Jump to content

Trenger man bunnstoff?

Platt

Recommended Posts

Jeg har med stor interesse fulgt oppussingen av denne svenske plattgatteren.

Forøvrig en flott båt, og paret har lagt ned et fint stykke arbeid på denne båten!

Her skriver vedkommende bl.a.

"Det var intressant att se botten. Vi målade den i våras med helt vanlig fönsterfärg och det såg riktigt bra ut nu när vi tog upp båten.

Skönt att veta då den kostar typ en tiondel jämfört med "riktig" bottenfärg."

Resultatet ses her:

cimg0331.jpg

Er dette en gale svenske? :wink::flag_sw:

Eller er mannen inne på noe her? Synes jo ikke dette ser så ille ut...

Trenger vi å kjøpe bunnstoff til hundrevis av kroner, eller kan man rett og slett gå på med vanlig maling?

Jeg spør som jeg har vett til! :smiley:

Redigert av Platt (see edit history)

Går den i ferskvann kanskje :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det er helt avgjørende hvilke forhold båten brukes under, og spesielt den tiden den ikke brukes. For min del får jeg ikke tak i bunnstoff som er godt nok og da prøve seg med vindusmaling er for meg helt uaktuelt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tror nok at mange bruker unødvendig tid og penger på bunnstoff.

Min erfaring er forholdene i havna - muligens ikke vitenskapelig forankret, men likevel...

I havna hvor jeg har båten, har jeg 11 meter dybde under kjølen. I tillegg er det en del gjennomstrømning fra fjorden. Altså vannet er lite stillestående.

Jeg har lite groing. Hver vår skraper jeg av det som er helt løst og flekker litt på disse stedene. Når jeg tar båten opp, bruker lastebilsjåføren og si 'her var det lite groing, du'

Jeg kjenner personer som har hatt båten liggende i en liten 'lukket' bukt og vært meget plaget av groing.

Hej jo_no !

jag har alltid trott det varit tvärtom.....

lite passe genomströmning så kommer nytt syresatt o vann med mye ny näring......

musselodlinger ligger ju ofte ute i det fria og ikke i innestängda viker !

en annan sak som har stor påverkan er sollys......brukar alltid växa mer på båtsida som ligger mot öst elller syd !

S/Y Gunga Din

Jeg har hatt vanlig husmaling under vannlinja på Matilda i en sesong nå, etter råd fra en lokal båtbygger. Det funker bra. Litt algevekst akkurat i vannlinja ved baugen, men ellers helt strøkent. Så lenge båten ligger i ferskvann er det bare tull å bruke bunnstoff, var svaret jeg fikk hos båtbyggern.

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hos oss har vi noen båthavner som ligger i ferskvann, og der bruker så vidt jeg vet noen Bengalac under vannlinjen og lever fint med det. Kan kanskje få litt groe hvis ferieturen er lang, men det er visstnok minimalt. Jeg som ligger i saltvann/brakkvann noen hundre meter unna, klarer meg med å stoffe annenhvert år.

mvh tuffff

• 3 uker senere...

Tro det eller ei, men forrige båt jeg hadde sprøytelakkerte jeg med bengalakk. Og fikk ikke tid til å få på bunnstoff før jeg la den på sjøen, når jeg tok den opp igjen vil jeg påstå at der var mindre groing under båten da enn der var året før da jeg hadde bunnstoff på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...