Skvulpen Startet 7.November.2003 Link til dette innlegget Startet 7.November.2003 Lurer på totaløkonomien når det gjelder å ha en større båt med dieselmotor, kontra f.eks. en daycruiser med påhengsmotor. Jeg har nå en 14 år gammel 20 fots daycruiser med en like gammel totakts påhenger som ikke koster særlig i vedlikehold. Vinterkonserveringen tar jeg selv, har hatt motoren på verksted for service et par ganger, skifte av noen mindre kostbare deler, men alt i alt er det relativt små utgifter forbundet med dette båtholdet, temmelig bekymringsfritt. Motoren starter alltid, og bare går og går... (Bensinen koster i grunn mest, men båten brukes ikke til langturer, en større båt vil antagelig bli brukt mer, dermed blir det nok også mer utgifter til drivstoff totalt, tross overgang til diesel… ) Nå lurer jeg av forskjellige grunner på å gå opp i størrelse til en båt på 23 – 24 fot, kanskje større, og da ”selvsagt” med dieselmotor. Lommeboka tillater bare kjøp av brukt, dermed havner jeg mest sannsynlig borti båter med Volvo Penta diesel, fra midt på 80-tallet. Det skrives side opp og side ned her og på andre båtfora om både VP og andre dieselmotorer. Det virker som om det oppstår mange slags problemer både med motorer og drev, det diskuteres med høy temperatur (ikke bare på kjølevannet… ) og for en ukyndig kan det virke som at går man fra liten båt med påhenger opp til større båt med diesel, så går fra man fra et relativt bekymringsfritt båthold, over til et mye mer komplisert båthold med våkenetter… Er det slik at man må regne med mye mer bekymringer med stor båt med dieselmotor? Er man mer avhengig av fast årlig service på merkeverksted, og hva beløper ev. slike servicer seg til? Må jeg påregne at familieøkonomien belastes med drastisk større vedlikeholdsutgifter og flere og dyrere reparasjoner? Koster det rett og slett skjorta å ha sånn stor båt? Her på forumet er det sikkert mange som en gang har tatt det samme spranget fra liten påhengerbåt til stor båt med inboard diesel..., - hva kan dere si om problemstillingen? Går det i det hele tatt an å si noe generelt om det, eller er det snakk om flaks eller uflaks? At større båt også gir større gleder, regner jeg som selvsagt, og det er ikke problemstilllingen her, snarere om den økte gleden kan komme til å koste mer enn den smaker... Setter stor pris på innspill fra folk med erfaringer, såvel dyrekjøpte som gode! Så får jeg bruke vinteren til å tenke gjennom om jeg "våger" spranget! Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 "Skvulpen: At større båt også gir større gleder, regner jeg som selvsagt," Er ikke helt enig her, større båt gir flere muligheter, men gleden det kommer helt ann på en selv. (nesten da) Vet ikke helt hva som bør svarest på det andre Dyrere ja, hvor mye tja, glede mot pris tja kommer helt ann på eget behov/ ønske mm Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Min erfaring er at det ikke er drivstoffet som er de største kostnadene. Skal du ha en stor båt som samtidig ikke er noen sinke på sjøen koster det. Kapitalkostnad og forsikring stikker av med mest penger for min del. Alt her i livet er en prioritering, eg synes ikke det er dyrt å ha båt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Hej Skvulpen! Stor båt behöver ikke betyde store kostnader.............kan faktiskt vare tvärtemot! För de fleste av oss, så gillar/liker vi o vare på sjöen o då mener jeg ute på sjöen, ikke förtöjd vid någon brygge! gillar du o vare ute på sjöen o kan acceptere o fare fram i deplasementfart, för de fleste fritidsbåter ungefer like månge knop som vannlinje e lang! dvs 6-8 knop da er det mycket billigare o fare med en 'stor' båt/snekke i 6-8 m klassen än att fare frem med en styrpulpit/skjaergårdsjeep per time räknat ! en båt i 6-8 m klassen med en diesel-inombordare säg 25-40hk drar ca 3-5 liter diesel i timen! En helt annen sak er att forsikkringen er mye billigare ( iallafall her i Sverige!) för en snekke än för en snabbgående båt stor eller liten ! du blir betydligt mindre väderberoende.....dvs du kan utnyttja båten mer ! Du får faktiskt en ganske billig ferie......när du er ute på semester, betaler for mat o lite havnavgifter + lite diesel ! De allra fleste båter er veldi verdi-beständiga, dvs du får tillbaks pengarna som du har givet! vill du ha ännu billigare ferie o ännu mere kul................da skaffer du en segelbåt (men det kan du vente litt med........för da har du litt o se framåt mot !!! