Jump to content

Plaskesmøring og reduksjonsforhold på Yanmar

Pilar

Recommended Posts

Øhh Hei igjen!

Prøvde tdligere å spørre om noen kjente til denne motoren fra Yanmar (3QM30K), og takker Walter for svar og linker.

Ble litt klokere av dette da jeg ikke kunne finne noe av samme benevnelse,

og dro ut til båten for å bekrefte at jeg hadde lest av feil nr. (Beklager).

Min Yanmar 3QM30K 30hk. har et annet forhold i reveseringsgear 2.14, noen som vet hva det betyr.

Den har mest sansynlig plaskesmøring, og hvordan fungerer det.

På motoren står det Yanmar diesel

3QM30K

30hk.

2600 max.

1214 propell.

2.14.

hilsen Pilar :diving:

Vet ikke hva du mener med "et annet forhold i reverseringsgiret", men det er giret som er 2,14:1. Hvis turtallet på motoren er 2600 og deler på 2,14, så få du turtallet på propellen. 1215.?

Jeg tror plaskesmøring betyr at det ikke er noen oljepumpe som medfører trykksmørimg i giren. Det er bare delene innvendig i giret som kaster oljen rundt.

Hei og takk for svar!

Jonas, jeg mener selvfølgelig at motoren har reduksjonsforhold i reveseringsgear 2.14, og lurer på om det er det som gjør at motoren er 30 hk. istedetfor 33hk. Kan så og si ingenting om diselmotorer og lurer på hvorfor dette er en 30 hk. og ikke

en 33hk.

Walter_S, ja den har oljefilter.Er plaskesmøring ett godt smøresystem ?.

Grunnen til at jeg spurte om oljefilter, var at etter min mening så har du IKKE plaskesmøring, HVIS du har et oljefilter av den eksterne typen (skrudd på utenpå motorblokka). Har den oljefilter så har du trykksmøring. D.v.s. en oljepumpe som suger (gjennom et sil) motorolje fra det laveste punktet i bunnpannen og fordeler denne oljen til diverse lager. På veien dit går så oljestrømmen gjennom et oljefilter for å filtrere ut små partikler.

Kan hende jeg tar feil, og at denne litt spesielle Yanmar-motoren har begge deler? Både trykksmøring OG plaskesmøring?

Jeg har selv hatt en motor som kun har plaskesmøring, og det er "Gamlesabben" - Sabb G-modell, en 1-syl 10hk dieselmotor som IKKE har trykksmøring. Plaskesmøringen der fungerer på den måten at det på undersiden av lagerskålen (nederste del av råden) sitter en "leppe" som kaster olje fra bunnpannen og oppover veivkammeret, deribland rådelager, osv.

På Sabben var dette et godt system. Men det er jo et noe antikvarisk system, meget enkelt.

Jeg tviler sterkt på at denne 3-syl. Yanmaren din KUN har plaskesmøring. Da vil du ha problemer med smøring på vippestellet til ventilløfterne, som jo er øverste punktet i en motor som trenger smøring.

Hvor har du fått denne ideén, om at din motor har plaskesmøring, ifra?

Og, når det gjelder antall hester - er det så farlig om motoren har 30hk eller 33hk.....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...