sailor Startet 5.November.2003 Link til dette innlegget Startet 5.November.2003 Hei og hå! Forslag til ny poll! Litt tid til overs, fikk da lyst til å sjekke dette! Føler innimellom at dette er et forum som er sentrert runt Blindleia og Svenskekysten. Er dette riktig??? Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Hei Tipper at Rogaland er godt representert, men de med mest skrivekløe er nok bosatt østpå Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Hei Tipper at Rogaland er godt representert, men de med mest skrivekløe er nok bosatt østpå Vi som bor her vest må jo prøve å spe på med litt saltvann i den delen av båtsesongen som østlendingene har båtene stående under "burka" :lol: De stakkar'ne går jo fullstendig glipp av den fineste delen av sesongen..... mvh Poseidon (med varierende skrivekløe....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Hei. Her var det mange valg, men like vanskelig å krysse av riktig for det. Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm, og siden spørsmålet er hvor jeg bor, burde jeg vel krysse av for innlandet. Men da vil jeg vel komme i gruppen "Mjøsaseiler" tenker jeg. Båten ligger imidlertid i Son som er på høyde med Filtvet/Tofte, og det er i hvert fall i Oslofjorden. Men indre/ytre? Værmeldingen skiller på indre/ytre akkurat der! Krysser jeg av for ytre Oslofjord blir vel det tolket slik at jeg bor/båtrer Tjøme/Hvaler/Sandefjord osv. Krysser jeg av for indre Oslofjord, settes jeg vel i bås med dem som hovedsakelig holder seg i Middagsbukten ved Sandvika. Hva jeg stemte? - Ytre Oslofjord, Livet er ikke enkelt. Lars H. som oppholder seg max 15Nm fra Son i helgene, litt i indre, litt i ytre Oslofjorden , men i feriene er det Svenskekysten som frekventeres) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jamo Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 De stakkar'ne går jo fullstendig glipp av den fineste delen av sesongen..... mvh Poseidon (med varierende skrivekløe....) Har snopt meg en ny eber, så nå varer sesongen min og til 31.12. Så får vi bare vente til 1.1 og ny sesongstart Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 ...Men da vil jeg vel komme i gruppen "Mjøsaseiler" tenker jeg.Ja? Er det noe feil med det og nå da? Det er jo der kremen holder til. Kan forøvrig avsløre en liten bombe ifbm neste års Båtliv - det blir tapet nettopp på Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Ja? Er det noe feil med det og nå da? Feil og feil, for en "ekta Siddis" (Stavangergutt) som synes at det å bo på Skjetten er "langt inni granskauen" :lol:, er Mjøsa så uendligt langt fra HAVET! Kan forøvrig avsløre en liten bombe ifbm neste års Båtliv - det blir tapet nettopp på Mjøsa. Trodde det skulle være i Son jeg, - med meg i hovedrollen, ref. Lasse's innlegg. :lol: Lars H. Som skal hente sin nye kartplotter idag og gleder seg som en unge! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 indre Oslofjord på meg, selv om jeg bor i Nittedal. I middagsbukta har jeg faktisk aldri vært.. Favorittstedet for helgetur er Steilene, Oslofjordens fineste gjesteanlegg. Eller vestfjorden, f.eks Torvøya. Der er det også en grunne som pleier å sørge for underholdningen.. Passe tur til Steilene på fredagen, alltid hyggelige folk, rett og slett en perle.. Ferieturene holdes på Svenskesiden, neste sommer kanskje tom. Danmark .. ? Suzuki - som ikke behøver å dra langt for å ha det fint.. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Det er vel NRK som holder på med dette, Lars. Baatplassen's båtliv serie blir mye mye bedre og du og familien får selvsagt hovedrollen. Regner med at du med din tekniske kompetanse kan klare å rigge opp en sender et eller annet sted i løpet av vinteren så vi kan få sendt serien ut til de tusen hjem. Får begynne å jobbe med manus ..... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Hej ! Nu har jag oxo satt i ett kryss! Jag hade ikke mye o välje på! möjligt att jag kunde sett det som lang, langt, (veldi langt!) ut i ytre Oslofjord ! Nu fikk det bli 'andre' savner Bohuslän ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Regner med at du med din tekniske kompetanse kan klare å rigge opp en sender et eller annet sted i løpet av vinterenVel, selv om jeg bygget meg en FM-radio sender og sendte litt musikk ut på FM-båndet en gang i ungdomstiden i Stavanger, blir vel TV sender noe annet. Men husker at en fyr på Romsås en gang koblet en UHF TV-antenne på utgangen av videospilleren sin. Denne rettet han direkte mot "svenskeantennene" til et borettslag og sendte "voksenfilmer". Det ryktes fort at det var "spennende" programmer på UHF kanal 34 i det borettslaget, og folk satt som klistret til skjermene! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Hej ! Nu har jag oxo satt i ett kryss! Jag hade ikke mye o välje på! möjligt att jag kunde sett det som lang, langt, (veldi langt!) ut i ytre Oslofjord ! Nu fikk det bli 'andre' savner Bohuslän ??? Det Ytre Oslofjord, eller iallefall var inntil de fikk for mye å drikke i Roskilde i 1658. Fikk du forresten med deg det som sto i GP om bygging av over 90 vindmøller mellom Lysekil og Koster? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Batdilla Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 ...rigge opp en sender et eller annet sted i løpet av vinteren så vi kan få sendt serien ut til de tusen hjem.Gammeldags da gitt. Vi kjører selvsagt live via web cast i et eget vindu her på baatplassen. Ikke noe redigering og slik tull som at noen er på ferie samtidig som en annen driver med vårpussen i samme episode. Ikke noe filmtricks eller noenting. Live rett ut til folket! Så kan vi få med oss alle reaksjonene slik det skjer i det virkelige liv, fra det øyeblikket det er konstatert at septikkværna er helt potte tett , fram til at Lars har fikset det og kan lene seg tilbake til en velfortjent . Da kan vi også mye lettere bedømme kandidatene i neste runde med Min verste båt-tabbe.... Det blir liksom noe annet når man har sett det selv... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Det er ikke alle som har bredbånd desverre, og mange vil sikkert også se siste episode ombord i egen skute. Her er noen ideer til manus. Vi har mye stoff å ta av, og kan lage en langt bedre og mer båtrelatert og realistisk serie enn stakkars NRK. Første episode: Episoden foregår stort sett i Son. Lars skal klargjøre båten for sesongen, og får et mystistk problem med kjølevann og impeller. Så følger det noe om montering av spesialkonstruert toalettpumpe. En morgen når havnesjefen ankommer kontoret har noen klistret opp flere eksemplarer av baatplassens havneplakat på veggene. Plakatene er festet med epoxy og er nesten umulig å få av. Havnesjefens reaksjoner taes opp med "hidden camera" Så er Lars klar, og vi får noen scener fra første tur til Kommersøy i dårlig vær. En rask demo av ny kartplotter og hvor bra den jobber sammen med autopiloten med sterk sidestrøm over fjorden. Episoden avsluttes med inntak av hestebiff på Kommersøy, framvisning av vinterens små oppfinnelser samt noen glimt fra neste episode. Muligens også en demo av blåselampe og et bevis på at det faktisk går å koble flere skilletrafoer i parallel. Andre episode: Denne er i sin helhet viet Batdillas mange prosjekter, og her er det nok å ta av. Det blir ikke så mye vann, men desto flere presentasjoner av forsjellige eksperimenter. Utprøving av supercool, spesialkonstruerte ferskvannsløsninger, hvordan få plass til alt man vil ha i en sjømann 22, og er vi heldige får vi også et lite innblikk i hvordan man bygger båthus for flybridge båter. Tredje episode: Denne omhandler mekking på dieselmotorer, og vil bli tatt opp på flere steder. Trenger inspill Fjerde episode vil omhandle slepebåter. Vi får her en god innføring i slepebåtens fortreffelige egenskaper som lystbåt, og er vi heldige får vi også med oss et skikkelig slep eller to. Så får vi kanskje et innslag om undertegnedes forsøk på spinnakerseiling i indre oslofjord. Været er en viktig sak for alle som skal på sjøen, og åpningsmelodien kan f.eks være Weather Report, Heavy Weather med noen scener av en sjømann 22 på fisketur utenfor Strømtangen i liten kuling fra sydvest. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 ...Her er noen ideer til manus.Ha, ha, ha - jeg ler meg ihjel! MERE! MERE! Jeg vil høre hva de andre episodene skal inneholde også! Gjerne med noen illustrative tegninger. Alle seriøse regissører bruker jo skisser når de ulike scenene skal bygges opp. PS. Du traff spikeren mht hvordan få plass til alt man ønsker i en Sjømann. Et av de siste tokskalle prosjektene er eget dusjrom i kabinen. Materiell er allerede innkjøpt og planleggingen i full gang sene natterstimer når jeg ikke får sove. Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 6.