Per Startet 5.November.2002 Del på Facebook Startet 5.November.2002 Ved kjøring med kartprogram, gps og autopilot innkoblet virker det som om båten "bommer" på innlagt rutepkt. Båten svinger kraftig de siste meterene, før den skifter retning til neste punkt. Og den bommer alltid mot venstre så den svinger kraftig mot høyre(eller styrbord:)) Er det vanlig at slikt kan skje? Eller er det gps'en som er for unøyaktig(5kanals)? Autopiloten styrer snorrett hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Hei. Har aldri merket noe lignende selv om min GPS heller ikke er av nyeste dato, 8-kanals Garmin 75. Ellers er autopiloten (Autohelm 4000W) koblet til en Cetrek 345 kartplotter. Det hele fungerer utmerket sammen. Tviler sterkt på at det er GPS'en som er problemet. Hvor fort går det unna? Samme problem i lav som høy hastighet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per Svart 5.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2002 Det skjer i "alle" hastigheter fra 3-10 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Hei igjen. Da gjelder det å finne ut om det er kartprogrammet som gir disse "krøkkede" beskjedene til Autopiloten. Hos meg er det mulig å sette opp autopiloten slik at den reagerer fornuftig på en beskjed om f.eks å endre kursen brått. La oss si 45 grader slik at båten svinger i en pen bue og ikke for mye slik at autopiloten må korrigere frem og tilbake flere ganger før den nye kursen er stabil. Og dette må gjøres for den hastigheten som jeg vanligvis kjører. Dette setter jeg opp når jeg kjører autopilot uten plotter og GPS. Fungerer piloten OK for deg når du bruker den slik? Dersom ja, - da tror jeg at kartprogrammet du bruker er synderen. Hvilket bruker du? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per Svart 5.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2002 Hmm..Bruker Maptech's Off.Nav. Og kom til å tenke på om jeg kanskje har satt opp nøyaktigheten for høyt ved å legge inn for mange desimaler? Det skal sjekkes. Piloten i seg selv fungerer endelig helt perfekt. Samkjøring av pilot og gps uten kart har jeg ikke prøvd, men da vil jeg jo kunne avsløre om det er kartprogrammet som lager krøll... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Per: Hmm..Bruker Maptech's Off.Nav. Og kom til å tenke på om jeg kanskje har satt opp nøyaktigheten for høyt ved å legge inn for mange desimaler? Det skal sjekkes.... Kjenner ikke programmet, men tror du er inne på noe der, la oss få en tilbakemelding om hvordan det går. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirKS Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Hei, det som skjer er (sannsynligvis) at din autopilot styrer etter peiling til waypoint fra GPS. Når du kommer svært nær waypoint'et vil et par meter avvik gjøre at peilingen forandrer seg hurtig rett før du passerer waypointet. Autopiloten vil forsøke å svinge etter den nye peilingen. Deretter hopper GPS'n videre til neste waypoint, og gir autopiloten ny (stabil) informasjon om peiling. Dersom du setter opp autopiloten din til å styre etter XTE (cross-track-error), vil den benytte XTE info fra GPS til å holde kursen. XTE er den vinkelrette (normale) avstanden fra din posisjon til kursstreken mellom to waypoint i ruta i GPS'n, den forteller altså hvor langt unna kursstreken du er. Et lite eksempel som kan illustrere forskjellen: Du er på vei fra havn A til havn B. Du har lagt inn begge punktene som en rute på GPS'n, og båten går fra A til B på autopilot. På veien må du ta rattet selv og gjøre en stoor sving unna en tråler. Så kobler du inn autopiloten igjen. *Styrer autopiloten din på peiling til waypoint B, vil den kjøre korteste vei mot B, altså en rett linje. *Styrer autopiloten din vha. XTE vil den bestrebe å svinge båten tilbake til den rette linjen mellom A og B. Nå er det jo ikke sikkert at du kan bestemme hvilken GPS info autopiloten din skal bruke, men kanskje? Se i maualen. Og så kan det jo være at dette kommer av noe annet da.... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 6.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2002 Tror du er inne på noe nå. Har sett igjennom manualen og kommet til at jeg har lagt inn alle kodene. Sjekk bilde fra manualen; Hvilkene av setningene skal ligge inne for at ting skal foregå best mulig? Nå ligger alle inne og da oppfører systemet seg som beskrevet tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 8.November.2002 Del på Facebook Svart 8.November.2002 Hva slags autopilot og GPS har du? Og hvordan har du koblet tingene sammen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.