Jump to content

Ferskvann eller saltvannskjølt dieselmotor?


Flaksvann

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer nå å kjøpe ei snekke. Og vurderer ferskvannskjølt mot saltvannskjølt motor. Av det jeg har fortått så er ferskvannskjøing det beste? Håper noen kan gi meg noen kommentarer. En båt jeg har sett litt nærmere på, er en Hanto 22 med saltvannskjølt Buck 20 hk diesel motor. Den skal ha blitt overhalt i 2002, hva som er gjort under overhalingen vet jeg ikke. Bør jeg lete videre til jeg finner en ferskavnnskjølt motor? Hvordan er vedlikeholdet på en saltvannskjølt motor i motsettning til en ferskvannskjølt? Er det rust som tar knekken på motoren? I såfall kan man sjekke om den vil vare lenge på noe enkelt vis? Hva skjer når det er rustet i stykker og hva er kostnader ved eventuelt et slikt oppfiksings prosjekt?

 

Håper noe kan gi meg noen råd og vink, særlig om motoren, men også om båten, så jeg kan få handlet i vinter og være en lykkelig eier av ei snekke til sommeren, med en god tanke om at jeg har valgt riktig.... :-)

Redigert av Flaksvann (see edit history)
Link to post

Jeg hadde, for noen år siden, en Grimsøy 26 med 20 hk. Bukh. Jeg har også vert borti en del Bukh oppgjennem tiden, men jeg har aldrig hørt om problemer med tæring på disse motorer. Tror de er en god nr. 2 etter Sabb, hva tæring angår. Vedlikeholdet består stort sett i å skifte sink og kjøre gjennem frostveske ved opplag. Husk å demonter termostaten. Jeg hadde ikke vert betenkelig med nok en Bukh.

Forøvrigt var der topp servise hos "gamle" Bukh Motorfabrik i Hundested. Nu har Åbenrå Motorfabrik overtatt, men servisen er sikkert like bra.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Det er en risiko om det er det eine eller det andre, når det gjelder brukt.

Du kan komme borti ferskvanns motor som har store problem og, det kan koste peng ja.

Gå over motor skru av slanger å kjenn/se, er ikkje så mye mer du kan jøre uten å demontere det meste.

Men ein ting er sikkert BÅT må du ha "lykke til".

Redigert av Tommy R (see edit history)
Link to post

Hei !

 

Grunnen til at man tar ut termostaten er for at ferskvann/frostvæske skal komme inn i motoren. Gjør du det ikke, vil termostaten sende

vannet forbi motoren inntil den er varm nok. Dersom du i tillegg struper bypass-slangen blir det ennå bedre.

 

På en saltvannskjølt motor er de største problemene opprusting og tetting av kjølekanalene, mens et av de vanligste problemene på en

ferskvannskjølt er dårlig kjøling pga tilstopping eller belegg (som regel enklere/billigere å fixe).

 

:smiley:

-koh

Link to post
:flag: Heisan mener du att en skal ta av termostaten

Kun når du kjører gjennem frostvæske i forbindelse med vinterkonservering, eller frostsikring. Hvis ikke termostaten blir demonteret, er det ikke sikkert at der kommer frostvæske i alle kjølekanalerne. Under vanlig gange skal termostaten selvsagt være monteret.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Hei Flaksvann.

Først og fremst, velkommen ombord i baatplassen.no!

 

Regner med at du ikke har fått fullgod svar på ditt spørsmål enda, siden det ble litt "avsporing" i tråden din - dette er nokså vanlig her og du kan like godt venne deg til det med en gang...... :o)

 

....Av det jeg har fortått så er ferskvannskjøing det beste?
Fersk- eller saltvannskjølt motor? Ubetinget svar: Ferskvannskjølt er å foretrekke, men det gjenspeiles som regel i prisen på snekka. Hvis du har råd, sats på en ferskvannskjølt. Men det er jo dermed ikke gitt noen garanti for at en ferskv.kj. er "topp" for det. Motorens øvrige stand har noe å si også. Du kan være heldig med en saltv.kj. motor også, men statistisk sett varer en fv.kj. lenger enn en sv.kj. Det er helt avhengig av hvilket stell en motor har fått, opp gjennom årene.