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjelli Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Gikk fra 14 fots båt med 35 HK ny påhengs, til Nordkapp King 22DC, med VP 130HK. Ble overrasket over hvor lite diesel der gikk. Båten brukte like mye i timen, og gikk like fort som 14 foteren, men med avgiftsfri diesel, så ble regningen nesten halvert. Men, så rammet en hvis fotsyke, så den ble bare 16 måneder, så ble båten 27 fot, så gikk der 2 måneder til........ Så nå sitter jeg utolmodig og venter på 29 foteren, skal komme, fra andre siden av dammen. Men, gu så kjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 7.November.2003 Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Hei. Det å kjøpe bruktbåt er jo alltid et sjansespill . Er man heldig så kan man ha veldig lave utgifter med båt og motor. Hadde selv en Nidelv 24 med VP MD2B og brukte ca. 1.1 l diesel pr. time med snittfart 3.6 knop. Denne motor var saltvannskjølt og fra tidlig 70 tall og moden for utskifting. Det ble en ny Yanmar med et dieselforbruk på ca 2 l i timen med snittfart 4.4 knop. Ny motor og diverse andre utskiftinger, tilslutt en meget bra båt, ble solgt for 130.000. Snakker ofte med ny eier som er så fornøyd, og vil sikkert bli det i mange år framover. Kommer du over slike båter så kan dine utgifter kun bli normale driftsutgifter (olje,filter osv.) og diesel. Har idag en Nidelv 26 fra 1986 og er kjempefornøyd, selv med VP "grønn jernklump" ombord. (Se i erfaringsdatabasen, ikke langt unna 50% innehar en VP) Uansett så er det godt stell som gjelder. Kona prater med potteplantene, mens jeg har en prat med den "grønne" Ta en god gjennomgang av tilbudene,og gjerne sammen med folk du kjenner og som har kompetanse til å bedømme både båt og motor. Saltvannskjølt fra før 1990 bør du være skeptisk til. :nono: Uansett, et lite ord tilslutt. Utgifter kommer når du minst aner det. Lykke til med båtvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 7.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 gillar du o vare ute på sjöen o kan acceptere o fare fram i deplasementfart, för de fleste fritidsbåter ungefer like månge knop som vannlinje e lang! dvs 6-8 knop da er det mycket billigare o fare med en 'stor' båt/snekke i 6-8 m klassen än att fare frem med en styrpulpit/skjaergårdsjeep per time räknat ! en båt i 6-8 m klassen med en diesel-inombordare säg 25-40hk drar ca 3-5 liter diesel i timen! Hei, Gunga Din! Takk for hyggelig innspill! Jo, faktisk så er det slik at jeg liker rolig fart, så "egentlig" er nok en snekke det beste for mitt behov, rent sånn kosemessig... Barna spør derimot alltid "Går ikke båten fortere enn dette?" Og så er det slik da, at av og til har du lyst å komme deg "nånstans" før natten... Her jeg bor, Ålesund på Sunnmøre (nordvest i Norge, Nordens Venezia), har vi noen herlige fjorder innenfor, Geiranger (kanskje Gunga Din har hørt om?), Hjørundfjord, Storfjord, Tafjord (som hadde varmerekord med 21,8 grader Celcius i går, 6.11.2003), osv. Skal jeg rekke å komme meg inn til en av disse fjordene fra der jeg bor, er det flott med en helplaner / halvplaner. Derfor er det jeg tenker på slike... Med en snekke tar det en hel dag (få oppankringsmuligheter underveis), med en halv-/ helplaner er jeg i paradiset på 1 - 1 1/2 time... En helt annen sak er att forsikkringen er mye billigare ( iallafall her i Sverige!) för en snekke än för en snabbgående båt stor eller liten ! Dette er akkurat det samme i Norge! Og til det du sier om seilbåt (segelbåt), joda, har tenkt tanken, i min by er seilforeningen SVÆRT aktiv og noen venner "plager" meg ustanselig..., jeg må slutte med "bråkebåt" og begynne med det som er "skikkelig" båt (dvs. seilbåt)... men her må man ta ett skritt om gangen som vi sier i Norge! (Høres verre ut enn det er... ) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 7.