Jump to content

Effektive pakkbokser til propellaksel

roaldbj

Recommended Posts

Det finnes i dag flere løsninger for å hindre at sjøvann trenger inn i båten der hvor propellakselen går gjennom båtskroget.

Sleipner motor har i mange år levert flere typer av pakkbokser,

se: http://www.sleipner.no/ ( velg frem til pakkbokser).

Her fremkommer opplysninger om tre typer pakkbokser for fritidsbåter:

Fettsmurt pakkboks (En gjennomprøvet og sikker pakkboks. Spesielt egnet i båter med mye urenheter i kjølsvinet (f.eks. fiskebåter). Enkel å pakke om med ny talgpakning uten å demontere propellaksel)

High-Line oljesmurt pakkboks (Er konstruert for bruk i fritidsbåter og er en rimlig og lettmontert pakkboks. Tre simmerringer med rustfrie fjærer og oljebeholder gir en pakkboks med minimalt vedlikehold og ettersyn.)

High-Line Pro vannsmurt pakkboks (En ny og solid pakkboks konstuert for store motorer og som imøtekommer de strengeste krav til sikkerhet. Pakkboksen blir leveret med taglpakning og vannsmurt gummilager som opplagring, noe som gjør konstruksjonen meget sikker og slitesterk. Leveres ferdig sammensatt med taglpakning/gummilager montert, noe som gjør installasjonen meget enkel. En trenger kun å koble til vann fra motorens kjølesystem, og gjøre en liten etterstramming av pakning etter ca 30 min. kjøring.)

Dessuten har Vetus en vannsmurt pakkboks hvor tre gummitunger skal hindre sjøvann fra å trenge inn i båten.

Se: http://www.vetus.nl/en/index.php, (hvor det finnes en påfyllingsstuss for påfylling av sjøvannsbestandig grease som skal hindre sjøvanninntregning i båten). (Velg frem til ZWB60)

Deretter "manuals", så "propulsin" og til slutt "ZWB60",

kanskje dette hjelper noe når man først har kommet inn på Vetus området:

http://www.vetusweb.com/download/accion.ph...ccion=descargar

Jeg har for tiden to stykker av Vetus pakkboksen, og er overrasket over at det ikke har vært noen som helst vanninntregning i gjennomføringen.

Har andre erfaringered andre typer pakkbokser?

Noen må starte med å svare:

1. Forutsetter at båten ligger på land og at det er en ganske god oppstøtting under akterdelen av båten, under motor og under kjølen i forkant, dvs minst 4 opplagsområder.

2. Klemflensen som fester aksel til girkasse løsnes. På noen akslinger skjer dette utelukkende ved å løsne 3 - 4 bolter på hver side av klemflensen, noen steder (bl.a. gamle Balticere) sitter en (tynn) låsepinne gjennom klemflens og aksel, på noen akslinger er akselen festet til flensen med koning og mutter i enden av akslingen.

3. Trekke akselen bakover, slik at den går gjennom akselgjennomføringen (det kan være lurt å skifte cuttlesslager samtidig).

4. Gammel pakkboks demonteres og ny monteres. NB: gammel pakkboks kan ha produsert "sleperinger" på akselen. Disse er utsatte for å gi lekasje i ny pakkboks.

5. Ny pakkboks monteres - vær varsom og unngå tilstramning i pakkboksen inntil akslingen sitter godt på plass.

Du vil få flere råd av andre.

Når det gjelder High-Line Pro vannsmurt pakkboks fra Sleipner mener jeg å erindre at den har tre ringer med talgpakninger som presses mot akslingen med tilstramning av doble mutre på en bolt festet til selve pakkboksen.

Jeg var overrasket over at koblingen ble helt tørr i en Scand Atlantic 3500 med Yanmar 6 LYA STE.

Jeg forsøkte å måle vannlekasjen gjennom flere somre, og ble overrasket over at det var umulig å registrere gjennomtregning i pakkboksen,

tilsvarende det jolo beskriver.

Er ikke hele påenget med vanngjennomtrenging av talgpakning at det trengs smøring / kjøling av talglissa ? Vil ikke denne brenne opp om det er helt tett ? I min VANLIGE Sleipner pakkboks, advares det mot dette...

( hvilket jeg ikke tar så tungt, talglisse er billig. Værre er det om akselen går til helvete... )

Suzuki

No boat needed..

Den gangen jeg brukte High-Line Pro vannsmurt pakkboks fra Sleipner monterte jeg en temperatursensor inntil selve messingen på pakkboksen og sammenlignet temperaturen mede utetemperaturen på vannet.

Jeg hentet avkjølingsvannet fra motoren , slik at denne temperaturen var tilsvarende vannkjølingstemperaturen i motoren.

Jeg mener å huske at temperaturen på pakkboksen aldri oversteg ca 35 grader celsius, men jeg kan finne de eksakte verdiene senere.

Noen som har erfaring med denne pakkboksen? Den ble satt inn i båten av forrige eier i 1997, og i følge ham er den smørefri. Har forhørt meg diverse steder og det er visstnok en talgpakning av noe slag i den. Har hittil ikke gjort noe med den, og den har ikke lekket en eneste dråpe vann. Jeg har lurt på om det skal trykkes inn litt fett en gang i sesongen fordi det er rester etter noe fett ved skruen, men har ikke villet åpne opp fordi den er så tett og fin...

pakkboks0.jpg

Jeg synes at pakkboksen ser noe "hjemmedreid" ut.

Det er selvfølgelig flott at den er tett.

Jeg ser ikke bort ifra at den kan ha laget et svakt omkretsmerke i akslinegn.

Dette innbærer i så fall at vanskene kan inntre når du må bytte aksel.

Er det noen form for påfyllingsskrue for fett på pakkboksen?

Noen påfyllingsskrue finnes ikke. Den eneste åpningen er den store plastskruen som sitter i forkant. Jeg ser for meg at denne må ut og at at fett legges mellom før man skrur den til igjen. Pakningen som sitter der vil jo før eller senere slites ut/tørke inn så det er kanskje best å sjekke den før noe skjer.. Hva er egentlig problemet med et omkretsmerke?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...