OnkelDonald Startet 26.Januar.2007 Del på Facebook Startet 26.Januar.2007 Som tittelen sier, hvor plasserer jeg best gjennomføringene i motorbrønnen for kabler til utenbordsmotoren? Det er 3 gjennomføringer, 1 til elkabler og drivstoff, 1 til gir og gass og 1 til styring, alternativt kan vel gjennomføringene til gir/gass/drivstoff/strøm slåes sammen til 1 gjennomføring. Det mest naturlige er vel plassering slik at kablene går rett inn motoren, problemet er at jeg er redd det blir knekk på slanger og kanskje spesielt waiere når motoren tiltes helt opp (det blir trangt i brønnen da). Hvordan ser dette ut på forskjellige båter med tilt, er det bedre å dra kablene fra siden? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
C-marine Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 På min båt kommer kablene fra siden! Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 :nono: forsiktig med slike gjennomføringer....det er mange båter som har sunket på grunn av dem! kablene pleier som oftest og komme i siden av motorbrønnen Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
OnkelDonald Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Og det går problemfritt å tilte opp og ned med det? Er en 120hester v4 motor, så den tar liksom mesteparten av brønnen når den er tiltet opp.. Ikke mye plass til kabel og er redd spesielt waierne får stygge knekker hvis de kommer inn rett forfra Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 :nono: forsiktig med slike gjennomføringer....det er mange båter som har sunket på grunn av dem!kablene pleier som oftest og komme i siden av motorbrønnen Sunket? Du tenker på for lavt plasserte gjennomføringer, som det lekker vann inn av hvis brønnen fylles? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 (redigert) ja for eksempel Redigert 26.Januar.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Avsluttet2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Styring og gir/gass kommer fra siden. El og drivstoff kommer rett forran motoren. Har tenkt at det var to gjennomføringer for å forhindre gnisning på elkabler og drivstoff slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 På Hansvik'en min var alle 3 gjennomføringene i sidene av motorbrønnen - se bildet nedenfor. Batterikablene på babordsiden. Bensinslange og kabler til fjernkontrollen i den øverste/forreste gjennomføringen på styrbord side og styrestaget i den nederste på styrbord side. Når du legger tilstrekkelig slakk på kabler og slange burde det ikke bli problemer i fm. tilting av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ser ut som det kan være mest hensiktsmessig å legge alt på sidene ja, men er det usikkert å ha bensin og el gjennom samme gjennomføring? De går jo inn på samme side av motoren så det enkleste og peneste hadde vært å legge disse sammen gjennom gjennomføringen på babord side Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Arvid_A Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Jeg kan ikke tenke meg at det er noe spesielt risikabelt å ha strømkabler og bensinslange i samme gjennomføringen. Det som nok er verre, er dersom bensintanken står i samme stuerom som batteriet - og da tenker jeg på gnister ved dårlig kontakt i batteritilkoblingene. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Det gjør det hos meg. To batterier, hovedbryter og bensintank i samme rom under akterbenken. Dette er vel en ganske vanlig løsning på små daycruisere, er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Det gjør det hos meg. To batterier, hovedbryter og bensintank i samme rom under akterbenken. Dette er vel en ganske vanlig løsning på små daycruisere, er det ikke? Jo, det tror jeg også det er. Slik var det i Hansvik'en også da jeg kjøpte den. Jeg flytta batteriet fremover i et annet rom. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Jeg holder på å installere fast bensintank, og siden den nye motoren veier nesten det dobbelte av den gamle har jeg plassert tanken i baugen av vekthensyn. Batteri blir bak, så det er ikke noe problem, det er kun i skrogjennomføringen at kabler og slange blir liggende sammen eventuelt. huff så må jeg støpe igjen gamle gjennomføringer. Blir mer og mer jobb etterhvert som jeg holder på synes jeg... begynner å ligne et evighetsprosjekt denne oppussingen... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Boywonder Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Det som nok er verre, er dersom bensintanken står i samme stuerom som batteriet - og da tenker jeg på gnister ved dårlig kontakt i batteritilkoblingene. Jeg har bensintank og batteri plassert 20 cm. fra hverandre. Men jeg har lufting på tanken og batteriet plassert i en batteriboks, så da er jeg ikke akkurat kjemperedd for at båten skal begynne å brenne av den grunn... Når det gjelder kabler, så har jeg styrekabelen på styrbord side og bensin/el.kabel rett foran motoren. fungerer bra det. Kablene sklir greit gjennom gjennomføringen når jeg tilter, så det blir ikke noen knekk på dem. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Arvid_A Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Jeg har bensintank og batteri plassert 20 cm. fra hverandre. Men jeg har lufting på tanken og batteriet plassert i en batteriboks, så da er jeg ikke akkurat kjemperedd for at båten skal begynne å brenne av den grunn... Hvis du har luftingen ført ut av båten så er jeg enig med deg. På løse tanker er det imidlertid mest vanlig med lufting fra tanklokket og direkte til det stuerommet hvor tanken står. Dette gir uten tvil en del bensindamp i rommet (i hvertfall lukter det slik...). Hvorvidt en batteriboks er tett nok til å stenge ute bensindamp, kommer jo an på hvordan den er konstruert. De Biltema-variantene jeg har sett er i hvert fall ikke tette nok. Men som sagt, det må jo en gnist til for at det skal skje noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Jeg har lufting ut av rommet ja. Hadde nok ikke vært like eplekjekk ellers... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.