SF Startet 18.Januar.2007 Del på Facebook Startet 18.Januar.2007 (redigert) Ser at Nettbåt har en septiktank i sort plast på 60 liter til kr 875,- Noen som har hørt noe om denne evt har erfaringer selv? Hva med tilkobling av lufting, ser ikke at det er stuss for det? Redigert 18.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Prøver igjen, noen som har denne eller kjenner noen som har. Er den gasstett? Var tilkobling grei? Hvordan monterte dere luftingen? Redigert 18.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Speedy Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 60 liter tank uten lufting???? Hva med mannlokk for tilkomst når "dritten" må rengjøres? Dette er en artikkel jeg mener du ikke bør spare penger på. Har selv vært ute å kjøpt meg ny tank og har fått den flotteste servicen hos Plastinvent i Hordaland Plastinvent - tankprogram Her kan du selv velge hvor du ønsker at tilkomst, utløp og lufting skal være selv. Bare et tips i og med at du ikke har fått svar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Jeg lurte litt på denne også, men ble ikke helt fortrolig med den. Det er laget til gjenger i plasten for luftenippel, men jeg syntes dette virket litt svakt i denne typen plast. Dessuten er slangestussene av en eller annen grunn 35mm, mens standard slanger er 38mm. Alt i alt følte jeg meg ikke trygg på at dette skulle bli tett, så jeg gikk for en syrefast tank i stedet. En annen fordel med syrefast er jo at den er garantert lukttett, noe de færreste plasttanker er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pellegutten Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Vi har hatt denne tanktypen i båten i fire sommersessonger og er "ganske" fornøyd. Det eneste virkelige minuset med tanken er dimensjon på tilkobling av nippel for lufting. Den er på 3/8" og er alt for liten. Redigert 18.Januar.2007 av Pellegutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Ikke kjøp denne!!! Jeg gjorde det og den har fungert bra, men det er pga av jeg brukte mye tid på tilpassing. Som det er nevnt tidligere her så er stussene ikke gode pga at de er av plast og septikslangene er meget stive og trenger derfor å skrues fast med stor kraft for å tette. Jeg tok derfor syrefaste rør og la inn i stussene for å kunne trekke til med doble syrefaste slangeklemmer av typen med umbracoskruer. I tillegg brukte jeg tec7 for å være sikker. Og det har vært tett til nå. Nei kjøp heller tank av syrefast stål, så kan du trekke til det du makter og det er garantert tett. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Takker for gode svar Da dropper jeg denne Vi får se om det ikke blir en slik Evt RM sin: Redigert 18.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Jeg hadde en slik plast sak, en sommer, den ligger nå svært dypt og fungere som hus for de små i havet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Det var disse to valget sto mellom for min del også til slutt. Endte opp med den øverste, da den passet best i forhold til tilgjengelig plass. Samt at den er garantert lukttett. Kjenner en som har den andre, og den lukten han har i båten ville ikke jeg ha... Kan jo også skyldes andre ting, men alle slanger etc er nye og det lukter fortsatt litt. Hos meg derimot er det ikke antydning til lukt, selv om den faktisk står rett under hodeputa! Minuset er at syrefast tæres av septiken, slik at den nok ikke vil vare lenger enn 7-10 år. Men det er ikke så verst det heller da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
At-le Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Hei. Det likner samme type maritim syrefast jeg kjøpte hos Seasea Rud i Bærum koster 1190 kr 56 liter ifjor. Meget fornøyd den. Tidlig plast-septiltank lukt plaget kastet ut. At-le Redigert 19.Januar.2007 av at-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Hei at-le, ser at denne er en del billigere enn Maritim.no sin. Vet du om den er av syrefast stål (316L) eller er den vanlig rustfritt (304L)? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
