Jump to content

Defroster, 4,2 kw eller 10 kw


2715e

Recommended Posts

Båten er på 27 fot. Blir det godt å varmt i båten med den på 4,2 kw??

 

Noen som vil dele sine erfaringer...

Vi har 10kw defroster ombord, og jeg kan vel ikke si at det blir godt og varmt ombord med den. Men det er varmt og deilig på beina mine og rutene er duggfrie. Båten er 37 fot og luftuttakene er ved dørken på førerplassen og på vinduene. Båten er ikke lukket.

 

Med en 10kw defroster kan du sikkert legge et uttak ned i kabinen også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei !

 

Jeg har hatt begge to ! Om du trenger den ekstra varmen er ikke hele spørsmålet- sannsynligvis gjør du ikke det, men det er epar fordeler med den store, som gjorde at jeg valgte den når jeg skulle kjøpe sist gang. Til selve deftoster funksjonen tror jeg det er ett fett -

det viktigste da er hvordan slanger og dyser er utformet. Som varmeapparat mens du kjører er det selvfølgelig en forskjell, men sommerstid holder nok med den lille. Skal du ut i "nullføre", og kanskje har ei litt luftig kalesje, er det desidert den store du bør satse på.

 

Den lille er selvfølgelig mindre plasskrevende, og skal du ha 8 slanger på den store, går det med vesentlig mer plass

 

Imidlertid er det en betydelig forskjell, og det er at den store kan ta innluften sin via slanger. Den lille henter luften sin fra der den er - som regel et bortgjemt sted med motorlukt eller annen innestengt lukt. Og tro meg - den dagen du kommer ut i litt sjø, og det regner, og alle er samlet under kalesja, og du setter på defrosteren for å fjerne dugg, og oppvarmet motorduft siver ut av dysene, har dette en dårlig effekt på sarte mager - og så er sirkuset i gang ! :puke:

 

Derfor gikk jeg fra den lille til den store, og i år har jeg også montert innslange med innsug fra trappa ned til kabinen. Den første stod i motor-rom, mens den andre stod i et stuerom med polyestervegger (og lukt).

 

- så til sommeren burde det gå bra ! :cool:

 

-koherman

Link to post

Det blir vel til at jeg slår til på den på 10 kw.

Kommer ikke til å bruke alle 4 utgangene, men kan vel bare blinde av de som ikke blir brukt..

 

Det viktigste er i grunne å få vekk all dugg. Blir endel av det når man kommer fuktig inn med fuktig utstyr osv etter endt dykking.

 

Hadde et nattdykk igår hvor jeg fikk spiddet meg en flott sjørret :smiley:

Link to post

Har montert endel av både den lille og store defrosteren i samme båt, og kan ikke si at det var noen varmeforskjell. Den største fordelen med den minste var at den var enklere å plassere. Varmeeffekten var det ikke noe forskjell på, men det avhenger nok litt av hvor mye varme motoren gir. Uansett, en defroster vil aldri avgi samme varmeeffekt som f.eks. en dieselvarmer. I arvor-sjarkene har vi montert endel defrostere (både stor og liten), og jeg er overbevist om at en 2Kw dieselvarmer hadde gitt minst like god varme som en 4,2 eller 10kw defroster hadde avgitt, men det avhenger naturligvis av hvor mye varme motoren avgir.

Link to post

En diesel motor på rundt 100 hk vil avgi ca. 150 hk med varme eller litt over 100kW med varme. Problemet her blir vel å nyttiggjøre seg all varmen til oppvarming.

 

Men jeg kan vanskelig se at et normal dieselmotor i en båt vil har store problemer med å produsere 10kW med utnyttbar varme om motoren er av vanlig storleik. Dette er en vanlig vann til luft varmeveksler, og om den er reiktig satt opp og montert så vil den selvsagt yte det den skal.

 

Jeg har i min båt en 3,5 kW Mikuni dieselvarmer som overhodet ikke gir noen varme å skrive hjem om, men det er vel neppe varmeren sin feil men snarere at den må være feil montert. Har ikke sjekket dette ennå, men fornøyd er jeg ikke.. Skulle nok montert denne selv, så det hadde blitt skikkelig gjort :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Et par kommentarer.

 

Når man skal montere varmeveksler og utnytte varmeproduksjon fra motor er det like greit å montere en 10 kW først som sist. Den typen som har betegnelsen ARDIC er helt grei. Seatronic selger den for kr. 2.280, går også under betegnelsen Eber 1012.

 

Ved montering av dieselvarmer som benytter seg av luftvarme har jeg sett atskillige monteringer hvor luftslangene har betydelige bend. For hvert bend tiltar luftmotstanden og hindrer luften fra å komme frem til dysene.

 

I forhold til hva jeg har sett opp gjennom årene, var det utenjkelig å la andre montere varmer i egen båt. Når har jeg fått det slik jeg ønsket - og det er godt og varmt.

