Jump to content

Prosjekt # 2 for "få det gjort'er" bytte av radarantenne

Bitteliten

Recommended Posts

Hva er lærdommen, eller rådet etter dette:

Å anbefale å kjøre uten bruk av radar i fritidsbåter, eller å anskaffe så liten radarantenne som mulig, eller noe annet?

Jeg tror svaret er å se på radar for lystbåt som et antikollisjons-instrument i dårlig vær. Da er de billigste radarene gode nok.

Bjarne

Hmmmm......

Større radarantenne, generator og muligens Air condition !! Er det 3 fot syndromet som begynner å murre i bakodet ? :wink:

Hadde gleden av en omvisning av en Windy 52 for en tid tilbake, spørs om Bitteliten bør ta kontakt med fastlegen for å få utskrevet resept på en slik en, den burde holde "sykdommen" i sjakk en periode :wink:

:flag::flag:

Hmmmm......

Større radarantenne, generator og muligens Air condition !! Er det 3 fot syndromet som begynner å murre i bakodet ? :wink:

Nei det er det ikke. Det kalles optimalisering av båtglede innenfor akseptable rammer for ØKH :yesnod:

W 52 er lekker den. For stor etter min mening. Men det kommer mer fra Windy - ikke større - bare akkurat passe om en 2-3 år

Redigert av Bitteliten (see edit history)
W 52 er lekker den. For stor etter min mening. Men det kommer mer fra Windy - ikke større - bare akkurat passe om en 2-3 år

Om en 2-3 år strekker vel budsjettet til også da?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Ikke til en Windy 52 nei. Har hørt hva de 2 siste er solgt for med utstyr, og de er DYRE! Må jo selge både bikkja, kona og huset og dattera for å få råd til det -og så viktig er ikke båt :wink:

I dag er Windy 43 2 millioner dyrere enn Windy 37. Og da får man akkurat ett bad ekstra og dobbelt så høye driftskostnader. Verdens dyreste bad! Windy 42 Grand Bora er ikke et alternativ - den er for trang under dekk. Så da blir det å vente på nye båter i den serien som startet med Windy 58, Windy 52/53 og etterhvert kryper seg nedover. Men båtplass har vi jo ikke engang tenkt på. Så dette er høyst urealistisk - men det er jo morro å drømme

Til Jolo: (inlegg #14): Ja, domen på 4 kW (den var rel. kostbar - har nå en 1/2 år gammel 2 kW som selges bvillig).

Roalbj, håper du kan komme tilbake med nøktern info om forskjellene på RD og D radome antennene.

Har du fått testet ennå forresten ?

Håper f.eks autotuning egenskapene er like bra, og om mulig, enda bedre på nye RD.

Jeg skal komme tilbake med utførlig informasjon.

Jeg registrerer - etter å ha brukt radar ganske omfattende dag og natt i fritidsbåt i mer enn 10 år - at mine erfaringer er svært forskjellig fra de som Isfeldt beskriver på denne tråden.

Jeg må ta forbehold om at jeg ferdes mye i området Son - Horten - Gøteborg - Anholdt - Kiel - Lillebeltet - Samsø - Limfjorden - Koster - Son.

Jeg må videre orientere om at jeg bruker gain - rain - FTC svært mye mens jeg kjører.

Jeg sitter nå alltid "oppe" uansett vær med "svært gode værklær".

Jeg ser med radaren fiskeredskap adskillig raskere med radar sammenlignet med kikkert - og min kikkert er karakterisert å være god.

Jeg ser kajakker i Kosterområdet og i Bohuslen på avstander som ikke er mulig med det blotte øye - dette beror nok på at mange av kajakkene har vertikale refleksanordninger.

Videre opplever jeg ved innseilingen til f.eks. Anholdt, Gøteborg, Kiel, og Aalborg, at radaren gir meg atskillig bedre peiling og avstandsvurdering enn hva jeg får med øyet.

Jeg har ikke noe personlig behov for å dessavuere kommentarere fra Isfeldt, men mine erfaringer tilsier at jeg stoler atskillig bedre på kvalitetsradarer for fritidsbåter, enn hvilken som helst småbåtradar.

Jeg kan når som helst ta en natttur på fjorden og vise mine erfaringer - men det bør npk passe med mine øbrige avtaler.

Jeg synes det er uprofesjonellt å utelukkende betegne radar som "et antikollisjons-instrument i dårlig vær".

I forskningen min ved Skips Manøver Simulatoren i Trondheim opplevde jeg ikke denne begrensede omtalen av radar.

Roaldbj:

Er det lov å spørre hva slags radarinstallasjon du har?

Jeg har en Simrad cx44 med dx45-radaren, som hverken er stor eller spesielt avansert.

Imidlertid ligger mine erfaringer et sted mellom dere.

Kajakker, joller og litt større fiskeredskap-markeringer er ikke noe problem innen

fornuftige avstander og passe rolig sjø.

Bølger er naturlig nok en større hindring og feilkilde enn avstanden.

Har forsøkt mange kombinasjoner av manuelle innstillinger for å forbedre ytelsen og bildet

under forskjellige forhold, men bortsett fra "bølgekutter`n" i rufsevær synes jeg Simrad har vært

såpass heldige med automatikken at denne som oftest får styre alene.

