Jump to content

Prosjekt: Scand 7600 Dynamic


Scand7600

Recommended Posts

Da er bloggen som skal omhande mitt lille oppusningsprosjekt offisielt åpnet etter mye om og men, litt å sette seg inn i :-). Må si jeg er ganske imponert over brukervennligheten, det går jo som på skinner (hva blir det tilsvarende båtuttrykket tro :). Nå blir det spennende i fortsettelsen. Jeg vet ikke om det er noe allmenn interesse jeg, men her er linken:

https://baatplassen.no/i/blog/scand7600

 

Bloggen er flyttet hit.

Link to post

Lykke til med et spennende prosjekt :cheers:

gleder meg til å se mere om dette...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Dette blir et spennende prosjekt å følge. SCand 7600 er jo en utrolig flott og linjelekker båt med et tidløst utseende. Og med en v8 på plass blir det jo både fart og god lyd! Please, ikke fall for fristelsen å sette inn en 116 hk diesel motor :flag: (BLir som å kjøre Ferrari med 1,4l td motor...)

Link to post

Blir spennende å følge prosjektet og se resultatet, flott båt er det i hvert fall. Jeg var selv helt hekta på den skuten der, men så dukket Windyen min opp og jeg fikk den for en billig penge. Jeg var ca en halv mm i fra å kjøpe en Scand 7600, men så endte jeg altså opp med en Windy 7800. Denne holder jeg på å bytte maskin i, den gamle bensineren er solgt og ny Steyr diesel er bestillt. Flott design på Scand 7600 Dynamic, veldig forrut sin tid med tanke på når den kom ut. Den nye større badeplattformen gjør båten enda tøffere enn den opprinnelige 7200. Lykke til!!

 

Hvis båtbudsjettet ditt tillater det ville jeg stappet en diesel i båten. I fjor var det en 7600 med Volvo 41 maskin til salgs, den røk samme dag som den dukket opp på finn. Den gikk for i overkant av 400 store, mener å huske den båten var en 94 modell. Steyr 184, 236 eller 256 er sikkert fine maskiner til båten din. Med en 256 bør du i alle fall kunne bikke 40 med god margin, en 184 drar deg gjerne opp i 35 knop. De fleste som har KAD 32 i samme båt som deg opplyser at den går 35 knop, hvor mye lyg det er i dette vet jeg ikke. Men en Steyr 184 skulle kunne gjøre jobben like godt som en KAD 32...

Link to post

Enig i deg med det. MEN du får jo kjøpt VEEELDIG mye bensin for det det koster å kjøpe+installere en ny dieselmotor da! Man kan jo sette et tilsvarende beløp på en bankkonto og kalle det drifskonto båt :drink:

 

Ps. mener å hørt at en volvo kad 43 koster ca 250 000 + montering? Med bensin til 10,-/liter blir dette 25000 liter bensin. Ved et forbruk på 1000 liter i året(50 timer a 20liter timen i gjennomsnitt) kan du kjøre gratis i 25 år :flag:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Det er helt feil å sammenligne pris på dieselmotor og pris på bensinmotor med tanke på driftskostnader. De fleste tenker at man kan kjøre mye båt for de 100 000 kronene som er den normale forskjellen mellom en diesel og en bensinmotor. Saken er den at når du har kjørt for hundre tusen i bensin er pengene gone, borte vekke, total molekyloppløsning. Når du en gang selger båten din med dieselmotor får du 100 000 mer for båten enn samme båt med bensinmotor. Da kan du kikke på saldoen din og fryde deg over 100 000 mer å kjøpe din neste båt for. Dieselmotoren er en investering som du får pengene tilbake for og du går billigere med båten når du bruker den.

Hvis du ser for deg følgende regnestykke så er det sikkert lettere å forstå. Man kjøper en båt, man bruker båten, og deretter så selger vi båten. Båt med dieselmotor vil soleklart gi deg en mindre totalkostnad. Pluss at du vil nyte godt av at båten din er lettere å selge, noe som igjen vil påvirke salgsprisen.

Link to post

Er litt enig med Ynroenn her jeg :rolleyes:

 

men ser selvfølgelig det fornuftige med dieselmotor i forhold til totalkostnaden.

men hva hvis de der oppe/inne hadde fått viljen sin i høst?

eller når de får det?

