken blir jo også noe stiv og ekkel i minusgrader.

Det kan være lurt å spleise inn et ditto tau for å kunne dra peaken ned med. Samtidig kan dette tauet brukes for å "slå om" mesanen når den er sammenrullet.

Jeg vil anbefale 10 mm. 3 slått silke/nylontau

Hei Rogeri,

Det er jo sant at en stiv tau er en dårlig ide (hatt mesan før på sjarken min) - jeg hadde egentlig siktet meg inn mot en tau type som brukes på seilbåter slik at den er riktig for denne typen bruk, men i butikken var det klart at en 3 slått polyester (?) (den var i hvertfall veldig myk) tau tålte litt mer belastning for en gitt diameter en den seilbåt type. I tillegg kan man ikke flette disse seilbåttypene rundt kausene som er en fordel.

Men, en tre slått tau glir ikke så bra som disse seilbåt tautypene vel?

Kevin

.....men i butikken var det klart at en 3 slått polyester (?) (den var i hvertfall veldig myk) tau tålte litt mer belastning for en gitt diameter en den seilbåt type. I tillegg kan man ikke flette disse seilbåttypene rundt kausene som er en fordel.

Flettet tau med strømpe kan øyespleises rundt en kaus, men det er nok litt vanskeligere enn med treslått. At treslått er sterkere, må bero på typen tau de hadde i den butikken. Spectra, Vectran, Kevlar og PBO er alle langt sterkere enn 3-slått polyester for samme diameter.

Uansett, du har ikke mye belastning med de greiene dine. På min båt har jeg nå wire, men skal jeg bytte til tau, blir det 10mm. Da snakker vi storseil som veier ca 20kg og som er på ca 30M2. Din mesan på 6M2 vil neppe generere de ekstreme belastningene.

Hei Ulysses,

Takker for godt svar (some alle de andre og :smiley: ).

Tror at jeg satse på 10mm Seilbåt-tau - hvis det holder for din på 30kvm så burde det holder det for min og. Kan aldri forestiller meg at en tau som holder 1.5ton kommer til å slite her.

Lurer på om du har noen forklaring (evt hvor jeg kan få enforklaring evt på nettet) på hvordan jeg "flette" dette tau type rundt kausene mine. En kollega av meg har en vanlig stygg knute og har bendlet det etterpå - det har holdt i år og dag men ser ikke akkurat ut da...

Et annet spørsmål - min bom har en Y profil sett ovenfrå (spltt mesan). Jeg skal da har to stk tau som går ut mott enden av bommen, men på et eller annet plass skal de flettes sammen slik at det er bare en tau som dras gjennom øverste blokken for å heise bommen (satse på at dette er forståelig :confused: ). Mitt spørsmål er om noen har en god måte å "feste" disse to tauene i sammen på en sterk måte. Har blitt anbefalt å lage en løkke på disse to tau og sette på en flaggstikk med den tredje tau ovenfrå - men jeg lurer på om det finns en mer elegent måte å gjøre dette på...

Har noen peiling på hva 10mm kvalitets "seilbåt" tau koster pr meter?

Hilsen,

Kevin

Jeg hadde for små trinser på min mesan, jeg fikk opp mesanen uten problemer, men den ville ikke ned igjenn.

Da jeg byttet til større trinser ble det betydelig enklere. I ettertid ser jeg at jeg valgte feil trinser allikevel, skulle tatt uten "snuere". De jeg har nå vil etter en tids bruk lage snurr på tauet. Får se om jeg kan få sveist fast "snueren".

For spleising av flettede tau, se denne siden. http://www.englishbraids.com/products/mari...files/frame.htm ...fant den selv på båtplassen en gang...

Hei Traust,

Den 8 flettede tau i linken du henvise til ser ikke akkurat ut som den som jeg vudere å kjøpe, men skal holde det i baktankene likevel.

Ellers ville jeg spørre deg om en standard 50mm aluminium Blokk med plasttrinser inni er "stort nok" for en 10mm tau? Det er anbefalt for en 10mm tau (ut i fra katalogen), men var dine og det?

Kevin

Hei Ulysses,

Takker for godt svar (some alle de andre og :smiley: ).