Har hatt eldre typer radarer tidligere som har krevd mye "mikking" for å gode resultater,

spesielt i dårlig vær og omgivelser med mye falske ekko.

Til mitt bruk er avstanden som regel justert til ca 1-3 sjømil,

noe utover dette er sjeldent interessant for meg.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg vil starte med å si at jeg fremfor alt er svært opptatt av radarbildet på 1 1/2 til 3 nm.

Når jeg ferdes fra eksempelvis Gøteborg til Anholdt , eller fra Hollenderbåen til Skagen (ca 90 nm),

er det ikke hensiktsmessig for meg å bruke så kort innstilling.

Da bruker jeg vanligvis atsikllig større avstander, og registrerer fiskeredkap med innstillinger på eksempelvis 12 nm.

Jeg har opplevd å registrere høytflytende oljefat på avstand 3 nm.

Dette er grunnen til at jeg tidligere i tråden har nevnt 3 nm som observasjonsavstand av kajakker - disse bruker da vertikale refleksanordninger.

Jeg mener også - trolig til forskjell fra Isfeldts observeasjoner - at det er mulig å registrere kardinalmerkene på 3 nm med radar.

Jeg har flere steder nord for og sør for Anholdt sett både sørmerker og nordmerker med radar på 3 nm.

Jeg imøteser Isfeldts dokumentasjon om at jeg nær Anholdt har observert forhold på radaren som ikke kan observeres med radar.

Inntil videre stoler jeg mer på mine obsevasjoner enn på Isfeldts kommentarer

Det er mulig at jeg registrerer fiskeredskap som er umulig å registrere ut fra fysiske lover, men systemene som er lagt inn på min radar gjør i alle fall det mulig å observere disse.

Jeg er åpen for at medlemmer på BP senere kan delta i nattseilas for å observere de omtalte forholdene.

Jeg har plass til minst 6 - 8 oppe og 6 - 8 nede, dvs 12 - 17 personer på en nattseilas.

Dersomk eksempelvis Poseidon fraktes over fra Stavanger med alle hans utgifter dekket, kan vi utivilsomt få en hyggelig praksisperiode ombord som kanskje også er sertifikat-kvalifiserende?

Radaren jeg benytter er 4 kW dome og 120E /80 E med ethernet til PC (raymarine RNS v. 6.0). Jeg kan evt. installere trådløs oppkobling slik at samtlige ombord kan lese alle bilder i sanntid (kartplotter, dybde, vind, radarbilde, radaroverlay).

Dette er et interessant emne.

Jeg skal utfordre dx`en på større avstander ut fra dine erfaringer.

Du har nok både kraftigere og mer fintlesende utstyr enn meg, men dette skal prøves.

Jeg ser jo selvfølgelig nytten av og bruker selv større avstander (du nevner 12 nm) på åpne havstrekk.

Det er også interessant å lese om dine observasjoner om fiskereskap, m.m.

i danske farvann. Jeg tar dette som en nyttig advarsel da vi nettopp

planlegger denne ruten via Læsø og Anholt til sommeren :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Nå er båten på vannet og de to dagene jeg har brkt den har bla blitt brukt til å jobbe med radaren. Ny radarantenne ble det aldri i vinter.

Etter tips fra en Simradforhandler har jeg gått bort fra "auto" innstillinger på Tuning, har stilt den betydelig ned manuelt - og duverden så det hjalp! Nå ser jeg jo stort sett alt jeg vil se - men ikke måker. De er ikke så viktige for meg :wink: Men joller ser jeg nå meget godt, og helgas Norgescup for joller i Moss så jeg som et massivt ekko da vi krysset fjorden i går.

Har endret litt på andre innstillinger også - bla var det i oppsettet angitt at antenna stod 5 meter høyt - båten er 3 meter høy - så jeg endret det. Vet ikke om det har hatt noen stor effekt - men nå er det i hvertfall rett.

Tror jammen jeg så Trudelutt på vei hjem til Son i ettermiddag også da jeg forsøkte på ta peilingen på nordspissen av Jøva over fyret på Sauholmen. Om noen rundt Jeløya lurte på hva jeg dreiv på med da jeg lå og bakka og kjørte litt frem og tilbake på omtrent 15 ulike steder i dag så sjekket jeg ut kompasset for deviasjon. Ganske interessant

Har Bitteliten koblet radaren til AIS slik at du kan følge de forskjelolige AIS skipene i forhold ti CPA og TCPA?

Nei, det har han ikke. Han anser at han har nok elektronikk ombord :wink:

Men jeg sliter litt med relativ orientering på radarekkoene når jeg kjører i 30 knop eller mer. Skulle gjerne hatt MARPA på radaren min

Det er først i år at jeg har begynt å bruke MARPA. Ikke tvil om at er gøy å bruke den. Siden jeg nå hovedsakelig seilert med papirkart - som deg - og med radaren på, er visuell utkikk likevel det mest sentrale.

Men det blir spennende å høre når du får - ikke om - AIS ombord. Det er interessant å se hvordan plottearbeidet vi utførte i D5L nå gir "bedre" grunnlag for å skjønne CPA og TCPA som automatisk vises for de forskjellige AIS posisjonene. Har sjekket dette flere ganger i løpet av helga og beregningene er utrolig presise.

Noen synes kanskje at det uheldig at ens egen posisjon kan følges til enhver tid, men jeg den sikkerehetsmessige nytteverdien av dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...