Jump to content

Hva gjør jeg med et nytt trebåtskrog?

Hydrox

Recommended Posts

Jeg har fått meg en trebåt av typen Rolfsnes, båten er ca 20 år gammel og det har så og si aldri vært gjort noe med den. Overbygget er av aluminium, dette må grunnes og males, ikke noe problem med det. Det er skroget jeg er bekymret for, hvordan behandler jeg dette?

Skroget har fått noe olje i starten men ikke i nærheten av nok. Heldigvis er skroget helt fint, lyst og friskt i treverket, ikke spor av blåmann, ser rett og slett så og si nytt ut fremdeles.

Har forstått det slik at folk oljer og deretter lakker. Er det nødvendig å lakke utenpå oljen? Kan man ikke bare bruke olje og oppnå et flott resultat?

Skroget har stått på land siden det var nytt og er av den grunn veldig tørt, den gliser en del i natene men ikke skremmende mye. Det ser ut til at båten er kittet med linoljekitt i fra båtbygger, linoljekitt har jeg anskaffet meg for å tette båten over vannlinjen. Under vannlinjen tror jeg båten er bra, det kom i hvert fall ikke mye vann inn i den når det var springflo langt opp i naustet mitt. Vannet stod faktisk helt opp i vannlinjen på hekken, var litt bekymret for at båten skulle flotne på slippvognen men det gjorde den ikke.

Rolfsnes_057.jpg

jeg har en 30 år gammel Forlandsbåt som ligger på sjøen hele året. Sist gang skroget ble skapt ned, ble dette impregnert med en blanding av benarolje og terpentin ca 40/60% påført vått i vått. Som toppstrøk ble det påført 4 strøk med Ravilakk.

Under vårpussen blir løs lakk skrapet, flekkene pusset og impregnert med benarolje/terpentin påført vått i vått Deretter flikkes nedslipte områder med 3 strøk Ravilakk før hele skroget over vannlinjen blir mattslipt og påført ett fullstrøk Ravilakk.

Evt. mindre områder med blåmann blir bleket med Ferro-bet før impregnering.

MVH

Fiks

Det finnes mange meninger og svar på dette :smiley:

Selv har jeg gode erfaringer med Owatrol D1 og D2 olje. Du skraper først skroget bart og metter treverket med D1-olje. Denne er veldig tynn og trekker godt inn. Når treet er helt mettet med D1, brukes D2-olje (minst syv strøk) for å få en beskyttende hinne som også blir veldig blank og fin. Dette ser ut som lakk, men er mer fleksibel og sprekker ikke.

Dette er en ganske omfattende jobb, men trøsten er at om det gjøres skikkelig og vedlikeholdes hvert år, har du et enkelt vedlikehold i lang tid, opptil ti år har jeg hørt.

Jeg gjorde denne jobben på snekka for fire år siden, og vårpussen har etter dette bestått av lett sliping med sandpapir, vasking med rødsprit og to strøk D2-olje. Den er like fin :yesnod:

Har og brukt owatrol 1 og 2 og er veldig fornøyd med det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Når man har mettet treverket med D1 olje, er det da viktig å tørke vekk overskytende olje før man starter med D2 olje?

Olje skal jo slik jeg har skjønnt det strykes på vått i vått. Er det ok å mette med D1 og begynne med D2 dagen etter, eller kansje noen dager etter første runde med D1 olje?

Endeløst hva jeg lurer på her, skal jo som sakt legge i linoljekitt i natene. Ser for meg at jeg må mette treverket med D1 olje før jeg legger linoljekitt i natene. Deretter D2 olje for å danne en overflate, kansje jeg tar litt feil i rekkefølgen her? Hva ville dere trebåtgutter gjort? Setter veldig stor pris på innspill, skroget er fantastisk flott og jeg vil ikke gjøre noe galt.

D1 er det viktig å stryke vått i vått til treet ikke suger mer. Det er ikke nødvendig å tørke vekk overskytende. D1-oljen herder, og du kan gå på med D2 etter ca ett døgn, uten å gjøre noe mer. D2 skal ikke strykes vått i vått, men herde mellom hvert strøk. Mener å huske at om man tar neste strøk mellom 12 og 24 timer, trenger man ikke å pusse mellom strøkene.

