Jump to content

Navtex  -  rett på PC'en

Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

Jeg har lurt så smått på å spandere Navtex ombord i Poseidon, selv om jeg innser at det definitivt hører hjemme i ytterkanten av "kjekt å ha...." og at det derfor ikke er så enkelt å forsvare de tusenlappene overfor meg selv. Spesielt når det ikke er noe krav i forbindelse med sertifisering.

Derfor tenkte jeg som så; med alle de kreative sjelene som frekventerer baatplassen er det vel godt mulig at en eller annen har funnet en bedre (les: rimeligere) løsning allerede?

Der må vel finnes en mulighet for å ta inn Navtex-signalene og sende dem over til en vanlig PC for dekoding og fremvisning på skjermen?

Hvordan er det, tar jeg feil   -  eller dukker det opp noen gode forslag til dekoding, programvare, eller hva det måtte være? ? ? ?

Jeg venter i spenning.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

kan dette være noe ?

NASA Navtex 518khz Engine, Navtex on your computer

£109.94 inc. VAT

http://www.allgadgets.co.uk/ag/product.asp...10&pf_id=AG0028

Bilde

eller

SeaTTY v1.31

SeaTTY — Version history | Downloads and Registration

A program to receive weather reports, navigational warnings and weather charts transmitted in RTTY, NAVTEX and HF-FAX (WEFAX) modes on longwave and shortwave bands. No additional hardware is required — you need only a receiver and computer with a sound card.

Platform: Windows 9x/NT/2000/XP

http://www.dxsoft.com/seatty.htm

et kjapt søk på Google gir deg mange andre alternativer også.

men jeg kan desverre ikke gi deg noen annbefaling, annet enn å gå for et godkjent system (rattmerket) tilfelle det kommer noen krav i fremtiden :confused:

Software og decoder er ingen kostnad, Internett og radioamtører vil være søkested, men du må kunne ha en radio som dekker 518KHZ  :confused:, Dersom du tester på land er en god jordforbindelse  en forutsettning. Forøvrig det samme som en opplever dersom en skal ha DGPS signalet inn i stua. :confused:

Software og decoder er ingen kostnad, Internett og radioamtører vil være søkested, men du må kunne ha en radio som dekker 518KHZ  :cool:, Dersom du tester på land er en god jordforbindelse  en forutsettning. Forøvrig det samme som en opplever dersom en skal ha DGPS signalet inn i stua. :wink:

Hos meg kommer Rogaland sin Navtex godt inn uten jord...merkelig nok, bruker en 10m lang ledningstump som antenne, koblet til en Versa Tuner III på "long wire" terminalen.

Ellers så trenger man bare en SSB radio som kan ta imot på 518kHz, en PC med lydkort og f.eks. JVComm32 (fungerende demo).

DGPS fra Færder på 310,5kHz derimot - der er det ganske stille...

GeirKS

Dette slår aldri feil!

Legg ut et spørsmål på baatplassen  -  og det hagler straks inn med stort sett fornuftige og anvendelige svar og kommentarer!

Nå har jeg surfet rundt en hel del for å nyttiggjøre meg tipsene som ble gitt, og dermed oppdaget jeg en ny verden. I løpet av sureferunden har jeg funnet ut minst to ting:

Jeg vil iallefall ha en mulighet for å motta begge frekvensene: 518 og 490 kHz

Der finnes ganske meget å velge i, derfor må jeg involvere min sønn dataguruen for å se nærmere på de mest aktuelle løsningene.

Takk for alle gode tips og svar  -  og skulle noen ha praktiske erfaringer å bidra med, fra egen bruk av Navtex/værfax på PC'en, så er jeg svært interessert.

mvh

Poseidon

PS til Klikk,

Det var en herlig link, din kamerat er tydeligvis noe i nærheten av vår tids Reodor Felgen! Han driver med litt av hvert av tekniske finurligheter  -  men navtex så jeg egentlig ikke blant all leamikken....

DS

• 4 år senere...

Heisann!!

Velger å løfte denne steingamle tråden fra "gamle dager" i håp om at noen her inne har noen erfaringer å dele med Navtex på PC.

Kom over denne Nasa PC Navtex Pro på ebay, og lurer på om det noen her inne som har erfaringer å dele?

Til 119£ GBP virker den både billig og anvendelig. Har dessuten et minimalt strømforbruk på bare 20mA.