 

får du like mye igjen for dieselmotoren da tror du?

 

Ellers skal nevnes at dette også var en av mine drømmebåter og jeg hadde plakat av den på romdøren min.

(Første utgaven 9200 med sort skrogside)Minnes det sto der at toppfart med maks motor var over 50 knop.

 

Tror forresten den henger på samme døren enda.

Kan jo ta den ned å scanne den inn. Interesse for det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja det med bensin kontra diesel har jeg tenkt mye på i det siste. Ble raskt tilbudt en grei overhalt 5,7 liters bensinmotor for 15 lapper. Klart, er jo ikke rare utgiften det. Nå holder vi på å se om det er håp for den gamle bensinmotoren som sto i, og i og med at blokken er en Chevy 350 motor, snakker vi om mye billige deler også. Mye å tenke på frem og tilbake. Ingen tvil om at diesel gir merverdi ved salg, men D3 190 koster jaggu meg 225 000 kr også. Kan det virkelig forsvares? Steyr var overraskende en del dyrere. Hadde håpet den var snarere litt billigere. Hadde det bare vært flere brukte diesel til salgs... Men er jo ingen som bytter de ut ser det ut til. KAD 32 ble jo levert fra Scand fabrikken, så 35 knop er vel ingen dårlig fart hvis den klarer det. Ikke for meg som er vant til snekke iallfall.. :-)

 

Nei får nok forske litt til... Bra å høre andres meninger også... Fortsett gjerne med det..

Link to post

Apropo det som ble sagt om Volvo 41. Da må det litt skjærings til har jeg hørt. Er jo en stor og tung motor også. Litt usikker på hvor lurt det er. Ble diskutert i en annen link her. Men dette er jo en motor det faktisk går an å få tak i.

 

Bloggen kommer iallfall fra nå av til å benyttes flittig. Artig med kommentarer. Men rom ble ikke bygd på en dag som de sier, så det skjer vel ikke fortere enn jeg rekker å ta for meg oppusningsarbeidet. Skal begynne å pusse teaken til badeplattformen i morgen. Da er jeg virkelig i gang, måtte jo begynne litt mildt :-). Bilder kommer i haugetall. Med 50 kb påkrevd for hvert bilde, må det jo ta lang tid å fylle opp plassen...

Link to post

Den tråden om 41 maskin i en dynamic 7600 var det sikkert jeg som startet. Det var når jeg stod midt oppi det og så og si hadde kjøpt meg en 7600 dynamic. Kalte det vel for båten min i den sammenhengen hvilket var litt overdrevet. Jeg var også i kontakt med Scand angående 41 maskin i 7600, noe de ikke anbefalte. Når du skjærer ned maskinromskottet svekkes båtens konstruksjon. Jeg trakk meg i fra å kjøpe den båten fordi båten jeg har nå dukket opp. "Love at first sight" kalles det gjerne.

Link to post
Det er helt feil å sammenligne pris på dieselmotor og pris på bensinmotor med tanke på driftskostnader.

Men saken her er vel kanskje at det står mellom å kjøpe en brukt bensinmotor/reparere den gamle eller kjøpe en ny diesel til 250-300 000? Greit nok at du hever verdien på båten, men jammen er det dyrt å binde opp 300 000 i kapital også, spesielt hvis du må låne.......

I eksemplet ditt tar du også høyde for at det vanvittige prisnivået på norske bruktbåter fortsetter (noe som absolutt ikke er sikkert) og at dieselmotorene opprettholder sin sterke image i forhold til bensin (det er jo heller ikke noen selvfølge)

Uansett, jeg skjønner jo godt at hvis man har råd til det, at det er fristende å sette inn en splitter ny diesel, med den driftssikkerheten og driftsutgiftene det medfører. Men at det er et økonomisk godt alternativ, hvis man allerede har en bensinmotor som fungerer stiller jeg meg mere tvilende til. Men nå handler jo ikke båt om å spare penger gjør det vel :wink: Og må foresten gratulere deg også hydrox med et spennende prosjekt -windy 7800 er en utrolig flott båt!

