Jump to content

Justering av ventiler ford 2715e

2715e

Recommended Posts

Hei.

Tenkte jeg skulle justere ventilene. Gikk inn på Kd Trading og fant et dokument med masse nyttig info.

Det jeg var på jakt etter var ventilklaringene, som jeg også fant.

De sier at klaringene skal være 0,4 mm på både innsug og eksosventiler på varm motor.

Men jeg har kopi av en orginal vedlikeholdsbok som dekker 2710 -2715.Her står det at

Innsug skal ha 0.381 mm og eksos 0.305 mm

Så er spørsmålet. Hvem har rett???

Ble litt usikker..det er jo litt forskjell

Hei

Er det ingen som har en slik ford som har justert ventilene sine i det siste???

Skal ta meg en tur på fjorden snart å kjøre motoren god å varm, så blir det tiltrekking av topp og justering av ventiler.

Tror jeg stoler mere på Kd trading sin info en den kopien av intrusjonsboka. Boka er nokså generell

Tittelen på den er : FORD 2710 RANGE 4 & 6 CYLINDER DIESEL ENGINES

Så står alle motorene listet opp fra

2711- 2715e

Det spørs om ikke Trading tar feil her. Det som står i boken din må vel være riktig, så fremt bok og motor stemmer overens.

I dokumentarkivet finner du bok om Ford Sabre der denne motoren er med. Som du ser der er det forskjell på 2715 og 2704. Den siste har lik ventilklaring på innsug og eksos.

Vil anbefale deg å ta kontakt med Halvorsen på Sylinderservice ved AUTO23. Han har jobbet med Ford i mange år. Lykke til. :seeya:

Her er telefonnr og mail-adresse.

Avd.leder Oscar Halvorsen

E-mail: oscar.halvorsen@auto23.no

Tlf.: 55 15 55 70

Her er verkstedet på internett

Redigert av Nemo (see edit history)

Hadde jeg vært deg ville jeg kansje valgt klaringene du fikk av KD Trading, for store klaringer er bedre enn for små. Ventilklaringer som opplyses ned i 1/1000mm virker noe rart på meg, helt umulig å stille så fint. Hold deg til hundredeler, f.eks 0,32 og 0,40 som jeg ville valgt hvis jeg var deg. Målene dine er litt for direkte omregnet i fra tommer, 0,381mm=0,015 tommer og 0,305mm=0,012 tommer.

Normalt sett er EX klaringer større enn Innsug, sikker på du ikke har byttet om på det du opplyser?

Personlig bruker jeg ikke føleblad på ventilklaringer lengre, jeg bruker måleur på magnetfot. Men da må det selvfølgelig være et sted på vippetøyet rett over ventilenspindelen hvor man kan sette urets målenål.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Målene dine er litt for direkte omregnet i fra tommer, 0,381mm=0,015 tommer og 0,305mm=0,012 tommer.

Normalt sett er EX klaringer større enn Innsug, sikker på du ikke har byttet om på det du opplyser?

Det er nok riktig at målene på Ford skriver seg fra tommer. Derfor blir det da som du skriver 0,015 og 0,012.

Tror ikke målene på eksos og innsug skal byttes om, se manual for Ford Sabre. Også der har innsug størst ventilklaring.

Det kan godt hende denne maskinen skal ha større klaring på luft enn eksos, men det ser litt rart for meg som jobber mye med diesler. Eksosventilene blir varmere enn innsugsventilene og blir av den grunn lengre enn innsugsventilene under gange. Altså de spiser opp mer klaring enn innsugsventilene. Når jeg ser slike ting ringer det en bjelle om at dette bør dobbelsjekkes. Men som sakt, det kan godt hende dette er riktig.

Det er nok riktig at målene på Ford skriver seg fra tommer. Derfor blir det da som du skriver 0,015 og 0,012.

Tror ikke målene på eksos og innsug skal byttes om, se manual for Ford Sabre. Også der har innsug størst ventilklaring.

Hei igjen.

Nå har jeg selvfølgelig vært ute å justert alle ventilene til 0.40 mm. Noe som viser seg å være feil...

Etter at jeg har lest igjennom svaren som har kommet her.

Fant i dokument arkivet akkurat det samme som står i min instruksjonsbok.

Her også spesifikt for ford 2715e

Her skal innsug ha 0.381 mm( 0.015 in) og ex 0.305 mm(0.012 in)

Så nå er det på'n igjen....

De burde gi riktige opplysninger når de først lager et slik dokument. Ser også at KD trading sier at tennigen skal være 24 BTDC. Mens i manualen står det 20 grader BTDC.

4 grader forskjell på tenningen er ganske mye...glad jeg ikke justerte den også.

