Jump to content

Import av veteranbåt?


Wolwerine

Recommended Posts

Etter hva jeg kjenner til finnes det ingen spesialregler for veteranbåter. Så hk avgiften må du nok ut med uansett. Fordelen er vel at eldre båter ofte har relativt få hk da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er riktig som index skriver her, det eneste som er spesielt for båter bygget før 1950 er at en kan få fritak for CE merkingen om båten er i orginal stand. Her bør det nok søker om fritak før en importerer.... om importen er fra land utenfor EU/EØS

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Her burd vi som er opptatt av kystkultur og gamle fartøyer sette i gang en liten aksjon. Jeg importerte i sin tid en seilbåt som var bygget i Norge i 1947, men hadde gått de sisie 30 årene utenfor Norge, og måtte betale full mva og hk-avgift på motoren. Jeg mener at fartøyer eldre enn 50 år burde vært fritatt for alle avgifter da de representerer en del av vår kysts kulturarv, i det minste burde dette gjelde norskbygde fartøy, eller fartøy man kan dokumentere at har vært i norsk eie tidligere.

 

Olav Akselsen (AP) har selv en gammel seilskøyte, og burde kunne være interessert i denne problematikken, men han må jo oppleve at det e fler enn meg som mener dette. Ta kontakt med ham eller din nærmeste stortingspolitiker, så blir vi fler!

Link to post
Her burd vi som er opptatt av kystkultur og gamle fartøyer sette i gang en liten aksjon. Jeg importerte i sin tid en seilbåt som var bygget i Norge i 1947, men hadde gått de sisie 30 årene utenfor Norge, og måtte betale full mva og hk-avgift på motoren. Jeg mener at fartøyer eldre enn 50 år burde vært fritatt for alle avgifter da de representerer en del av vår kysts kulturarv, i det minste burde dette gjelde norskbygde fartøy, eller fartøy man kan dokumentere at har vært i norsk eie tidligere.

 

Olav Akselsen (AP) har selv en gammel seilskøyte, og burde kunne være interessert i denne problematikken, men han må jo oppleve at det e fler enn meg som mener dette. Ta kontakt med ham eller din nærmeste stortingspolitiker, så blir vi fler!

 

Jeg mener å ha lest et sted - en gang at fartøy som ansees som verneverdige kan taes inn avgiftsfritt men det er mulig jeg husker feil.

Link to post
  • 2 måneder senere...

HK avgiften på innførsel av motor fra utland til Norge har det vært skrevet mye om før.

 

Jeg må imidlertid innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med i timen.

 

Jeg ønsker derfor at dere skal rettlede meg, så langt det lar seg gjøre.

 

Er det korrekt at dersom motoren ikke er i orden/"står i sju stein", så slipper man HK avgift ?

 

Dersom nei, må hele motoren demonteres dersom man skal unngå HK avgift ?

 

Hva om motoren taes inn som delemotor. Hvor mye av motoren må demonteres for at dette skal kunne bli godkjent av myndighetene ?

 

Hva skjer den dagen motoren er på svev igjen, må det da innbetales HK avgift ?

 

Hva slags kontrollmuligheter har myndighetene på dette ?

 

Jeg ønsker å være sikker i sak her. Jeg har en kar her i distriktet som er ganske så påståelig, med at man når som helst i ettertid etter innførsel kan risikere å få myndighetene på døra med saftig bot/avgift. Dette vil jeg helst slippe. Er det derfor mulig å få dette avdekket og med skriftlig forsikring fra myndighetene før eventuell innførsel ?

 

Dernest er det meget interessant det Lasse skriver her :

 

Jeg mener å ha lest et sted - en gang at fartøy som ansees som verneverdige kan taes inn avgiftsfritt men det er mulig jeg husker feil.

 

Medfører dette riktighet ?

 

Vi prater her om en motor som er original i en "eldgammal" båt. Alt originalt.....

 

Hvordan går jeg eventuelt frem for å gjøre dette riktig ?

 

Håper medlemmene kan hjelpe til her :-)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...