Link to post
De fleste som har KAD 32 i samme båt som deg opplyser at den går 35 knop, hvor mye lyg det er i dette vet jeg ikke.

 

En kamerat av meg som hadde en 7600 med Kad32 påsto at den gikk i nærmere 40 knop. Kan sikkert trekke fra etpar knop her, men 35 burde den iallefall klare.

 

Forøvrig enig med ynroenn mfl. , en slik båt må ha nok motor for at skroget skal komme til sin rett..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
og i og med at blokken er en Chevy 350 motor, snakker vi om mye billige deler også.
Bare husk på at det ikke er hva som helst av Chevrolet deler som kan brukes. :nono: Motor i båt går tungt og krever high performance

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Og må foresten gratulere deg også hydrox med et spennende prosjekt -windy 7800 er en utrolig flott båt!

 

Takk for det!! Båten ble kjøpt nå i sommer og planen om å bytte maskin i den var klekket ut før båten ble kjøpt. Det geniale med båten min var motoren som var i båten når jeg kjøpte den. En VP 5,0Gi med DPS drev, motor og drev var i fra 98. Jeg skjønnte at jeg ville kunne få godt betalt for denne maskinen, en god start på et motorbudsjett. Båten fikk jeg til en god pris, motoren fikk jeg godt betalt for og totalen for båt med helt ny diesel er helt grei. Faktisk i samme prisklasse som tilsvarende båt med helt ny bensiner.

 

Er forresten enig med deg i at det blir feil å sammenligne ny diesel med en gammel bensiner. Da blir prishoppet veldig stort. Men jeg regner med Scand7600 har fått denne båten billig siden den er en x-ubåt, da er det kansje rom for en ny diesel uten at han kommer over markedsverdien på båten. Gjør han en god jobb med denne båten er det ikke noen som kommer til å merke at båten har en litt sørgelig historie. Og hvis det står en kjekk diesel ombord i båten så tror jeg han har størst sjangs for å gjøre seg litt penger på båten. Finner han seg en brukt KAD32 for litt over 100 000 vil jo det også duge.

Link to post

Slik markedet er i dag, er jeg helt enig med deg i det Hydrox.

 

Forresten testet de Windy 8800 i båtmagasinet i juni ifjor.

Der sa de at den var alt for lett i hekken med enkeltinstallasjon. Hvis dette også gjelder din 7800 er det jo sikkert også en fordel med dieselmotor for deg :yesnod:

 

Vel for ikke å gå helt OT med denne tråden så får jeg også nevne at samme magasin hadde test av Dynamicen i nr 3 2005 hvor jeg minnes den fikk gode skussmål.

 

Og så har det magasinet fått nok gratis reklame :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Takk for god tilbakemelding... Ja det hele er jo et regnestykke... Til nå har jeg bare sett etter Volvo og Steyr, Yanmar kjenner jeg ikke så godt til. Og båten har jeg jo selfølgelig kjøpt til en helt annen pris enn det man vanligvis gjør, så her er det ikke så lett å si om og hvor mye det eventuelt lønner seg med det ene eller det andre. Men det hjelper å få litt gode tilbakemeldinger. En KAD 32 hadde vært kjekt, men som en servicekar på Penta motorer sa: Det går sikkert 5-10 år før folk skal bytte de ut. Og det tviler jeg ikke på. Har ikke sett EN til salgs.. :-).

Link to post

Det er bare å følge godt med så dukker det opp maskiner, jeg har selv sett Steyr 236 og KAD32 på finn. Men som du tydeligvis har fått med deg så skjer det ikke så ofte. Og hvis de dukker opp så bør du handle med lynets hastighet, de forsvinner like fort som de dukker opp. Fall i alle fall ikke for fristelsen å kjøpe en VP 31 maskin, den er for liten til den båten din. 31 maskinen er vel i bunn og grunn samme maskin som KAD32 men uten blåser/kompressor.

Steyr kommer jo med en modell som heter 184, den er sikkert bra i den båten din. Skader jo ikke å ringe Univa å få et tilbud på den med Bravo1 eller Bravo3 drev. Den er vel også ca. 200kg lettere enn Kad32.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...