4 grader utgjør nok en del på makstrykket. 4 grader for tidlig tenning kan jo føre til tenningsbank med påfølgende ødelagt topp pakning og i værste fall veivakselbrudd. Hold deg til boken, det er helt sikkert slik motoren din har vært justert i all sin levetid.

Hvordan var klaringene før du stillte da? Jeg synes det er viktig å notere klaring før og etter justering, da kan du med tiden se en trend/ utvikling om noe er på ferde.

Hei igjen.

Nå har jeg selvfølgelig vært ute å justert alle ventilene til 0.40 mm. Noe som viser seg å være feil...

Etter at jeg har lest igjennom svaren som har kommet her.

Fant i dokument arkivet akkurat det samme som står i min instruksjonsbok.

Her også spesifikt for ford 2715e

Her skal innsug ha 0.381 mm( 0.015 in) og ex 0.305 mm(0.012 in)

Så nå er det på'n igjen....

Det var synd.

For å være sikker før du starter nye justeringer vil eg anbefale at du tar en telefon til Halvorsen som jeg nevnte ovenfor. Han har virkelig god kunnskap om motorer, og spesielt Ford. Har aldri vert ute for at bare tar en lettvint løsning når han svarer. Har undersøker saken først.

Håper det går bra.

Det var synd.

For å være sikker før du starter nye justeringer vil eg anbefale at du tar en telefon til Halvorsen som jeg nevnte ovenfor. Han har virkelig god kunnskap om motorer, og spesielt Ford. Har aldri vert ute for at bare tar en lettvint løsning når han svarer. Har undersøker saken først.

Håper det går bra.

Hei Nemo

Tror jeg skal ta en telefon til han. Har endel andre ting jeg lurer på også.

For å justere tenningen må jeg få tak i et speil slik at jeg kan få sett skikkelig. Det er fryktelig trangt akkurat der som inspeksjonsluka inn til svinghjulet sitter. Ser biltema har et slikt speil. Greit å få sjekket timmingen også... Forhåpentligvis er tenningen justert etter instruksjonsboka og ikke etter opplysningene gitt fra dokumentet jeg fant hos KD trading

Hei Nemo

Tror jeg skal ta en telefon til han. Har endel andre ting jeg lurer på også.

For å justere tenningen må jeg få tak i et speil slik at jeg kan få sett skikkelig. Det er fryktelig trangt akkurat der som inspeksjonsluka inn til svinghjulet sitter. Ser biltema har et slikt speil. Greit å få sjekket timmingen også... Forhåpentligvis er tenningen justert etter instruksjonsboka og ikke etter opplysningene gitt fra dokumentet jeg fant hos KD trading

Hei.

Har selv sjekket tenningen på min 2704. Brukte da speil, men det var vanskelig å se gradtallet likevel. Som du sier er det fryktelig trangt. Har du noe bra verktøy når du skal justere dieselpumpen da? Det manglet jeg og det gjorde at jobben ble noe vanskelig.

Tror nok tenningen er justert etter boka på din motor. Hvis den går bra og starter bra så kan det ikke være mye feil. Har hatt samme motor som deg tidligere, det er jo en kjempegod motor. Lite røyk ved oppstart er jo en av fordelene sammenlignet med den jeg har nå.

Hei igjen Nemo

Motoren min starter å går fint. Den ryker endel ved oppstart, men det gir seg ganske kjapt.

Skiftet dieselpumpa for en stund siden. Det er en grei affære så lenge en passer på å tørne motoren til merkene stemmer. Men jeg har som sagt ikke sjekket via graderne på svinghjulet..

• 6 måneder senere...

Sniker meg inn i tråden din 2715e. Akkurat i gang med å skifte d.pumpa på min 2715. Men kan noen være snill å forklare en stakkar hvor i sv.... dette "20-kronershølet" er for tenningsinnstillinga? Kjøpte noen deler hos KD i Bergen og fikk med en slags instruksjon på tenningsinnstilling. Her angir de 24" fortenning, men ser av flere innlegg det menes at det skal være 20". Kjørnemerket på tannhjulet i d.pumpa gikk jo greit å finne. Fikk instruksjon om å vri tannhjulet til "kl 4" i forhold til rett posisjon hvorpå det vil vri seg til rett posisjon når pumpa settes tilbake.. Må jo bare sørge for øvre dødpunkt på syl 1. Er ikke syl 1 på ØD når ventiler på syl 6 veksler(den bakerst fra d.pumpa)???? Jeg gjorde jo det kunststykket å plukke ut pumpa før jeg sjekket tenningsinnstilling. Dumt ja, men spist er spist.

Kan noen hjelpe meg litt på vei? Akkurat fått nye briller av fruen, men er kanskje ikke sterke nok......

2715e.jpg

Trond Haug

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...