At-le Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Hei at-le, ser at denne er en del billigere enn Maritim.no sin. Vet du om den er av syrefast stål (316L) eller er den vanlig rustfritt (304L)? Hei. Tank laget av syrefast stål 316. Ikke 301 eller 304. At-le Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Takker for info, tror jeg må ringe og høre om dem sender og hva frakten blir? Dette er en hel del billigere enn hva jeg må betale for samme tanken for i Stavanger. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MVH Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg har en RM tank i min båt. Ingen lukt fra den, men da bruker jeg luktsikre slanger (hvit type) fra Tess. Den har fungert nå i 5 år uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg stakk en tur innom Siddis marine på vei hjem fra jobb og endt opp med ny septik. Fikk litt rabatt på en Nopro tank på 70 liter så det ble handel. Tanken kom komplett med manhull og slange stusser. Så nå har jeg ingen unskyldning lenger nå er det bare å begynne å montere. Satser på at denne på 70 liter skulle holde i en 240 Sundancer Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Det er bare å dr... etter forholdene det Redigert 19.Januar.2007 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Satser på at denne på 70 liter skulle holde i en 240 Sundancer Flåsete den forrige kommentaren min.... Vi har selv en 70 liters tank. Den holder, men jeg kunne ønsket meg en noe større tank. Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge man ligger på samme sted, og hvor mange personer man er ombord. Når septiktanken er full, begynnner forøvrig batteribanken å bli tom. Så da er det kanskje en passe størrelse da? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Var vist ikke så lett nei, måle først og handle deretter pleier å være en god regel Tanken passer perfekt der den er tenkt, problemet er bare at jeg må ut med motoren for å få den på plass Mellom motor og kanten på dørken/motorluka er det ca 25 cm klaring og septiktanken jeg kjøpte er 29 cm høy. Det hadde ikke jeg fått med meg Da blir det tilbake til Sidids i morgen å bytte. Plutselig virker den rustfire tanken til maritim.no med 20cm høyde som et godt alternativ alikevell. Septikken skal inn i rommet vist i øvre høyre billedkant, vanntanken ses i venstre billedkant. Tror jeg lager meg en mal av tanken og prøver om den passer før jeg bestiller på nettet. Men først vil jeg sjekke om Siddis har en lavere tank som jeg kan prøve. Redigert 19.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Hmm... Om du demonterer varmeveksleren får du kanskje fire centimeter mer å gå på? Lettere enn å ta ut hele motoren, i det minste.... Ellers så er nok ståltanken lettere å få på plass skulle man tro ja. Angående størrelsen: Jeg har en på førti liter, og det holdt fint for oss fire i sommer i alle fall! Etter to døgn er det lite strøm, mye septik og på tide å komme seg videre. Men lengre ligger vi skjelden på ett sted uansett! Redigert 19.Januar.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Ja det blir mindre tank, blir ikke aktuelt å begynne å mekke på motoren. Regner med at det går greit å få inne en 40L rustfri tank, men jag vil prøve med en mal først Motoren er ny i 2004 og har kun 150 timer på telleren, vil ikke begynne å kødde med den nå. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Ja det blir mindre tank, blir ikke aktuelt å begynne å mekke på motoren. Regner med at det går greit å få inne en 40L rustfri tank, men jag vil prøve med en mal først Motoren er ny i 2004 og har kun 150 timer på telleren, vil ikke begynne å kødde med den nå. Hvis du skal ta den ut så blir det sikkert bedre plass hvis du tar min Perkins (1980 mod gått 2900 t), for jeg tror den flotte steyer`n hadde gjort seg i min båt nå som jeg skal støpe stort trimplan....... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Tror eg står over den du Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 22.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Hei.Tank laget av syrefast stål 316. Ikke 301 eller 304. At-le Hei At-le, Jeg ringte SeaSea idag og forhørte meg om de rustfrie tankene de har der. En 56 literen kostet 1166,- som er en bra pris men de er IKKE syrefaste de er vanlig rustfritt. Dvs at de ikke er i 316. Det betyr for min del at jeg ikke kommer til å velge denne. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
At-le Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Synes det er rart. Kjøpte hos Seasea og levere til min svoger jobb som sveise/mekansik. De syrefast-sveiser. Lapp stod tank syrefast, men mulig jeg så feil annen som jeg var hos maritim??husker ikke! Så katalogblad av seasea står rustfritt. Og maritim står syrefast. Det likner like begge seasea og maritim septitank. Skal til Seasea og sjekk tank om en-to uker. At-le Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Jeg spurte dem om hvilken levetid de forventet på tanken når den bare var vanlig rustfritt, han viste ikke men de hadde aldri hatt klager sa han og de hadde solgt disse tanken i over 10 år. Uansett så tror jeg at 316 Syrefast er minimum det jeg vil ha, så da får det bli Maritim.no sin. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.