Marwin Startet 5.November.2003 Link til dette innlegget Startet 5.November.2003 Med fare for å ta opp et emne som kanskje har vært tatt opp tidligere (nybegynner i søking på dette forum), tar jeg sjansen: Var på Bilradiospesialisten AS i Trondheim for å montere hansdfree i ny bil, da jeg oppdaget at det finnes navigasjonssystem for bil (!) for ettermontering. Prislappen var på 18 - 20 tusen++, noe jeg syntes var vel mye (selv om systemet virket imponerende). Senere på dagen var jeg på (elektronikk og) instrumentutsilling i Trondheim Spektrum (Nidarøhallen) og så utstillt små dataskjermer med VGA-inngang fra 2 tusen kroner og oppover..... Noen hadde også video-inngang for (rygge)-kamera i tillegg. Med allerede innkjøpt liten industri-PC for kartdata i båten, begynte næpa å arbeide... Går det an å kombinere noe her? Ettersom jeg har PC-en i båten (Telchart) montert med hurtigkobling, er det lett å flytte den mellom båt og bil (kjører landet rundt med bobil i jobbsammenheng hele året). Likeledes vil vel en slik løsning også være godt egnet for bærbar PC.... Q1: Hvordan søker jeg på "Tidligere emner" i dette forum? Q2: Er det noen som kan gi hint om type og pris på egnet PC-program for vei-data? Q3: Og er det noen som vet type og pris på kart til slikt formål? (Kun Norge + gatekart for byer.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Batdilla Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Q1: Hvordan søker jeg på "Tidligere emner" i dette forum?Velger å svare på det jeg har mest greie på - selve forumet. For å gjøre svaret litt mer tilgjenglig for alle, har jeg postet svaret i en ny tråd - Hvordan finner man igjen tidligere emner? . Ble det klarere etter å ha lest svaret mitt? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Hei Våger meg på et lite svar, selv om dette kanskje ikke er "kjerneområdet". Så vidt jeg vet er navigasjonssystemene for bil litt annerledes enn de vi bruker i båten. I båten er det GPS som bestemmer posisjonen hele tiden, mens i bilen baserer systemet seg på flere inputs - GPS, trippteller(meter) samt kompass(gyro). I og med at man ikke kan regne med satelitt dekning under deler av kjøringen - tenker da på steder med høye bygninger tunneler osv vil bilsystemet oppdatere posisjonen når GPS har OK signaler, og så vil systemet beregne hvor bilen er basert på kjørt lengde og kompassretning. Det vil derfor ikke være så enkelt som å "ta med PC'n i bilen" for å få et fullverdig navigasjonssystem. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Til Batdilla: Takk. Det er nesten flaut! Burde ha sett dette i utgangspunktet! Til Cato: Det er riktig som du sier: Moderne (proffe) bil-nav.system har flere muligheter for input. Men jeg trenger stort sett ikke noe annet enn GPS-inngang. Regner med at DET er nok til å finne Malingvegen i Bærum eller Utkikken i Ålesund. Snakkende vegviser som hjelper "en blind mann" til å kjøre bil, trenger jeg ikke. (Selv om "Q1:" antydet noe annet... :-) ) ---------------------------------------------------------------------- Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 7.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Siden siste innlegg ble postet, har jeg mottatt en rekke mails med spørsmål som jeg har svart på... Leste også endel nye artikler i fagtidsskrift om navigasjonssystemer, og det ser ut til at dette emnet "eksploderer" nå. Det kommer en masse nye "duppeditter" som kan kombineres mellom bil og båt fra noen få tusenlapper og oppover. Skreddersydde systemer for bil raser også ned i pris. Beste råd nå, er å ha is i magen og vente litt med anskaffelse. DET kan lønne seg. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.