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Re: Hvor bor dere som er engasjert i dette forumet « Svar #3 idag 08:03 » Sitér i svaret Rediger -------------------------------------------------------------------------------- Hei. Her var det mange valg, men like vanskelig å krysse av riktig for det. Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm, og siden spørsmålet er hvor jeg bor, burde jeg vel krysse av for innlandet. Men da vil jeg vel komme i gruppen "Mjøsaseiler" tenker jeg. Båten ligger imidlertid i Son som er på høyde med Filtvet/Tofte, og det er i hvert fall i Oslofjorden. Men indre/ytre? Værmeldingen skiller på indre/ytre akkurat der! Krysser jeg av for ytre Oslofjord blir vel det tolket slik at jeg bor/båtrer Tjøme/Hvaler/Sandefjord osv. Krysser jeg av for indre Oslofjord, settes jeg vel i bås med dem som hovedsakelig holder seg i Middagsbukten ved Sandvika. Hva jeg stemte? - Ytre Oslofjord, Livet er ikke enkelt. Lars H. som oppholder seg max 15Nm fra Son i helgene, litt i indre, litt i ytre Oslofjorden , men i feriene er det Svenskekysten som frekventeres) -------------------------------------------------------------------------------- "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) Lars H. Helgesen http://trudelutt.com Beklager. Tenkte ikke på denne problemstillingen i farta. Gunga Din- du rekner deg vel som norsk? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Det er ikke alle som har bredbånd desverre, og mange vil sikkert også se siste episode ombord i egen skute. Her er noen ideer til manus. Vi har mye stoff å ta av, og kan lage en langt bedre og mer båtrelatert og realistisk serie enn stakkars NRK. Første episode: Episoden foregår stort sett i Son. Lars skal klargjøre båten for sesongen, og får et mystistk problem med kjølevann og impeller. Så følger det noe om montering av spesialkonstruert toalettpumpe. En morgen når havnesjefen ankommer kontoret har noen klistret opp flere eksemplarer av baatplassens havneplakat på veggene. Plakatene er festet med epoxy og er nesten umulig å få av. Havnesjefens reaksjoner taes opp med "hidden camera" Så er Lars klar, og vi får noen scener fra første tur til Kommersøy i dårlig vær. En rask demo av ny kartplotter og hvor bra den jobber sammen med autopiloten med sterk sidestrøm over fjorden. Episoden avsluttes med inntak av hestebiff på Kommersøy, framvisning av vinterens små oppfinnelser samt noen glimt fra neste episode. Muligens også en demo av blåselampe og et bevis på at det faktisk går å koble flere skilletrafoer i parallel. Andre episode: Denne er i sin helhet viet Batdillas mange prosjekter, og her er det nok å ta av. Det blir ikke så mye vann, men desto flere presentasjoner av forsjellige eksperimenter. Utprøving av supercool, spesialkonstruerte ferskvannsløsninger, hvordan få plass til alt man vil ha i en sjømann 22, og er vi heldige får vi også et lite innblikk i hvordan man bygger båthus for flybridge båter. Tredje episode: Denne omhandler mekking på dieselmotorer, og vil bli tatt opp på flere steder. Trenger inspill Fjerde episode vil omhandle slepebåter. Vi får her en god innføring i slepebåtens fortreffelige egenskaper som lystbåt, og er vi heldige får vi også med oss et skikkelig slep eller to. Så får vi kanskje et innslag om undertegnedes forsøk på spinnakerseiling i indre oslofjord. Været er en viktig sak for alle som skal på sjøen, og åpningsmelodien kan f.eks være Weather Report, Heavy Weather med noen scener av en sjømann 22 på fisketur utenfor Strømtangen i liten kuling fra sydvest. Lurer litt på andre episode.............. Får vi inga bilder fra akterruffen på Saga 27an , för det er vel der badekaret o Champangen finnes...................!? :lol: Ang tredje episode: De hade varit lite lurt med en lektion 'Diesel hygiene' vilket melitta filter som er best, vad man skall undvike etc................. (unskyld Walter!, kunde bare ikke låta det gå förbi ) sen kunde vi generellt ha ett spörsmål som avlutter varje episode :confused: 'Hvor er vi nu ?' :confused: Det blir lu lite lettere o starte neste avsnitt om vi har en utgangsposisjon..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Ja, det må vi ha med Gunga. Innslag fra akterruffen regnet jeg som del av hestebiff spisingen, og hvor er vi nå børe kan fast innslag. Problemet er at det vil sprenge telenettet fullstendig hvis alle skal ringe inn å fortelle hvor vi er nå. Et par andre ting som bør med: - PanPan på harrytur til Strømstad - Hvordan lage synkefri båt vha elektriske lensepumper I episoden fra Mjøsa passer det bra med meloden "Je ska laga surfbrett av kryssfiner" en maritim slager fra de kantene av landet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 "Je ska laga surfbrett av kryssfiner"Hehe, tenkte på det når dilla hadde i signaturen noe slikt som "har 3 båter, hva blir den neste..... