Jump to content

fluxgate kompass fusker

avsluttet

Recommended Posts

Jeg har et fluxgate kompass som 2 ganger har hoppet til nøyaktig 135 grader. I begge tilfellene har jeg holdt sørlig kurs, dette skjedde senest i går. Riktig kurs var ca 180 grader, men plutselig går kompasset mot 135 grader og stabiliserer seg der. Det var nøyaktig 135 grader begge gangene. I dag virket det fint igjenn.

Noen som har vært borti noe lignende?

Et rent fluxgate er bygget rundt to spoler som som avleser jordens magnetfelt på lik linje med et vanlig magnetkompass.

Forskjellen er at fluxgate "opererer" elektronisk, mens et magnetkompass er uavhengig av elektronikk, strøm, osv for å fungere.

I og med at fluxgatekompasset benytter magnetfelt for orientering, er det like sårbart som et magnetkompass for magnetiske påvirkning fra andre kilder.

Kan du ha startet en elektromotor, at kompressoren til kjøleskapet starter og slår inn, eller at andre ytre elektriske komponenter er i gang når kompasset låser seg?

Hvis du mener at dette er irrelevant, kan du kanskje sjekke installasjonen en gang til, og se at alt er i henhold til sikkerhetsavstander til metall, osv.

Finner du ingen konkrete feil eller kilder som kan forstyrre kompasset, kan du uansett flytte det til en annen plass i båten og se om det da oppfører seg pent. Hvis ikke, høres dette absolutt ut som et reparasjonsobjekt :confused:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg hadde fluxgate kompass i en tidligere båt, tror det var levert fra Nasa eller Clipper.

Jeg opplevde at fluxgatekompasset ombord på ganske nøyaktig sørilig kurs (180 grader) fra Hollenderbåen i Oslofjorden til Skagen i Danmark ved flere overfarter hadde stor aktivitet.

I løpet av overfartene observerte jeg flere ganger mystiske utslag på fluxgatekompasset som jeg aldri klarte å forstå. Utslagene kom selv om jeg ikke beveget meg ombord.

Jeg klarte ikke å observere om dette hadde sammenheng med andre strømforbrukere ombord (start av kjøleskp og/eller fryser).

Med nåværende fluxgatekompass som er montert i tilknytning til Raymarine autopilot - og som har rategyro - har jeg derimot aldri opplevd tilsvarende selv på svært lange overfarter både i Skagerak og i Kattegat.

Har en eldre autopilot med fluxgate kompass. Det er godt at flere bekreter at dette kan skje.

Trodde jeg hadde opplevd noe overnaturlig jeg........ :lol:

Spøk til side, har opplevd at autopiloten plutselig skifter kurs under gange.

Det er skjelden men har skjedd 3-4 ganger i fjor sommer.

Husker ikke helt hvor det skjedde eller hva kursen ble, men det kan jo også være at jeg har påvirket kompasset på en eller annen måte?

Redigert av Brage (see edit history)

Jeg var svært nøye med opplegging av kabel fra fluxgatekompassene til instrumentpanelet.

Kravet til plassering var at dette skulle være mest mulig midtskips og så lavt som mulig.

Kompasset fikk god avstand i forkant av motor, og i god avstand fra kabler til baugpropell og kraftkrevende forhold ombord (kjøleskap, fryser, VHF).

Selve enheten ble festet med skruer og gummilammeler, slik at støt i skroget under fart ikke skulle gi spesielle "fysiske støt effekter".

Like fullt opplevde jeg tildels meget store (opp til 35 grader) avvik på de lange sydlige kursene jeg holdt over flere timer.

Vanlig magnetkompass viste ikke tilsvarende markerte avvik.

Jeg vet noen typer fluxgatekompass har hatt problemer i forhold til å være påvirket av spenningsvariasjoner om bord.

Magnetismen i et fluxgate detekteres av to krysslagte elektroniske spoler.

Ikke alle spoler (eller typer kompass) har vært av like god kvalitet og har hatt for dårlig skjerming samt toleranser i forhold til f.eks. stabilisert driftspenning.

Dette gjelder vel helst eldre modeller, og mitt inntrykk er at pris og kvalitet har hengt sammen.

RETTET! Se innlegget nedenfor, sorry.. :wink:

Litt uklart i forhold til innlegg # 10.

Vi drøfter nå fluxgatekompasser - og ikke rategyro?

OPS... :headbang: ... beklager ... :eek:

Sitter her i egne tanker om noen andre problemstillinger ved siden av.....