Tror at jeg satse på 10mm Seilbåt-tau - hvis det holder for din på 30kvm så burde det holder det for min og. Kan aldri forestiller meg at en tau som holder 1.5ton kommer til å slite her.

Lurer på om du har noen forklaring (evt hvor jeg kan få enforklaring evt på nettet) på hvordan jeg "flette" dette tau type rundt kausene mine. En kollega av meg har en vanlig stygg knute og har bendlet det etterpå - det har holdt i år og dag men ser ikke akkurat ut da...

Et annet spørsmål - min bom har en Y profil sett ovenfrå (spltt mesan). Jeg skal da har to stk tau som går ut mott enden av bommen, men på et eller annet plass skal de flettes sammen slik at det er bare en tau som dras gjennom øverste blokken for å heise bommen (satse på at dette er forståelig :confused: ). Mitt spørsmål er om noen har en god måte å "feste" disse to tauene i sammen på en sterk måte. Har blitt anbefalt å lage en løkke på disse to tau og sette på en flaggstikk med den tredje tau ovenfrå - men jeg lurer på om det finns en mer elegent måte å gjøre dette på...

Har noen peiling på hva 10mm kvalitets "seilbåt" tau koster pr meter?

Hilsen,

Kevin

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg helt rett, men mener du å koble fall og piggfall sammen til en tau ? det høres rart ut for meg hvertfall. Normalt har en jo en tau til hvert.... som sagt ...mulig jeg misforstår ...

Med vennlig hilsen

PIP

Hei,

Jeg blir missforstått og det er ikke lett for meg å skrive på Norsk i full fart :smiley:

Min øverste bom (den som heises opp) ser ut som en Y sett ovenfrå. Den deler seg i to armer akterut i den siste 35cm av en 2,35m bom. I enden av denne bommen er det to festepunkter for tau (fordi bommen har to armer). Tau fra disse to ender må flettes sammen c. 1m over bommen slik at de blir til et tau før de går i øverste blokk på mastet. Dette brukes til å stramme bommen på 30-45 grader og ikke for å heise selv bommen.

Då lurer jeg på den beste måten å flette disse to tau i sammen som er av den type seilbåt tau (dvs ikke vanlig s slått tau). Vuderte en sjakkel men den blir litt feil tror jeg. Ellers har noen anbefalte lage en løkke av de, for så å bruke en flaggstikk fra den enkletau stykke som går inn i øverste blokk og videre - Hmmm, lagt fra sikkert at dette er lett å skjønner :headbang:

I tillegg lurer jeg på om en "normale" 50mm diameter aluminium blokk med palst hjul (trinser) er store nok i diameter til så pass store og tung seil? Noen har allerede indikerte at de hadde problemer med små trinser - er 50mm trinser "små" i denne sammenheng?

Good Golly Miss Polly blir jeg stressest nu! :drink:

Hilsen,

Kevin

Hvis du har problemer med spleising av slikt tau så kan du sy og bendsle, holder i massevis. Når det gjelder tautykkelse, så er det håndteringen av tynt tau som er greia. Styrkemessig kunne du sikkert gått ned til 6- eller 8 millimeter. Hulda bruker 10 millimeter. Seilet veier omlag 60 kilo, det er såvidt jeg greier å løfte det.

Hvis du må spleise, så må du også kjøpe et spleisesett. På de jeg har kjøpt har det ligget bruksanvisning i pakken.

Som Hulda sier, er det viktigste for deg at det er godt å holde i tauet. 10mm i en 50mm-blokk går såvidt, men det glir lettere med 8mm. 6mm blir for tynt å dra i som fall. Men styrkemessig ville et 6mm high-tech-tau holdt i massevis. 6mm-tauet som jeg selv bruker til akterstagsutvekslingen har en bruddstyrke på 1700kg.

Jeg ville anbefalt deg å gå for vanlig polyester double braid. Det er rimelig, slitesterkt og har bruddstyrke i massevis til ditt bruk.

Sjekk produktoversikten til poly-ropes:

http://poly.se/swedish/marin/produkter/produkt-01.htm

De enkle variantene av Poly-braid tror jeg duger bra, og hvis ikke du vil spleise, kan du sy.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...