Link to post
men det avhenger nok litt av hvor mye varme motoren gir. Uansett, en defroster vil aldri avgi samme varmeeffekt som f.eks. en dieselvarmer.

og jeg er overbevist om at en 2Kw dieselvarmer hadde gitt minst like god varme som en 4,2 eller 10kw defroster hadde avgitt, men det avhenger naturligvis av hvor mye varme motoren avgir.

Hvis du sammenligner en dieselvarmer og en defroster med samme effekt, så kan jeg kanskje skjønne poenget ditt. Og det trengs nok en motor med med litt størrelse på for å få utnyttet varmen skikkelig. Det skal jeg være enig i, da.

 

Jeg hadde defroster i min forrige båt, og har også montert i den jeg har nå, ( en Ardic, 10kw, tror jeg) og begge disse varmer veldig godt. Jeg har også en "Eber" på 3,5 kw montert i båten, og den klarer ikke å gi like mye varme som defrosteren ihvertfall. Selv om "Eber'n" varmer veldig godt den også. Bruker bare defrosteren underveis, og har da behagelig varme i hele båten. Har lagt opp utblåsing i begge kabinene, en på dørken i nærheten av førerplassen, samt et utløp på vinduene. Kan sitte i t-skjorte under kalesjen, selv om det er nokså guffent utenfor.

Pleier å kose meg underveis med å skue på seilerne som må stå ute til rors i regnvær og blåst, mens jeg har det varmt og godt selv. :cool::lol:

Link to post

Prisforskjellen er vel antagelig ikke så veldig stor mellom den minste og største. Monterte ny 10 kw defroster i fjor. Har ikke angret en dag. Prsien var ikke avskrekkelig heller. Det som en bør tenke på hvis slangestrekk fra motor til defroster er ufordholdsmessig langt er en sirkulasjonspumpe for å få mere fart på vannet.

Link to post
En diesel motor på rundt 100 hk vil avgi ca. 150 hk med varme eller litt over 100kW med varme. Problemet her blir vel å nyttiggjøre seg all varmen til oppvarming.

 

Men jeg kan vanskelig se at et normal dieselmotor i en båt vil har store problemer med å produsere 10kW med utnyttbar varme om motoren er av vanlig storleik. Dette er en vanlig vann til luft varmeveksler, og om den er reiktig satt opp og montert så vil den selvsagt yte det den skal.

 

Jeg har i min båt en 3,5 kW Mikuni dieselvarmer som overhodet ikke gir noen varme å skrive hjem om, men det er vel neppe varmeren sin feil men snarere at den må være feil montert. Har ikke sjekket dette ennå, men fornøyd er jeg ikke.. Skulle nok montert denne selv, så det hadde blitt skikkelig gjort :yesnod:

quote.gif

Det er vel den vanlige feilen,for lite tillgang på friskluft

Link to post

Hei

 

Nå har jeg montert defrosteren på 10 kw. Må si at jeg ble veldig fornøyd med resultatet :smiley:

 

 

Jeg kjøpte også en sirkulasjons pumpe som ble montert rett før selve defrosteren. Men er det dette som er den optimale plasseringen?? Lengden på slangen fra motor til defroster ble ca 3 m.

 

Stod ikke noe om hvor i kretsen pumpen burde plasseres....

 

Men som sagt ble jeg veldig fornøyd. Den gir godt med varme og temperaturen på motoren er så å si uforandret.

Link to post

Spørsmål om sirkulasjonspumpe er nok først og fremst om den er nødvendig når avtand fra motor til varmeveksler er 3 meter.

 

Min erfaring er at dette er avhengig av minst 3 forhold:

 

1. Sirkulasjonstrykket som er opparbeidet fra selve motoren. Når varmeregulseringsventilen åpner vil det i flere motorer bli ett trykk på opptil 0.8 bar og dette er ganske stort når det gjelder å få ferskvannssisden til å sirkulere.

 

2. Varmevekslerens høyde i forhold til motorens høyde over vannet. Dess høyere plassering av varmeveksler, dess større behov for sirkulasjonspumpe.

 

3. Diameter på slange for transport av varme, stort sett brukes vel 16 mm og 19 mm slange.

 

Hvilken type pirkulasjonspumpe benyttes?

 

Flere sikrkulasjonspumper har liten motstand når de er avslått. Dette skyldes at et skovelhjul har romslig plass inne i pumpa, og vannet kan lett passere om pumpa står i ro.

 

Når pumpa starter vil skovelhjulet hjelpe med sirkulasjonen. Jeg har ingen ide om hvor stor hjelpen er uttrykt i Bar.

 

Noen bruker i tillegg avlyftingsventil for å hindre luft i systemet - har noen erfaring med dette?

Link to post

Tja,

 

jeg er nå av den oppfatning at jeg har bedre varmeeffekt i båten vår med vannbåren varme, sammlignet med en med tilsvande luftbasert varme i samme båt.

