TommyJ00 Startet 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2007 Har søkt gjennom forumet etter oppkobling av dynamo og det ligger mange emner om dette, men det er flere forskjellige forklaringer da på grunn av forskjellige typer dynamoer. Min Dynamo sitter på en Mercedes W124 2.5 liters diesel og er på 90 Amp. W - koblet til turteller B+ - koblet til startbatteri D+ - ??? (var koblet rett på kabel B+) Jord - ??? (sitter direkte på godset i motoren) Etter det jeg har lest må jeg koble en ekstra jordkabel fra en av boltene på dynamoen til startbatteri - D+ er jeg usikker på men tror den skal kobles til startbatteri + pole for å føle ladespenning. Stemmer dette? Tommy J. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 D+ skal til ladelampe. Eller direkte til "tenningsnøkkel" dersom du ikke har ladelampe. Jord er normalt via gods til starteren og kabel videre derifra til batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Takk for raskt svar Ingar. Jeg har ladelampe som ikke har fungert pga feil tilkobling. Da skal D+ kobles inn på ladelampe + og - tilbake til jording motor/batteri? Leste noe om at D+ måtte få strøm via tenningsnøkkel stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Ladelampe sitter mellom tenningsnøkkel og D+ slik at ladelampen får 12V fra batteriet når tenning er på. D+ kan ikke kobles permanent til B+ (batteri pluss) da dette vil tappe batteriet. Se tegninger her. Man MÅ ikke ha ladelampe, tenning kan kobles direkte til D+. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Leste om det at batteriene ville tappes ved D+ til B+ direkte. Ødelagte 2 nye 110 amp batterier første uka etter at jeg kjøpte båten i fjor pga dette. Takk for hjelpen. mvh Tommy J. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.