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Måtte tenke meg om ved avstemminga. Holder til i Trøndelag men er like mye på sjøen i Risør og Troms(!). (Trailer båt) Hadde litt lyst til å stemme Troms for å få hevet dem der oppe fra 0% :-) men fant ut at det var best å stemme på området der jeg abbonerer på avisa og feirer jul! Og apropos radiosendinger: Laget i min ungdom FM-sendere jeg også. Det fikk en brå slutt da peile-bilen til Radiostøykontrollen begynte å frekventere nærområdet litt for ofte etter sendestart om kveldene :-) Kunnskapen kom også til nytte da jeg seilte ute og kunne forsyne mannskapet med lokale (!) sendinger de kunne ta inn på sine nyinnkjøpte japanske transistorradioer... For ikke å snakke om 500 watts effekttrinn etter WalkieTalkie og svingbar 3-element quad på 25 meters mast.... Ble ikke akkurat populær i området, ettersom vi bare kunne ta inn NRK på kanal 2!!! Kunnskapen kulminerte forøvrig med et kjempeprosjekt jeg nesten brakk nakken på, da jeg laget en allmode allband amatørtranceiver; Satte strøm på vindundret, fikk kontakt på alle bånd og slo den av; Siden har den stått på hylla i kjelleren til skrekk og advarsel! (LF7O) Nei, DA er det triveligere med BÅT! (Og VHF) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
PanPan Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Et par andre ting som bør med: - PanPan på harrytur til Strømstad - Hvordan lage synkefri båt vha elektriske lensepumper I episoden fra Mjøsa passer det bra med meloden "Je ska laga surfbrett av kryssfiner" en maritim slager fra de kantene av landet. Så regner jeg med at du, Lasse kan stå for en episode: - Bakkekontakt ved innseiling til Kostersundet..... Ellers så forslås en episode med Gunga Din som guide til dette: - Systemets tjugofem mest populära kustnära utleveringsställen i norra Bohuslän. Forresten, dette siste bør kanskje deles opp til faste innslag i hver sending som kommer? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Det kan jag åta mig, jag börjar med systemet i Strömstad o så jobber mig söderut.......... (vad har vi för budget Lasse ?................... ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Det Ytre Oslofjord, eller iallefall var inntil de fikk for mye å drikke i Roskilde i 1658. Fikk du forresten med deg det som sto i GP om bygging av over 90 vindmøller mellom Lysekil og Koster? Hej Krapyl ! Missade ditt inlegg, Jo da fick allt med mig det om vindmöller...........några skall dom plassere på 'Pers grundet' lurer på om dom vet vad dom håller på med!!!!! :confused: tykker det er tillräckligt styggt med dom som står i Hovenäset ! fördärvar ju hele miljön! Det er bettre dom fortsetter her nere i Göteborgs havninlopp der det redan står ett antal ! Her mellan oljehavner o containerhavner her kan dom ju plassere dem ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Ingen av medlemmene som har noen koner i utlandet som de venter på da? Hadde ikke det vært et 'nyttig' og høyst 'relevant' innslag i serien til Lasse? En av episodene bør vel dekke emnet PC i båt? Hvem har flest LCD skjermer ombord, hvem har mest utstyr tilkoblet PC'n osv (Ifbm sistnevnte forlanger undertegnede et ord med i laget. Regner med at den er easy match når TV i båt prosjektet er ferdig). Og kanskje det burde smettes inn litt om aktuelle båt tabber man kan komme ut for? F.eks. noen livaktige rekonstruksjoner av da dieseldyret til Brumle forsynte seg grådig av dorullen for deretter å hoste, harke og stoppe. Akompagnert av What a wonderful world med Louis Armstrong. Scenen da Pjolter hadde problemer med septikpumpen kunne sikkert vært lærerik for noen og enhver. Fulgt av Vazelina's Je' åt opp rååånån min... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.November.2003 Link til dette innlegget Svart 6.November.2003 Ja, her bobler det av ideer ser jeg, og det blir en knallbra serie. Til PanPan: Da sendigene skal gå litt tildlig på kvelden, tror jeg ikke landkjenning i Kostersundet egner seg. Det kan være barn som ser på, og episoden blir også for dyr å rekonstruere med det budsjettet vi har til rådighet. Savner litt fra andre landsdeler enn østlandet. Programmet skal være landsdekkende Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.