 

Montørene i Norge har i alle fall forsøkt å kopiere mitt system.

 

Jeg tror ikke at et systrem generelt sett er overlegent andre, men at det må tilpasses lokake forhold.

Link to post

Mange har nok blitt skuffet over varmen som kommer fra disse "defrosterne". Men ved å isolere alle slangene vil man få et helt annet resultat. Vannet holder kanskje 82-85 grader når det går ut av motoren, gjennom 3-4 meter med gummislange som ligger helt åpen for iskald trekk og når det går igjennom selve varmeren blir det enda kaldere.......

Den varmen du får ut i luftslangene blir og nedkjølt når slangene går igjennom iskalde rom for å ende opp i dysene.

Prøv å isolere og dere vil oppdage at temperaturen ut av dysene er mye varmere.

Blir mye "Fyring for kråkene".....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

En annen viktig detalj er vel alle bøye og knekker på slangene. Jo flere bøyer og knekker man har på slangene jo større luft motstand vil det bli i rørene :nonod: som igjen gir dårligere effekt av defrosteren.

 

Jo dårligere strømningsforhold på vannet gjennom defrosteren, jo mindre effektiv :nonod: :nonod: vil defrosteren gi. Her kan man montere serkulasjons pumpe om defrosteren ligger så langt fra motoren at man får dårlig sikulasjon.

 

Om vi da slenger på at når defrosteren blir montert høyere en motoren vil det effekten bli redusert til tilnærmet 0 pga det vil samle seg luft i defrosteren istedet for vann. :nonod: :nonod: :nonod:

 

Så alt har en sammenheng, gjelder om å følge produsentens veiledning/ vilkår for å få produkte til å virke :yesnod: som det er bygget for. :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Hei

 

Defrosteren min er montert bare litt lavere en ekspansjonstanken, derfor vurderte jeg det ditt hen at jeg burde ha en sirkulasjons pumpe i tillegg.

 

Dessutten har en venn av meg også montert en defroster. Først uten ekstra sirkulasjons pumpe.. Han så at han fikk mye bedre varme ut av den etter at han ettermonterte en pumpe.

 

Men det er vel også avhengig av slange lengde osv...lokale forhold spiller alltid en rolle.

 

Kan ikke forstå annet enn at en defroster på 10 kw vil gi mere varme enn en på 4,2 kw. Både viften og selve"varmeveksleren" er jo større i kapasitet og areal. (platearealet i veksleren)

 

Så langt vil jeg iallefall si meg godt fornøyd med installasjonen.

 

En annen ting er at jeg ikke har luftet systemet. Skal se om jeg ikke kan få gjort det på et eller annet vis..

Link to post
Jeg tror mjeg trenger en sirkulasjonspumpe for å få utnyttet mitt varmeapperat, varmeapperatet er plassert høyere enn ekspansjonstank. er det noen som vet hvilken type jeg bør kjøpe?

Å flytte ekspansjonstanken høyere el. flytte defroster lavere er den beste løsning.

Står ekspansjonstanken lavere enn defrosteren vil altid vannet renne ned til det laveste pkt. og man får luft i defrosteren som man er nødt til å lufte hver gang motoren har vært kald.

 

Å montere en tilbakeslagslagsventil på den ene siden av defrosteren ( inntaks siden) og stoppekrane/ kuleventil på den andre (utslags siden) er en annen mulighet. Hvor vidt dette fungerer er noe usikkert, avhengig at tilbakeslagsventilen klarer å holde på trykket/ vakumet.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Helt enig, varmeeffekten må være angitt i kwbananer.

Det er grunnen til at jeg aldri kommer til å basere meg på vannvarme i båten.

Bortkastet energi og penger etter min erfaring.

Høyt strømforbruk og liten varmeeffekt.

 

Her er du vel litt ute og kjøre? Vannvarme er den eneste måten å få en større båt (12+) meter gjennomvarm. Varmetapet i kjølevannslangene er minimalt i forhold til ved luftvarme. Strømforbruket blir ikke så høyt hvis man velger vifter med omhu og bruker radiator der det er mulig. Min 56 hk yanmar klarer lett å varme min 40 fots seilbåt til 20 grader selv ved minus ute. Dette uten ekstra sirkulasjonspumpe. Når man i tillegg har en webasto vannvarmer på vannslyngen har man et perfekt varmesystem.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Fint at du har gode erfaringer med vannbåren varme Viggo.

Da er jo alt ok for din del, jeg skal ikke blande med opp i ditt valg.

Kos deg i varmen du. :yesnod:

 

Men mine erfaringer er stikk motsatt, høyt strømforbruk og ræva varmeeffekt.

Når det i tillegg tar vinter og vår å få opp tempen + at defroster vifter støyer mye.

Ja så er vannbåren varme uaktuellt for meg.

Men det er mitt valg. :wink:

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...