Jump to content

hjelp! hvilken gummibåt/rib?

Jollis

Recommended Posts

Skal kjøpe en Suzumar 270 med Suzuki 6 Hk firetakter i morgen tidlig. Den pakka får jeg til samme eller bedre pris hos RSA i Drammen enn hva jeg må betale for en tilsvarende Zodiac uten motor hos Bakken. Suzumaren er mer enn god nok til mitt bruk. Skal stort sett henge i davitene og benyttes for å sett/dra garn i ny og ne. Lengden er langt borti 290cm Suzumar lager ikke noe mindre RIB, men har mindre modeller med oppblåsbar bunn.

Tja, å ska`n si ?

Hva er bruksområdet ? Skal jolla være en badeleke, tidtrøyte for unga, skal den kunne bære mye last / mange personer ? Skal den brukes til litt lengre ekspedisjoner fra moderskipet ? Skal du ha liten eller stor motor ?

Generelt mener jeg at båtene med oppblåsbar bunn er overlegne som jolle, mens rib båtene er best på større motor og sjøegenskaper. Båtene med platebunn er best på pris. Båtene med spilebunn er overhodet ikke brukbare..

( ok, litt overdrevent. Men de er skikkelig ustabile)

Det er mye mer enn bare prisen som skiller de ulike jollemerkene. Jeg kategoriserer de grovt sånn;

De beste:

Zodiac og Bombard. Avon, Caribe, AB og endel andre inngår her.

Mid range båtene.

Suzumar. Arimar. Quicksilver. Yam. Honwave. Disse båtene er ofte kvalitetsmessig på høyde med de beste, men har ofte mindre gjennomtenkte detaljer, eller mindre " innovativt design".

Billigbåtene:

Aquaquick. Netthandelen. Disse jollene må være basert på dårligere materialer eller noe, for de er ofte tunge som bly. Noen kan være dobbelt så tunge som tilsvarende Suzumar, Zodiac eller Quicksilver.

For meg er vekt essensielt. Har derfor landet på kompromisset Zodiac Cadet Fastroller. Ganske lett, stor bærekapasitet. Ekstrem pris. Får håpe den varer en stund.

Veit at Zodiac har kommen med en serie de kaller Zoom. Denne skal konkurrere primært på pris. Er vel omtrent priset som de andre mid-range båtene.

Og virker det som om jeg er Zodiac frelst, av dette og andre inlegg, så er det helt korrekt. Disse jollene er grisedyre, men varer en god stund om de håndterer de som folk. Dessuten har de endel kjekke detaljer som tilsvarende båter IKKE har.

Suzuki

No boat needed..

Det blir ikke mer enn 3 pers. i jolla, og jeg hadde tenkt meg 6-8 hk...

Ikke ment som badeleke..

Har zodiac fastroller gode sjøegenskaper, eller burde jeg satse på en annen båt hvis jeg vil prioritere dette?

Har sett på Arimar 250 rib, er dette en bra båt?

Jollis :smiley:

Livet er båt, båt er livet...

Hva er utgangspuktet, en jolle for å henge etter moderskipet. Min påstand, vekten spiller ingen rolle.

Skal den opp i daviter, snap-daviter, dekk. her spiller vekten rolle.

Skal båten brukes en del utenom moderskipet, rib er aktuelt, bedre sjøegenskaper.

Hadde Nett-handelen jolle ifjor. Ikke verdens beste, med 8 hk går håndtakene i vannet, spruten står inn. Dette med 1 person.

Kjøpt ny Aquaquick jolle, hørt mye bra, men ser det negative og, blytung. Men også det positive, tykk duk

0,9 m. Men så er bruken, henger bak båten med motor på. Overfarter løftes med fall til dekk.

Vi sees!

Lengden er ikke kritisk. Men 20cm er faktisk ganske mye. Pontongiameter er kritisk. Små pontonger gir søl, sprut og slag i sjøen. Store pontonger gir mer løft, gårbedre og tørrere i sjøen.

Ellers er jeg enig i at vekten spiller rolle når man skal håndtere båten, ikke ved slep. Hadde en RIB på 65kg i fjor. Slepte som en drøm den...

Suzuki

No boat needed..

Noen som har erfaring med suzumar 265?

Hvilken motor passer til denne?

Kan dette være en god løsning for meg?

Jollis

Spørsmål 1. JA, jeg har 4 års erfaring med Suzumar 265. Denne gummijolla med oppblåsbar dørk og kjøl er egentlig ca 270 cm og ikke 265. Jeg brukte de to første årene en 4 Hk Tohatsu trimmet opp til 5 Hk (byttet dyse og åpnet reedventil nr.2 som er blokkert på 4 hesterne). Jolla planet greit med 4 hk med en voksen ombord (ev to lette unggdommer). Med mer last enn dette fikk man den ikke i plan og jeg byttet derfor til en 8 Hk etter to år. Med 8 Hk får man den i plan med 2 kraftige voksne alternativt 3 (til 4) lettere personer (ungdommer).

