Jump to content

Vær via Gps ?

Espen C

Recommended Posts

En GPS satelitt sender vel kun informasjon om når signalet ble sendt fra satelitten, og på bakgrunn av når mottakeren mottar signalet, kan den kalkulere avstanden fra sattelitten. Og med flere satelitter er den i stand til å finne en posisjon utifra en eller flere krysspeilinger (enkelt forklart). At det skulle være mulig å hente info om værmeldinger sammen med dette er for meg vanskelig å se.

Du tenker ikke egentlig på Navtex ?

Jeg satt bare å leste litt i denne tråden,

men jeg har kanskje misforstått dette innlegget :confused:

I GPS signalene ligger ikke annet en informasjon for å finne possisjon. At kartprogrammer, større plottere ol. har mulighet for å vise værdata er hentet inn fra andre kilder. En avansert plotter bruker ikke bare GPS, men kanskje AIS mottaker, radar, ekkolodd osv osv. Noen har også mulighet for brenselforbruk, motor-integrasjon osv. Men her snakket vi om data fra mange "kilder". Skal du ha værdata til sjøs, er det på følgende måter (og her kommer det sikkert fler som jeg ikker har tenkt på eller har hørt om):

1. Text TV

2. Radio (P4, P3, P2, P1, K24 ++)

3. Navtex

4. SSB

5. Ringe en værtelefon med mobil eller VHF

Men det er vel navtext og SSB som er de "tekniske" innrettningene for å få dette presentert på en skjerm el.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...