Jump to content

Tette rundt rekkestøtter-hva skal jeg bruke?

Rune Braadland

Recommended Posts

Rekkestøttene på båten min er festet med gjennomgående bolter. I regnvær lekker det litt rundt disse, noe som ikke er så overraskende siden det er 30 år siden de ble montert.

Hva er bra å bruke for å tette med? Må jo skru opp, rengjøre og så putte inn noe fornuftig som holder vannet ute fremover...

Sikaflex (usikker på hvilket nr.) eller også Biltema sin "Marin tetning" (polyuretanbasert fugemasse) art.nr.: 36-4810 kan brukes til dette.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Rekkestøtter får ofte unaturlig mye belastning i forhold til innfestningen.

Dette øker selvfølgelig faren for lekkasjer - enten laminatet under sokkelen blir deformert eller at bolten(e) gnager seg større hull. For å unngå dette anbefales å legge store skiver under boltehodet(ene) under dekk. Det beste er egentlig (hvis det er plass til det) å kutte til syrefaste stålbrikker (4-5mm?), som er større enn basen på støtten oppå dekk, bore hull til bolt(ene) og bruke denne platen under dekk som en stor skive.

Det er forbausende hvor mye mere solid en slik rekkestøtte blir, hvis underlaget er shimset opp skikkelig på undersiden av laminatet.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Driver og planlegger samme jobb på min båt. Har laget en brikke som skal være under dekk, og har tenkt på å sveise boltene fast i denne og lime den fast med epoxy på undersiden, fylle rundt boltene i laminatet med epoxy, og feste pulpit på boltene med syrefaste "hette muttere" med Loctite. Evt sprukket gelcoat rundt festene freses ut og sparkles først. Skal pulpitten av noen gang igjenn, slipper jeg å ta ned taket inne, samt at epoxy hindrer laminatet å trekke vann som evt kommer langs boltene. :smiley:

Da blir det vel Biltema:-)

Har også tenkt på å legge ekstra skiver eller plater på undersiden. Heldigvis er det god plass, så jeg kan få fordelt trykket over nokså stor flate.

Ser ut til at det bare lekker litt langs boltene. Er bare litt smådrypping i regnvær.

Takk for gode ideer og svar!

Jeg skal sveise ny pulpit til båten og når det gjelder rekkestøttene har jeg tenkt å tilpasse en bit av et syrefast flattjern som blir lagt i vinkel slik at den blir festet med en bolt oppe og en på siden. Så sveises rekkestøtten fast til denne. Dette tror jeg blir så stivt det er mulig å få en enkeltstående rekkestøtte.

Ps : Kjøp tec7, istedenfor sicaflex nr det eller det, denne kan brukes til alt ombord.

Redigert av Brage (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...