Jump to content

Plassering av kabelgjennomføringer i brønn for utenbordsmotor


OnkelDonald

Recommended Posts

Som tittelen sier, hvor plasserer jeg best gjennomføringene i motorbrønnen for kabler til utenbordsmotoren? Det er 3 gjennomføringer, 1 til elkabler og drivstoff, 1 til gir og gass og 1 til styring, alternativt kan vel gjennomføringene til gir/gass/drivstoff/strøm slåes sammen til 1 gjennomføring.

 

Det mest naturlige er vel plassering slik at kablene går rett inn motoren, problemet er at jeg er redd det blir knekk på slanger og kanskje spesielt waiere når motoren tiltes helt opp (det blir trangt i brønnen da).

 

Hvordan ser dette ut på forskjellige båter med tilt, er det bedre å dra kablene fra siden?

Link to post

På Hansvik'en min var alle 3 gjennomføringene i sidene av motorbrønnen - se bildet nedenfor. Batterikablene på babordsiden. Bensinslange og kabler til fjernkontrollen i den øverste/forreste gjennomføringen på styrbord side og styrestaget i den nederste på styrbord side. Når du legger tilstrekkelig slakk på kabler og slange burde det ikke bli problemer i fm. tilting av motoren.

 

Hansvik_bakfra.jpg

Link to post

Jeg kan ikke tenke meg at det er noe spesielt risikabelt å ha strømkabler og bensinslange i samme gjennomføringen. Det som nok er verre, er dersom bensintanken står i samme stuerom som batteriet - og da tenker jeg på gnister ved dårlig kontakt i batteritilkoblingene.

Link to post
Det gjør det hos meg. To batterier, hovedbryter og bensintank i samme rom under akterbenken. Dette er vel en ganske vanlig løsning på små daycruisere, er det ikke?

Jo, det tror jeg også det er. Slik var det i Hansvik'en også da jeg kjøpte den. Jeg flytta batteriet fremover i et annet rom.

Link to post

Jeg holder på å installere fast bensintank, og siden den nye motoren veier nesten det dobbelte av den gamle har jeg plassert tanken i baugen av vekthensyn. Batteri blir bak, så det er ikke noe problem, det er kun i skrogjennomføringen at kabler og slange blir liggende sammen eventuelt. huff så må jeg støpe igjen gamle gjennomføringer. Blir mer og mer jobb etterhvert som jeg holder på synes jeg... begynner å ligne et evighetsprosjekt denne oppussingen...

Link to post
Det som nok er verre, er dersom bensintanken står i samme stuerom som batteriet - og da tenker jeg på gnister ved dårlig kontakt i batteritilkoblingene.

Jeg har bensintank og batteri plassert 20 cm. fra hverandre. Men jeg har lufting på tanken og batteriet plassert i en batteriboks, så da er jeg ikke akkurat kjemperedd for at båten skal begynne å brenne av den grunn...

Når det gjelder kabler, så har jeg styrekabelen på styrbord side og bensin/el.kabel rett foran motoren. fungerer bra det. Kablene sklir greit gjennom gjennomføringen når jeg tilter, så det blir ikke noen knekk på dem.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Jeg har bensintank og batteri plassert 20 cm. fra hverandre. Men jeg har lufting på tanken og batteriet plassert i en batteriboks, så da er jeg ikke akkurat kjemperedd for at båten skal begynne å brenne av den grunn...

Hvis du har luftingen ført ut av båten så er jeg enig med deg. På løse tanker er det imidlertid mest vanlig med lufting fra tanklokket og direkte til det stuerommet hvor tanken står. Dette gir uten tvil en del bensindamp i rommet (i hvertfall lukter det slik...). Hvorvidt en batteriboks er tett nok til å stenge ute bensindamp, kommer jo an på hvordan den er konstruert. De Biltema-variantene jeg har sett er i hvert fall ikke tette nok. Men som sagt, det må jo en gnist til for at det skal skje noe....

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...