Jump to content

Effektive pakkbokser til propellaksel

roaldbj

Recommended Posts

Noen påfyllingsskrue finnes ikke. Den eneste åpningen er den store plastskruen som sitter i forkant. Jeg ser for meg at denne må ut og at at fett legges mellom før man skrur den til igjen. Pakningen som sitter der vil jo før eller senere slites ut/tørke inn så det er kanskje best å sjekke den før noe skjer.. Hva er egentlig problemet med et omkretsmerke?

Det finnes sikkert en talgpakning innenfor "skruen" som kanskje trenger litt fett i ny og ne.

Men hvorfor tukle med noe som er tett og virker bra ???

Ta rådene fra "dommedagsprofeten" :lol: :lol: roaldbj med knusende ro. Det skal MYE til for å sette slitespor i en herdet stålaksling. Tror neppe at talgpakningen klarer det på de nærmeste 10-20 årene...

Redigert av effem (see edit history)

I Dalslandskanalen sprakk gummislangen som forbinder pakkboksen til stevnelageret. Heldigvis var vi i ferskvann slik at vanninntregtningen ikke påførte båten spesielt store skader. Jeg brukte forøvrig slangen til kjøling av motoren som lensepumpe og dette klarte å holde vannstanden nede inntil vi hadde kjørt båten på en sanddyne.

Da jeg monterte ny gummislange var denne litt lengre enn den gamle. Dette førte til at "sleperingen" som var utviklet på akslingen kom på litt annet sted i forhold til simringene på pakkboksen. Dette resulterte i økt vanninntregning gjennom pakkboksen, uansett hvor mye fett jeg presset ned i pakkboksen (denne var fettsmurt). Jeg solgte båten sesongen etter og fikk vite at ny eier måtte oppjustere hele akselgjennomføringen.

Dersom man tar ut akselen i båter som har gått en stund enten med fettsmurt eller oljesmurt pakkboks, er det ikke særlig vanskelig å se sleperingen etter simringene.

I Dalslandskanalen sprakk gummislangen som forbinder pakkboksen til stevnelageret. Heldigvis var vi i ferskvann slik at vanninntregtningen ikke påførte båten spesielt store skader. Jeg brukte forøvrig slangen til kjøling av motoren som lensepumpe og dette klarte å holde vannstanden nede inntil vi hadde kjørt båten på en sanddyne.

Da jeg monterte ny gummislange var denne litt lengre enn den gamle. Dette førte til at "sleperingen" som var utviklet på akslingen kom på litt annet sted i forhold til simringene på pakkboksen. Dette resulterte i økt vanninntregning gjennom pakkboksen, uansett hvor mye fett jeg presset ned i pakkboksen (denne var fettsmurt). Jeg solgte båten sesongen etter og fikk vite at ny eier måtte oppjustere hele akselgjennomføringen.

Dersom man tar ut akselen i båter som har gått en stund enten med fettsmurt eller oljesmurt pakkboks, er det ikke særlig vanskelig å se sleperingen etter simringene.

Etter det jeg har erfart med ca 10 båter , alle med fettsmurt pakkboks, så er det HELT NORRRMALT med noe vanninntrenging gjennom pakkboksen under drift. Ved stoppet aksling vil det vanligvis ikke dryppe noe vann. Om så er tilfellet, bør litt fett presses inn, eller forsiktig stramming av flensen. Klart at det finnes spor av simringene mot akslingen, men dette er vel ikke tegn på at akslingen er slitt, eller ?? Har du målt med mikrometer om det har oppstått slitasje ??? Hadde forøvrig et problem med en pakkboks på min Scand Atlantic som gikk varm. Årsaken var en FOR stram flens noe som forårsaket varmgang i talgpakningen, og lekkasje i gummihylsen mellom hylserøret og pakkboksen. Gummien hadde begynt å smelte og vannlekkasje et faktum. Skar vekk den ødelagte gummien, og måtte da flytte pakkboksen ca 1 cm bakover. Kunne også se merker i akslingen etter simringene, men noen slitasje var det ikke. Pakkboksen ble tett selv etter flyttingen til nytt leie for simringene ( og talgpakningen) Men, noen vanndråper kom det alltid under drift, og saltvannet sørger jo for en naturlig kjøling av pakkboksen samt smøring av simringene. :sailing: :sailing:

Jeg to to stk vannkjølte pakkbokser fra Vetus.

I forkant av selve vannpåfyllingen er det et påfyllingshull for påfyll av smørefett.

Dette hullet tettes med umbrako skrue.

Det står så langt jeg kan se ikke noe i manualer om hvilken type smørefett som her skal benyttes, og heler ikke hvor mye og med hvilke intervaller det skal etterfylles smørefett.

Er det noen som har erfaring med denne pakkboksen og som kan svare.

Jeg ser at pakkboksen i forkant har tre gummiforinger, hvorav to "lepper".

Hittil har dette vært fullstendig tett hos meg, men jeg skulle jo tro at det må være noe spørsmål om vedlikehold?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...