GeirKS Startet 4.November.2003 Link til dette innlegget Startet 4.November.2003 Hei, vil gjerne gjøre Baatplassens lesere oppmerksomme på at Fredrikstad Seilforening arrangerer langturseminar førstkommende lørdag 8/11. Mer info her: http://www.fredrikstad-seilforening.no/?ItemID=1379 GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Takk for tipset, ikke umulig at det blir en tur. Selv har jeg alltid drømt om en langtur, nå er kona på glid også. Jeg mener at den Comfort 30`n vi har er bra egnet, hun syns den er litt liten. mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 fikk du IM en min Barsk1 ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Hei, vil gjerne gjøre Baatplassens lesere oppmerksomme på at Fredrikstad Seilforening arrangerer langturseminar førstkommende lørdag 8/11. Mer info her: http://www.fredrikstad-seilforening.no/?ItemID=1379 GeirKS Hadde vært kjekt med både klokkeslett og stedsangivelse Eller har jeg da jeg tittet på websiden? Legger til: jo, på forsiden av websiden står det ihvertfall tidspunktet 11:00 - 15:00. Da finner jeg kanskje stedet også Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Hmm, ja, dette står visst bare på forsiden; "Tur- og Havkomiteen arrangerer langturseminar på Andersenslippen lørdag 8. November kl 11.00 - 15.00. Går du med drømmen om å dra på langtur? Møt opp og hør på erfarne langturseilere" Andersenslippen er i Hankøsundet, skiltet "Vikane" i området. http://www.fredrikstad-seilforening.no/Def....asp?CatID=1196 GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Til barsk1: Når det gjelder størrelsen på en langtursbåt, er det etter min mening i hovedsak kravet til comfort som fører til valget av større båt enn 30 fot. Se på Berserk - 4 mann i en liten båt i Barentshavet. Ingen problemer for 4 barske mannfolk, men tror neppe to par har følt seg vel i en slik båt. Hvis du skal seile små etapper rundt i Middelhavet i den varme årstiden, er sikkert 30 fot ok for to personer. Personlig har jeg etter mange år som seilbåtreder endt opp med en 34 foter som er godt egnet for langtur, hvis det skulle bli aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Savner forøvrig et norsk langturforum... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 da deltar dere selfvølgelig på den svensk-norske langturlista. Ekte erfaringer fra ekte langturseilere. Masse å lære for oss bryggeseilere.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Til barsk1: Når det gjelder størrelsen på en langtursbåt, er det etter min mening i hovedsak kravet til comfort som fører til valget av større båt enn 30 fot. Se på Berserk - 4 mann i en liten båt i Barentshavet. Ingen problemer for 4 barske mannfolk, men tror neppe to par har følt seg vel i en slik båt. Hvis du skal seile små etapper rundt i Middelhavet i den varme årstiden, er sikkert 30 fot ok for to personer. Personlig har jeg etter mange år som seilbåtreder endt opp med en 34 foter som er godt egnet for langtur, hvis det skulle bli aktuelt. tiltredes forsåvidt. Som svenskene sier, go small, go cheap, go now !! ( ikke spør hvorfor et svensk motto kommer på "nynorsk" mange skikkelige dypvannsseilere sverger til mindre båter. Har hørt at kostnadene dobles for hver 4 fot båten øker i lengde. Etter å ha gått fra 21 til 30 fot er jeg nesten villig til å skive under på dette. Poenget er at det er bedre å dra med en mindre båt, og seile rundt enn å drømme om f.eks en HR43 hele livet. Dessuten: er båten tett, flyter den. Er den ikke tett, synker den. Uansett størrelse faktisk. På havet er alle båter små... Et annet spm. er comfort ombord. Comfortgrensen min ligger vel rundt 34-35-36 fot. Større vil jeg nok ikke ha, da blir "alt" man trenger til båten for dyrt for min inntekt. Drømmen for Jokeren er en Skottland / Shetland tur, og det bør være mulig med litt trening, utrustning osv. ( ikke mobb jeg er en innlandsbonde fra Hedmarken. Å seile på åpent hav er ikke mulig på Mjøsa, ikke sant Dilla.. ) Den forrige båten min, en Yamaha JOG 21 hadde vært på Shetland.. Hva seiler du Seilinor ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Regner med at dere kjenner denne? http://www.sorgenfri.com Når det gjelder størrelse på båten, har det sammenheng med hvor mange manskal være ombord. To personer kan ha det greit i en romslig 30 foter tror jeg. Det viktigste er at man trives med, stoler på, og kjenner den båten man har. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Eller denne http://www.norsiglar.com/01_3_.html Ligger i Tønsberg forresten Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jonny Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Jeg vet ikke om jeg har godt av å lese slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 noen fra Oslo som skal avgarde eller ? Tenker på samkjøring el.l.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2003 Link til dette innlegget Svart 8.November.2003 Hej! fann denne linken om båter som er 'ute' ! http://cruisenews.net/shipsatsea.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.