Jeg synes dette er en meget god gummijolle (den beste av de 4 jeg har litt erfaring med) og den har hele 5 luftkammer, ponton'er med stor diameter, hele 550 kg nyttelast og er godkjent for 4 personer (3+1).

Spørsmål 2. Vet ikke.... da du ikke har skrevet så mye om hvilken bruk du planlegger på jolla utover max 3 pers og at det ikke skal være en badeleke.

Mht motor vil jeg si at om det er Tohatsu du skal ha bør du gå for 8 Hk og ikke 6 da dette er samme motor/blokk (samme vekt) og ombygging fra 6 til 8 ikke er så enkelt og billig som på enkelte andre fabrikat. 8 Hk 2-T Tohatsu er vel noe av det sprekeste (det sprekeste?) du kan få i forhold til VEKT og pris. Men du bør jo også vurdere andre motorer.

• 3 uker senere...

Vurderer å kjøpe ny gummibåt. Vil ha ein liten og snerten, for å få han på fordekket på ein enkel måte. Etter litt vurdering har eg kome fram til at Suzumar kan vere aktuell, Er det nokon som har erfaringar med Suzumar 235? Stussar litt på vekta. Har funne vektdifferanse på 6 kg på ulike nettstadar... Kvaliteten bør vel vere identisk som modellen 265, reknar eg med. Fungerer den oppblåsbare dørken i kombinasjon med oppblåsbar kjøl OK? Trur størrelsen er stor nok dersom stivheita er bra. Vi blir stort sett to voksne som skal bruke båten over kortare distansar.

Vurderer å kjøpe ny gummibåt. Vil ha ein liten og snerten, for å få han på fordekket på ein enkel måte. Etter litt vurdering har eg kome fram til at Suzumar kan vere aktuell, Er det nokon som har erfaringar med Suzumar 235? Stussar litt på vekta. Har funne vektdifferanse på 6 kg på ulike nettstadar... Kvaliteten bør vel vere identisk som modellen 265, reknar eg med. Fungerer den oppblåsbare dørken i kombinasjon med oppblåsbar kjøl OK? Trur størrelsen er stor nok dersom stivheita er bra. Vi blir stort sett to voksne som skal bruke båten over kortare distansar.

Regner med det er modellen 230 du mener? Det er jo lillebror til den 265 jeg har hatt i flere år. Kvaliteten på disse båtene forventer jeg er den samme (og den er helt OK på min i alle fall). Forskjellen ligger nok i hovedsak i mindre diameter på pontonene (som ikke er så positivt) samt totalt sett litt kortere og smalere båt. Om du ser på dataene jeg har kopiert inn for de to modellene er pontonene henholdsvis 37 cm og 44 cm hvilket betyr nesten 20% større diameter på pontonene på 265. Eller har begge sikkerheten med til sammen 5 luftkammer og høy lasteevne (hhv 400 og 550 kg). Mens 230 er godkjent for 2 voksne og 1 barn er 265 godkjent for 3 voksne og 1 barn. Stivheten til dørken i disse jollene er veldig avhengig av at dørken blåses opp til maks godkjent trykk.

MODEL 230 265

Overall length 2.28m 2.71m

Inside length 1.35m 1.71m

Overall width 1.34m 1.53m

Tube diameter 0.37m 0.43m

Transom height 0.38m 0.38m

Dry weight 25.6kg 31.6kg

Air chambers 3+2 3+2

Maximum persons 2.5 3.5

Maximum load capacity 400kg 550kg

Applicable outboard 2.5-5hp 4-8hp

Vil ikke si meg enig med deg Suzuki. Båten min klarer en person fint å sette på vannet når den er oppblåst. Den drar 17knop med 5hk, en 16åring kjørte han hadde en vekt på 70kg og hadde ca 15l med bensin.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

En Zodiac 285 veier ca 37kg. Tilsvarende ( litt mindre )Aquaquick veier 41kg. Nå selger Aquaquick nesten utelukkende båter med finerbunn, og en sånn veier 48kg. Den Suzumar båten nevnt over, veier ca 25kg.

41 er nesten 60% tyngre enn Suzumaren. Mao tung som et steinlass.

Arimar som nevt over, er også veldig lette. Disse er imidlertid av ganske tynn duk,og bør behandles deretter. Men lette,det er de....

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...