Mottar på 518 kHz og 490 kHz.

Lagrer mottatte meldinger i boksen (Uvist hvor stort minnet er!) og kan derfor være operativ uten at PC er tilkoblet.

Leveres med alle nødvendige tilkoblinger (antenne m/kabel, strøm adapter, pc-kabel, software) til en pris på 119 GBP. På størrelse med en sigarettpakke og kan plasseres nesten "hvorsomhelst".

Kan noen svare på hvordan er Navtex sendinger langs norske kysten, og hvor lokale er de?

Har hørt at rekkevidden er 200 nm fra sender,og ofte mere hvis forholdene er riktig gode. Stemmer det?

Har ikke tenkt med så himla langt ifra fjæresteinene, men det kan jo bli en kjekk liten sak ha ombord. Siste værmelding alltid tilgjengelig!

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har sikkert skrevet om dette n antall innlegg tidligere.

Jeg anbefaler likevel å prøve http://www.wetterinfobox.com/Downloads.htm

Joda, at det finnes mange innlegg med søkeordet "Navtex", men å lese igjennom alle blir for meg vanskelig med min begrensede kapasitet på nett-forbindelsen. Jeg valgte derfor å løfte denne tråden da den virket som den mest relevante i.h.t. de spørsmålene som jeg her stiller.

Åja, den koblinga var jeg inne å kikka på, og der var det jo mye snacks. Synd at prisene på produktene var uteleatt. For meg er en navtex box en "kjekt å ha ting" og ønsker derfor ikke å investere for mange båtlapper.

Jeg har på følelsen at Poseidon vil ha sansen for en Navtex med innebygget barometer. :yesnod: (På den annen side har han også sans for gode kjøp. NASA-boksen virker, med den roaldbj lenker til er nok mye bedre skrudd sammen)

Jeg vil nok anta at Poseidon for lengst har anskaffet seg sin Navtex (tråden er tross alt 5 år gammal). I mitt innlegg spør jeg fordi jeg selv vurderer kjøp av en slik Navtex -black box, forutsatt at den virker til tenkt bruk. I såfall vil den bli montert fast og være permanent tilkoblet "båt-PCen". Det er derfor ikke noe spessielt krav om robusthet for min del (tror at IP67 og krasj-proof koster skjorta).

Men, tilbake til temaet; En Nasa's PC Navtex Pro -box vil vel fungere like bra som en hvilken som helst Navtex mottaker (barometer har jeg veggmontert), eller er jeg helt på jorde??

Hvor ofte sendes lokale meldinger på 490 kHz, og hvor lokale er egentlig slike sendinger?

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har på følelsen at Poseidon vil ha sansen for en Navtex med innebygget barometer. :yesnod:

Ja, Poseidon har sansen for alt mulig "kjekt å ha" :wink:

.......Jeg vil nok anta at Poseidon for lengst har anskaffet seg sin Navtex (tråden er tross alt 5 år gammal). ........

Ja, i den gamle POSEIDON monterte jeg en Furuno Navtex som virket helt prima. Ombord i POSEIDON II stod en Navtex med papirstrimmel, oppkoblet mot GMDSS-utstyret. Siden den produserte papirstrimler i metervis savnet jeg Furuno'en som viste alt på skjerm. Derfor har jeg nå to stk Navtex ombord :wink::wink:

Hvor ofte sendes lokale meldinger på 490 kHz, og hvor lokale er egentlig slike sendinger?

Norge er ennå ikke kommet igang med sending på 490 kHz. Men selv hovedsendingene på 518 kHz har et stort innslag av lokale og aktuelle meldinger. Derfor står Furuno navtexen på døgnet rundt slik at jeg kan sjekke de siste meldingene når jeg kommer ombord.

• 2 år senere...

Ja, Poseidon har sansen for alt mulig "kjekt å ha" :wink:

Norge er ennå ikke kommet igang med sending på 490 kHz. Men selv hovedsendingene på 518 kHz har et stort innslag av lokale og aktuelle meldinger. Derfor står Furuno navtexen på døgnet rundt slik at jeg kan sjekke de siste meldingene når jeg kommer ombord.

Hva er status i dag ? er de oppe og sender ?

Og hva skal jeg velge ? hva sier erfaringene til de som har hatt dette en stund. ?

