Jump to content

Langturseminar 8/11 i Fredrikstad

GeirKS

Recommended Posts

Hei,

vil gjerne gjøre Baatplassens lesere oppmerksomme på at Fredrikstad Seilforening arrangerer langturseminar førstkommende lørdag 8/11.

Mer info her:

http://www.fredrikstad-seilforening.no/?ItemID=1379

GeirKS

Hadde vært kjekt med både klokkeslett og stedsangivelse  :wink:

Eller har jeg  :sleep: da jeg tittet på websiden?

Legger til: jo, på forsiden av websiden står det ihvertfall tidspunktet 11:00 - 15:00. Da finner jeg kanskje stedet også  :rolleyes:

Til barsk1: Når det gjelder størrelsen på en langtursbåt, er det etter min mening i hovedsak kravet til comfort som fører til valget av større båt enn 30 fot. Se på Berserk - 4 mann i en liten båt i Barentshavet. Ingen problemer for 4 barske mannfolk, men tror neppe to par har følt seg vel i en slik båt.

Hvis du skal seile små etapper rundt i Middelhavet i den varme årstiden, er sikkert 30 fot ok for to personer. Personlig har jeg etter mange år som seilbåtreder endt opp med en 34 foter som er godt egnet for langtur, hvis det skulle bli aktuelt.

Til barsk1: Når det gjelder størrelsen på en langtursbåt, er det etter min mening i hovedsak kravet til comfort som fører til valget av større båt enn 30 fot. Se på Berserk - 4 mann i en liten båt i Barentshavet. Ingen problemer for 4 barske mannfolk, men tror neppe to par har følt seg vel i en slik båt.

Hvis du skal seile små etapper rundt i Middelhavet i den varme årstiden, er sikkert 30 fot ok for to personer. Personlig har jeg etter mange år som seilbåtreder endt opp med en 34 foter som er godt egnet for langtur, hvis det skulle bli aktuelt.

tiltredes forsåvidt.

Som svenskene sier, go small, go cheap, go now !!

( ikke spør hvorfor et svensk motto kommer på "nynorsk" :rolleyes::sleep:

mange skikkelige dypvannsseilere sverger til mindre båter.

Har hørt at kostnadene dobles for hver 4 fot båten øker i lengde. Etter å ha gått fra 21 til 30 fot er jeg nesten villig til å skive under på dette. Poenget er at det er bedre å dra med en mindre båt, og seile rundt enn å drømme om f.eks en HR43 hele livet.

Dessuten: er båten tett, flyter den. Er den ikke tett, synker den. Uansett størrelse faktisk. På havet er alle båter små...

Et annet spm. er comfort ombord. Comfortgrensen min ligger vel rundt 34-35-36 fot. Større vil jeg nok ikke ha, da blir "alt" man trenger til båten for dyrt for min inntekt.

Drømmen for Jokeren er en Skottland / Shetland tur, og det bør være mulig med litt trening, utrustning  osv. ( ikke mobb jeg er en innlandsbonde fra Hedmarken. Å seile på åpent hav er ikke mulig på Mjøsa, ikke sant Dilla.. )

Den forrige båten min, en Yamaha JOG 21 hadde vært på Shetland..

Hva seiler du Seilinor ?

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...