Jeg mener selvsagt fluxgate.... jeg retter innlegget slik at meningen blir riktig!

Har selv rategyro (simrad rc-36), så det var helst "spikkulator`n" under topplokket

som ikke klarte å behandle to ting på en gang her :lol:

Til spørsmål 2:

Jeg er ingen ekspert på dette, men vet at noen eldre fluxgate slet litt med dette.

Noen generasjoner teknologi har sikkert rettet opp mye av problemstillingene,

men fluxgate er og blir påvirket av magnetiske felt.

Jeg har venner med rene fluxgate som fremdeles sliter litt med stabilitet

og som av og til får kortvarige utslag på autopiloten som følge av

vindusviskerbrytere, vhf-bruk, osv.

Mye av dette er eliminert med ratekompasset som også er et fluxgate,

men som er stabilisert og korrigert med en aksel som roterer i forhold til jordaksen

(gyro-teknologi - derav navnet rategyro).

Dette er dermed ikke påvirket av magnetisme i samme grad.

Håper tankene var på samme sted nå... :wink:

Et rent fluxgate er bygget rundt to spoler som som avleser jordens magnetfelt

Er det bestandig 2 spoler? Kanskje årsaken er at det ikke går strøm i den ene av dem? Jeg skal se om jeg klarer å skru det opp.

Av hensyn til flere av kollegaene her på BP kan det kanskje være greit at vi opplyser om merke på fluxgate kompassene.

Jeg skal komme tilbake til det.

Det er ikke en kraftkabel dere har passert da?

Sist gang dette skjedde var jeg faktisk i nærheten av en høyspent som var strukket over et sund, men tror ikke det var årsaken. Magnetkompasset virket som normalt.

ps det var ikke bølger

Redigert av traust (see edit history)

Når jeg får tenkt meg om.

Jeg tror du er på rett vei dersom du leter etter en vakkelkontakt. At kompasset, når det feiler, hver gang går til en fast verdi, skulle tyde på dette.

Fluxgatekompasset blir påvirket av utvendige kilder. Jeg noterer, veldig små, kursavvik når jeg passerer kraftkabelen i Tenviksundet. (Både ST1000 og ST2000). Har også sett dette andre steder.

Fluxgatekompasser brukes i bøtter og spann til å orientere undervannsutstyr. Ligger det noe digert på bunnen, f.eks. en produksjonsenhet, kan den sees (Digicourse) dog svært svakt.

Har man ratesensor, aksellerometer, tilkoblet, vil jo den se at ingen kursforandring har funnet sted, og til en viss grad kompensere for slike forstyrrelser.

• 2 uker senere...

Jeg har et simrad rfc fluxgate kompass. fikk ikke med med de påfølgende sifferne. Jeg skrudde det opp, men det var lite å bli klok av der.

Prøvde å trykke på plass printkort og kontakter, vi får se om det bedrer seg etterhvert, hvis ikke er det vel like greit å kjøpe nytt?

Fluxgategompass er følsomme saker og kan slå ut på ting som ikke merkes på et vanlig magnetkompass. Luftspenn, undervannskabler og for den saks skyld nordlys. En mobiltelefon som ligger i båten og plutselig skifter basestasjon kan også gi friske utslag. Uansett, det er vanskelig å drive feilsøking over nettet.

På høye breddegrader, og det gjelder for Nordland, får et vanlig fluxgatekompass en del problemer på grunn av inklinasjonen til jordens magnetfeltet, og det blir veldig følsomt for bevegelser. For å rette på dette problemet bør du bruke en fluxgate med rategyro.

Har elektrisk toalett som ligger 7 meter unna fluxgatekompasset,hver gang noen bruker doen gjør båten en S-sving. Lite praktisk på bankekryss eller platt lens med spinnaker . Det er stående ordre ombord å si fra til skipperen når man skal bruke el- doen under frisk seilas ,så autopiloten kan settes i standby!!!! Fluxgaten reagerer ikke på noe annet elektrisk ombord så jeg skjønner ikke hvorfor nettopp et Jabsco toalett skal påvirke sånn?

Har gjort samme erfaring som Marwin med Raymarine 5000+ og med sportpilot. Hadde laget nytt stuerom hvor jeg i tankeløshet hadde plassert verktøykassa under fluxgaten. 90 gr til babord så fort jeg satte på piloten. Det andre tilfellet med sportpilot var det plassert en løs brannslukker som, skulle henges opp, ved siden av der kompasset stod. førte til vinglete kurs. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...