 

.......Den skal ha blitt overhalt i 2002, hva som er gjort under overhalingen vet jeg ikke.
Akkurat dette bør du sjekke opp med vedkommende selger. HVA som har blitt gjordt og HVORFOR!? Forlang en slags dokumentasjon (regning, delefaktura, etc.) og ikke minst - få selgeren til å skrive ned dette i salgskontrakten! (Ikke for å skremme deg, men jeg har hørt om de som har kjøpt "overhalt" motor og funnet ut senere at den bare var "overmalt"!). Hvorfor den er overhalt er minst like viktig som At den er skikkelig overhalt. La oss annta at selgeren sier at de har skiftet toppakning - Javel, men HVORFOR? Det KAN hende (i værste fall) at motoren har slitt med tette kjølekanelene, blitt varmkjørt og toppakningen gikk p.g.a. dette. Greit nok å skifte toppakning, men det er bare symptomet, har årsaken (overoppheting) blitt gjordt noe med?

 

........ Bør jeg lete videre til jeg finner en ferskavnnskjølt motor?
Det er det vanskelig å gi noe råd om. Du må selv vite hvor mye du skal / kan investere.

 

.....Hvordan er vedlikeholdet på en saltvannskjølt motor i motsettning til en ferskvannskjølt?
Vedlikeholdet er stort sett det samme. Sv.kj. motor må vinterkonserveres mere inngående enn fv.kj.

Når jeg skriver mere inngående, så er det avhengig av hvilken type ferskvannskjøling motoren har. Er det utvendig kjølesløyfe (enklest, ikke noe vedlikehold) eller varmeveksler (denne må også vinterkonserveres, av-og-til renses). I sv.kj. må det byttes offer-anode.

 

.......Er det rust som tar knekken på motoren?
Ja, som regel er det rust, men også andre avleiringer i kjølekanalen. Med en sv.kj. motor er det helt avgjørende at motoren får godnok kjøling. D.v.s den må ikke bli varmere enn 65º - da begynner saltet i saltvannet å felles ut og kan legge seg (over tid) som et belegg på innsiden av kjølekanalene og dermed "strupe" gjennomstrømming av kjølevann. Denne prosessen er selv-aksellererende. D.v.s. Trangere og trangere kanaler, dårliger og dårligere gjennomstrømming gir varmere og varmere motor. Varm motor gir mere saltutfelling, o.s.v. Også andre fremmedelementer (leire, sand, osv.) kan legge seg i kroker og tette kanalene. Alt dette slipper du med ferskvann. Da har du et lukket sysem med rent vann (og glycol) og har bedre kontroll på akkurat dette.

 

....... I såfall kan man sjekke om den vil vare lenge på noe enkelt vis?
Vanskelig å få kontrollert. Du kan prøvekjøre motoren (hvis båten ligger på vannet) og belaste motoren en del og følge med temperaturen. Er den stabil så vet du bare at kjølekanalene ikke er tette.

 

.......Hva skjer når det er rustet i stykker og hva er kostnader ved eventuelt et slikt oppfiksings prosjekt?
Det kan være omfattende reparasjoner. Som regel er det i toppen det skjærer seg. Enten at det ruster hull mellom kjølekanalen og sylinderveggen (værste scenario). Ny topp + toppakning, o.s.v. Hvis det bare er tette kjølekanaler så går det an og stake opp disse, men toppen må av for å få gjordt dette.

 

..........råd og vink, særlig om motoren, men også om båten.......
Når det gjelder båten så er jeg litt svak for Hanto'en. Den har etter min mening et fint skrog, spesiellt hekken på den er flott! Bukh er en solid motor. Det er danskenes svar på den norske Sabb! :o)

 

Skulle jeg gi deg et generellt råd, så måtte det være: Ta med en motorkyndig for å se på båten. Du bør absolutt prøvekjøre båt og motor på vannet, før du handler! Få selgeren til å fylle ut en ordentlig salgskontrakt med tilstand på båt og motor.

Lykke til, Flaksvann!

 

P.S.: Det er sikkert noe jeg har glemt.....umulig å ta med alt.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...