Jeg skal selv i gang med denne operasjonen på den "nye" snekka nå til våren :yesnod:

Når det gjelder nater med linolje, har jeg ingen erfaring med dette, men vil tro dette bør gjøres før du begynner med olje. Det er sikkert noen som har mer peiling på dette :smiley:

D1 legges vått i vått, tre-fire strøk i timen. Regn med minst 15-20 strøk, uten pause. Så du bør sette av en hel dag til dette. I tillegg kan det være lurt å sprøyte den innvendig med en hagesprøyte fylt med D1 for å mette tørt treverk herfra også. Deretter kan du la den tørke et par-tre dager, før du setter i gang med D2 (kun utvendig!!!). Ett strøk til dagen, og du bør nok ha 6-7 strøk av denne. Om det går noen dager mellom hvert strøk med D2 spiller ikke noen rolle, da dette er en tørkende olje.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eller du spare noen kroner å bruke terasseolje. Denne er minst like god som D1 og inneholder i tillegg soppdrepende middel, som ikke D1 har, og er MYE billigere.

Sprøyt på med hagesprøyte, vått i vått. Brukte selv 50 liter på en (godt tørr) åpen 19-foter, men da trakk det igjennom skroget også, så den ble mettet. Ingenting på topp, lakk kan det samle seg fuktighet bak, og skaller og blir stygg.

Eller du spare noen kroner å bruke terasseolje. Denne er minst like god som D1 og inneholder i tillegg soppdrepende middel, som ikke D1 har, og er MYE billigere.

Nei, Nei, Nei og atter nei terrase olje inneholder mere køsningsmiddler en D1 noe som fordamper slik at behandlingen vil bli dårlig etter få år

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Enkelte malerforretninger selger D1 i løsvekt, fra fat. Ta med kanner selv å ha oljen på, og betal kun rundt femtilappen for literen. Mye billigere enn å kjøpe i boks! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, jeg holdt nesten på å kjøpe noe terrasseolje til Tuffff en gang. Så kikka jeg på boksen, og der stod det at den inneholdt 80-100% terpentin :eek::eek: "Joda," sa ekspeditøren i butikken, "men terpentin er vel olje det også."

Jeg kjøpte noe annet, for å si det sånn.

mvh tuffff

Jeg ser på en del gamle trebåter at de er blitt svarte i kanten på bordene mot natne og i endene mot stevn. Hvis jeg oljer før jeg fyller natene med linoljekitt vil jeg vel få beskyttet disse stedene bedre. Kansje jeg tar feil? Dette svarte er vel det som kalles blåmann, ser i hvert fall ikke særlig fint ut.

Hvordan er det med temperatur når man gjør en slik oljejobb, bør det være varmt i været? Ligger rundt null her i bergen, litt under null om natten og litt over om dagen.

Du vil kanskje beskytte bedre, men jeg vil tro at kittet kanskje ikke vil feste seg så godt på en oljet overflate... Jeg understreker at dette er noe jeg tror :crazy:

På snekka reparerte jeg ihvertfall natene på bakkene med Sika før jeg oljet, og dette har holdt seg fint.

D1-olje kan du nok bruke ganske uavhengig av temperatur, så lenge det er tørt. D2-olje bør nok brukes i litt varmere vær, mener det står noe på boksen om dette.

Nei, Nei, Nei og atter nei terrase olje inneholder mere køsningsmiddler en D1 noe som fordamper slik at behandlingen vil bli dårlig etter få år

Terasseolje er nok tynnere enn D1 ja. Har du forresten sett hvor mange mm D1 trenger inn i veden? (for det er faktisk bare snakk om mm, mens terasseolje kan du snakke om cm eller tommer).

Hele beskyttelsen ligger i at treverkets porer skal fylles med olje, da kommer ikke vannet inn...

Datablad D1 (pdf) (50-100% nafta)

Datablad terasseolje (pdf) (Er i alle fall ikke bare terpentin....)

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Terasseolje er nok tynnere enn D1 ja. Har du forresten sett hvor mange mm D1 trenger inn i veden? (for det er faktisk bare snakk om mm, mens terasseolje kan du snakke om cm eller tommer).

Hele beskyttelsen ligger i at treverkets porer skal fylles med olje, da kommer ikke vannet inn...

Ja faktisk så greier du på furu å få D1 til å trekke helt igjenom, dette greier du nok lettere med terrase olje og men det meste vil fordampe.