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Min erfaring er at det ikke er drivstoffet som er de største kostnadene. Skal du ha en stor båt som samtidig ikke er noen sinke på sjøen koster det. Kapitalkostnad og forsikring stikker av med mest penger for min del. Alt her i livet er en prioritering, eg synes ikke det er dyrt å ha båt OK, fornuftig svar, og jeg prioriterer litt båt, må innrømme det! Og det du sier om kapitalkostnader er grei skuring. Det er som med bilkjøp, - du låner, kjøper, og vet hva du betaler i måneden. Faste utgifter kan du regne inn i budsjettet, orden, system! Men det er utgiftene UTOVER dette jeg lurer på, - må man regne med mye utgifter til service og reparasjoner på dieselmotorer? Dvs, - kan noen av dere som svarer her si meg hva dere legger ut på motorene deres i året i form av service og reparasjoner? - 2000 kroner, 10.000 kroner, 20.000 kroner, eller hva? (Min påhengsmotor kostet meg noen få hundrelapper i vedlikehold i fjor, - gearolje, plugger, bensinfilter, litt fett her og der...) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 7.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2003 Ta en god gjennomgang av tilbudene,og gjerne sammen med folk du kjenner og som har kompetanse til å bedømme både båt og motor. Saltvannskjølt fra før 1990 bør du være skeptisk til. :nono:Takker for mye fornuftig der! Jeg har hatt båt noen år, så det du sier om ting som dukker opp når du minst venter det, kan jeg underskrive... Men når det gjelder motor, VP, og saltvannskjølt... Jeg har nå en 24-foter i kikkerten med 1986 - 87 modell VP AQAD 40 B, - er denne av typen saltvannskjølt motor som jeg må se opp for? Andre kommentarer til en slik "grønn"? Jeg forstår at det er en gammel traver med sine pluss og minus... Gi meg gjerne noen advarsler FØR lommeboka blir tømt, kona eksploderer og ekteskapet ryker... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2003 Link til dette innlegget Svart 8.November.2003 ... Her jeg bor, Ålesund på Sunnmøre (nordvest i Norge, Nordens Venezia), har vi noen herlige fjorder innenfor, Geiranger (kanskje Gunga Din har hørt om?) meg ustanselig..., jeg må slutte med "bråkebåt" og begynne med det som er "skikkelig" båt (dvs. seilbåt)... men her må man ta ett skritt om gangen som vi sier i Norge! (Høres verre ut enn det er... ) Hej igen Skvulpen! Joda, har allt varit i både Ålesund o Geiranger, dock ikke på egen kjöl............(med 4-hjulingen, alltså ) hoppas en dag att kunne seile in i Geiranger o få kanon-salut, eller om det er ner man lämnar fjorden ? Ålesund har en veldi kos småbåts/gjestehavn mitt i byn! Der har jeg allt fått ett par Sen burde du lyssna mer på dine venner tykker jeg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjelli Svart 8.November.2003 Link til dette innlegget Svart 8.November.2003 Nå har jeg hatt 2 VP AQAD 40, i 2 forskjellige båter, og alldri hatt problemer med de, annet en defekt glødeplugg, men jeg ville hatt med en motorkyndig til å se på motoren, og helst prøve den. Dette er solide lastebilmotorer, med stort slagvolum, og lite effekt tatt ut. I tillegg er de enkelt oppbygd, så de er ikke kompliserte å skru litt selv på. Denne motoren er sikkert ferskvannskjølt. Men for sikker hets skyld, kan du spørre eigeren. Mine motorer var 82 og 86 modeller. Det som ikke er nevnt her, er at slike motorer, har et litt annet kjøremønster en påhengs. På påhengser, gir en som regel gass, nesten rett etter start, mens diesel må kjøres varm først. Det tar litt tid, når det er snakk om ca 500kg jern. Noet annet jeg kan si om den, er at det er en rekkesekser, som der normalt er lite vibrasjoner i de. Vedlikeholdet har ligget på et par tusen kroner i året, for min del, med olje, filter og impeller. Men, i tillegg har du drevet, antar det er et 280 drev som står på. Håper det er i god stand, er mer redd de en jeg er motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 8.