Wolwerine Startet 20.Januar.2007 Del på Facebook Startet 20.Januar.2007 Hei Er det noen som veit koss det er med avgifter ved import av veteranbåt? Er det likt som med bil att man bare betaler moms av kjøpesummen? Blir det hk avgift på ein vettaran båt med veteran motor? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Etter hva jeg kjenner til finnes det ingen spesialregler for veteranbåter. Så hk avgiften må du nok ut med uansett. Fordelen er vel at eldre båter ofte har relativt få hk da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Det er riktig som index skriver her, det eneste som er spesielt for båter bygget før 1950 er at en kan få fritak for CE merkingen om båten er i orginal stand. Her bør det nok søker om fritak før en importerer.... om importen er fra land utenfor EU/EØS Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hydrox Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hvor gammel må en båt være før den regnes som veteran da..?? Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Her burd vi som er opptatt av kystkultur og gamle fartøyer sette i gang en liten aksjon. Jeg importerte i sin tid en seilbåt som var bygget i Norge i 1947, men hadde gått de sisie 30 årene utenfor Norge, og måtte betale full mva og hk-avgift på motoren. Jeg mener at fartøyer eldre enn 50 år burde vært fritatt for alle avgifter da de representerer en del av vår kysts kulturarv, i det minste burde dette gjelde norskbygde fartøy, eller fartøy man kan dokumentere at har vært i norsk eie tidligere. Olav Akselsen (AP) har selv en gammel seilskøyte, og burde kunne være interessert i denne problematikken, men han må jo oppleve at det e fler enn meg som mener dette. Ta kontakt med ham eller din nærmeste stortingspolitiker, så blir vi fler! Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Hvorfor ikke 30 år som det er med veteranbiler. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Her burd vi som er opptatt av kystkultur og gamle fartøyer sette i gang en liten aksjon. Jeg importerte i sin tid en seilbåt som var bygget i Norge i 1947, men hadde gått de sisie 30 årene utenfor Norge, og måtte betale full mva og hk-avgift på motoren. Jeg mener at fartøyer eldre enn 50 år burde vært fritatt for alle avgifter da de representerer en del av vår kysts kulturarv, i det minste burde dette gjelde norskbygde fartøy, eller fartøy man kan dokumentere at har vært i norsk eie tidligere. Olav Akselsen (AP) har selv en gammel seilskøyte, og burde kunne være interessert i denne problematikken, men han må jo oppleve at det e fler enn meg som mener dette. Ta kontakt med ham eller din nærmeste stortingspolitiker, så blir vi fler! Jeg mener å ha lest et sted - en gang at fartøy som ansees som verneverdige kan taes inn avgiftsfritt men det er mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 HK avgiften på innførsel av motor fra utland til Norge har det vært skrevet mye om før. Jeg må imidlertid innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med i timen. Jeg ønsker derfor at dere skal rettlede meg, så langt det lar seg gjøre. Er det korrekt at dersom motoren ikke er i orden/"står i sju stein", så slipper man HK avgift ? Dersom nei, må hele motoren demonteres dersom man skal unngå HK avgift ? Hva om motoren taes inn som delemotor. Hvor mye av motoren må demonteres for at dette skal kunne bli godkjent av myndighetene ? Hva skjer den dagen motoren er på svev igjen, må det da innbetales HK avgift ? Hva slags kontrollmuligheter har myndighetene på dette ? Jeg ønsker å være sikker i sak her. Jeg har en kar her i distriktet som er ganske så påståelig, med at man når som helst i ettertid etter innførsel kan risikere å få myndighetene på døra med saftig bot/avgift. Dette vil jeg helst slippe. Er det derfor mulig å få dette avdekket og med skriftlig forsikring fra myndighetene før eventuell innførsel ? Dernest er det meget interessant det Lasse skriver her : Jeg mener å ha lest et sted - en gang at fartøy som ansees som verneverdige kan taes inn avgiftsfritt men det er mulig jeg husker feil. Medfører dette riktighet ? Vi prater her om en motor som er original i en "eldgammal" båt. Alt originalt..... Hvordan går jeg eventuelt frem for å gjøre dette riktig ? Håper medlemmene kan hjelpe til her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Grunnet muligens feil overskrift for hva slags informasjon jeg er ute etter, foreslår jeg at eventuelle diskusjoner taes her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.