Jeg skal kjøpe vil bare se hva dere anbefaler. skal ikke ha papirstrimmel men liker disse med god hukommelse, slik at man kan se på gamle mellinger også.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg monterte en Nasa Navtex PC til turen hjem til Skandinavia i fjor sommer. Primærmålet var å bruke den til værvarsler.

Min erfaring var at jeg ikke brukte den i det hele tatt. Jeg var på åpne nett jeg fant i selve havnene eller i nærområdene og lastet ned GRIB filer inn i MaxSea.

Her hjemme ser jeg for meg at det vil være ennå enklere å få tak i GRIB filer. Enten åpne nett eller data abbonement til mobilen. Ellers i Norden ser ICE ut til å være et ikke alt for kostbart alternativ.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Ok, hvis det bare var været du ville ha tak i. men de gir så mye mer.

A: Navigational warning, B: Meteorological warning, C: Ice report, D: Search and rescue information/piracy and armed robbery, E: Meteorological forecast, F: Pilot message, G: Decca message, H: Loran-C message, I: Omega message, J: Differential omega message, K: Other electronic navigational aid and system message, L: Navigational warning (additional), M toY: Reserve - presently not used, Z: QRU (no message on hand)

og rekker 200-400nm ut i havet

så må nok ha en slik en.

hvor bør antennen settes, holder det nede på rekka, eller må den opp i masta. ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Ok, hvis det bare var været du ville ha tak i. men de gir så mye mer.

A: Navigational warning, B: Meteorological warning, C: Ice report, D: Search and rescue information/piracy and armed robbery, E: Meteorological forecast, F: Pilot message, G: Decca message, H: Loran-C message, I: Omega message, J: Differential omega message, K: Other electronic navigational aid and system message, L: Navigational warning (additional), M toY: Reserve - presently not used, Z: QRU (no message on hand)

og rekker 200-400nm ut i havet

så må nok ha en slik en.

hvor bør antennen settes, holder det nede på rekka, eller må den opp i masta. ?

Vet ikke hvordan det er på dine kanter av landet, men der jeg ferdes er vi ikke vært særlig plaget av piracy and armed robbery. :giggle:

Jeg har satt min Navtex antenne på styrehustaket rett ved siden VHF antennen til AIS'en. De deler kabelgjennomføringen gjennom taket. Begge står på tilt-bare antennefester for å kunne legges ned under pressenning. Navtex-antennen har ikke std 1" feste som andre marineantenner. Boret opp senter av det tilt-bare antenne festet med 18mm (tror jeg det var) bor og stappet antennen ned i sammen med hvit Sika.

dsc08127r.jpg

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Og hva skal jeg velge ? hva sier erfaringene til de som har hatt dette en stund. ?

Jeg har hatt Nasa Clipper men solgte den og kjøpte Furuno NX-300.

Furunoen er definitivt best. Anbefales. De er ikke så dyre heller, sammenlignet med

andre "semi-proffe" Navtex mottakere.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

[sitatslettet]

Vet ikke hvordan det er på dine kanter av landet, men der jeg ferdes er vi ikke vært særlig plaget av piracy and armed robbery. :giggle:

Jeg har satt min Navtex antenne på styrehustaket rett ved siden VHF antennen til AIS'en. De deler kabelgjennomføringen gjennom taket. Begge står på tilt-bare antennefester for å kunne legges ned under pressenning. Navtex-antennen har ikke std 1" feste som andre marineantenner. Boret opp senter av det tilt-bare antenne festet med 18mm (tror jeg det var) bor og stappet antennen ned i sammen med hvit Sika.

dsc08127r.jpg

Takker for info. og hvor er bilde ifra, og piratene er rundt Somali nå, men gud vet når de kommer lenger nord .[/sitatslettet]

Ja, NX-300 er vel den jeg også nå har sett meg ut, men hvor høyt har du antennen Geir. ? og hva får du in her på kysten ?

Ettersom Navtex går på langbølge (518 kHz) er ikke antenneplasseringen kritisk. Du kan godt plassere antennen under dekk, eller i et "kleskap" det vil neppe være noen merkbar forskjell - hvis du da ikke er i en stålbåt.

Mht mottak så dekkes Sør-Norge fra Rogaland radios sendere ved Stavanger og en som de har plassert på Jeløy ved Moss. Mottaket er stort sett veldig bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...