På gran greier du neppe å trenge gjennom men du greier nok noe mere en noen mm

Det er tettheten i treet som gjør dette noe som også er grunnen til at imregnert trevirke er i furu

Redigert av jonkare (see edit history)

Du vil kanskje beskytte bedre, men jeg vil tro at kittet kanskje ikke vil feste seg så godt på en oljet overflate...

Det er nok heller omvendt! Linoljekitt vilikke henge lenge på ubehandlet treverk, da treverket trekker oljen ut av kittet slik at det kun blir kritt tilbake. Resultatet er at kittet tørker ut og faller av.

Tror jeg ville ha benyttet kitt i patroner for pistol, blir minst griseri på den måten. Ellers må vel nesten skroget slipes rent for gammel behandling før oljingen starter, for å åpne porene slik at oljen trekker skikkelig inn.

Lykke til med prosjektet, dette kan bli skikkelig bra!

Enkelte malerforretninger selger D1 i løsvekt, fra fat. :wink:

Dette er interesant. Noen som veit om forretninger, i Bergensområdet, som selger på denne måte.

Lagt til: Ellers har jeg hørt at oppskriften som Gabba III beskriver i #3 skal være veldig bra. Har tenkt å gjøre akkurat sånn.

Jeg hørte, fra en "gammel" båtbygger, at sliping på D2 skal gjøre med våtslipepapir, dyppet i D1.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Terasseolje - den billige inneholder så vidt jeg vet ikke/noe særlig terpentin, men svært mye white spirit - mineraloljebasert løsningmiddel? Slik at oljene som beskytter treverket er i sterkt mindretall, og whitespiriten fordamper. Mye dyrere terasseolje mener jeg har treoljer i større grad, fordamper mindre og blir i treet en stund og beskytter.

Terpentin oppfatter jeg som en trebasert olje som fordampet mindre enn whitespirit og som fungerer bedre til impregnering av tre. Terpentin lukter forresten nydelig, en ren glede å holde på med. Og billigere enn Owatrol o.l.

På min gamle trebåt, som nå bor hos noen andre, brukte jeg etter full nedskraping ekte terpentin, mange strøk vått i vått, så en gradvis økende oppblanding med benarolje i flere strøk, med flere strøk ren benarolje til slutt. Det ble fint, er mye brukt fra gammelt av, men om det er bedre enn Owatrol, Clipper eller andre totrinnssystemer er vel ikke så sikkert. Benyttet Clippersystemet på en annen båt, mahogny, det ble også fint og var greit å bruke. Brukte som skrevet ovenfor i tråden Ferro-bet til bleking av blåved. Det holdt en stund, men måtte gjentas etter et par år.

Mht. natene er det greit å sjekke om det som ligger under kitt/natemasse er ok - over vannlinjen ofte bommullstråd og under enten det samme eller tjæret hamp e.l. Det er dette som sørger for tettingen, og det kan løsne/råtne etter mange år.

Jeg er ikke fagmann på området og hadde veldig god hjelp av bøker om trebåtpleie.

Dette har vært vist til tidligere.

Mange meninger om hva som bør / kan brukes til behandling av trebåtskrog. Min mening er at man bør bruke de vesker som hører TREET til og ikke produkter fra mineraloljer..

Det som er viktig er at treet METTES med slik olje og at det brukes lakk på samme basis utenpå. Dermed slipper man å skrape hver vår...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Der finnes nesten like mange svar, på dette med begandling av trebåter, som der finns trebåteiere. En ting syns jeg dog går igjen hos alle: Treet skal ALLDRIG lukkes på begge sider, dvs. er der lak eller maling på den ene side, skal der kun olies på den andre.

Er der noen som veit forskjelden på Owatrol D1 og Jotun Clipper 1. Clipper er noe billigere, men er den like god? Noen med erfaring på disse to produkter?

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Har selv brukt kaldpresset linjolje fra www.linolje.com på en VELDIG tørr båt. Den var på 33 fot, og trakk inn godt over 100 liter så vidt jeg husker. Olja trakk godt inn helt uten terpentin selv da den starta å bli nesten metta. Ifølge han som selger det, er det fordi kaldpresset linolje holder en høyere kvalitet. Ikke vet jeg, bortsett fra at jeg fikk mettet båten på en rimeligere måte enn å bruka owatrol hele veien.

Brukte selvsagt soppdreper, og avsluttet først med 50-50 linolje og benar, og så noen strøk ren benar. Det ble ganske OK, og skal nok holde mange år!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...