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2003 Nå har jeg hatt 2 VP AQAD 40, i 2 forskjellige båter, og alldri hatt problemer med de, annet en defekt glødeplugg, men jeg ville hatt med en motorkyndig til å se på motoren, og helst prøve den.Dette er solide lastebilmotorer, med stort slagvolum, og lite effekt tatt ut. I tillegg er de enkelt oppbygd, så de er ikke kompliserte å skru litt selv på.Takk for grei opplysning, dette høres da ganske betryggende ut... Litt må man jo sette seg inn i, og da er dette kanskje ikke verste motoren å lære litt av / om... Vedlikeholdet har ligget på et par tusen kroner i året, for min del, med olje, filter og impeller. Høres ikke gale ut dette heller...Men, i tillegg har du drevet, antar det er et 280 drev som står på. Håper det er i god stand, er mer redd de en jeg er motorene. Det er et 290-drev med Duoprop... Noe positivt eller negativt å bemerke til dette drevet? Svake punkter som må sjekkes? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Har hatt en del snekker dei 2 siste åra. Har funnet ut at dersom du velger dei kjente og kurante merka, med gode, ikkje for gamle motorer som har fått jevnt vedlikehold og ikkje for mange timer, er du sikra et godt og billig båtliv. Du får somregel igjen pengene av båten sjølv om du har hatt den kanskje 5 år og kankje går i pluss! Det eg vil fram til er at båt ikke koster noe om du finner den rette. En båt med 20-30 år gammel saltvannskjølt motor er du garantert problem med innen kort tid.Og det blir kostbart, ofte lønner det ikkje å reparer og du må bytte motor. Og da ryker penga! Har kun erfaring med snekker. Syns dette er greie og enkle båter. Har nok et verre utganspunkt enn deg. Bur i Stryn. Og med 8 knops fart er fjorden laaaang! Men det går fint og du opplever mye. Har tenkt litt på å kjøpe en raskere båt, men trur neppe eg tørr. En gammel motor på 100-200 gamp er dyr om noe skulle ryke, og det må man ofte regne med. Har tenkt tanken på ny båt, men har igrunn ikke råd. Faktisk så taper ikke båter seg så mye i pris om du kjøper en helt ny båt og selger den etter 15 år. Eg syns 24 fot er minimumsgrensa for overnattingsbåt. Skal du ha mindre, kan du like godt kjøpe en på 18-20 fot. Selv om eg har sollux nå, syns eg saga er fine og popuære båter. Vis du ikke er inntressert i en snekke, og skal kjøpe brukt, trur eg saga 25 er en god båt. Har 80-130 hester Yanmar/volvo. Finner du en med lavt timetal og godt holdt, vil du sansynlegvis få en problemfri båt som du får igjen pengene du gav for den. Folk som har saga 25 er ofte sjøfolk med god peiling og har stelt båten/motoren godt. Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Jeg har ikke store kostnader med diesel ihvertfall! Fylte 60 liter i mai og har idag ca kvart tank igjen Refleks ovnen har hatt større forbruk! Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Når det gjelder drevet, er et godt tegn at der ikke er komet vann i oljen, det ser en på oljemengden. Hadde et 280 drev som oljemengden økte i, dvs at der kom vann inn. Skiftet en liten foring, så var alt i orden. 290 og 280 drevene, er velstort sett likt oppbygd. Tok opp Marexen for 2 uker siden, og det første jeg sjekka, var oljen på drevet, og heldisgsvis såg det bra ut. Når det gjelder båtkjøp, så må det gå litt på magefølelse også, både gammelt og nytt kan ryke, så noen garanti har en alldri. Lykke til med båtvalget. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 9.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Takk for veldig mange fornuftige innspill her! Forstår nå at drevet kanskje er vel så bekymringsfullt som selve motoren. Skjønner også at det er "farta som koster penger"! Skal ta med kyndige folk for å sjekk både motor og drev før jeg tar noe endelig valg. Til eistend; Ja Saga 25 er en fin båt, det ligger noen eksemplar av den i båthavna, kikker på dem daglig. Halvplaner er kanskje "kompromisset" mellom den raske, dyre helplaneren og snekka som gjør 8 knop! Var forresten utpå både i dag og i går med daycruiseren, nydelig blikkstille fjord, sol som fortsatt varmer litt , gjorde strandhugg på ei øy i Ellingsøyfjorden, kaffi i solhellinga, herlig! Fineste tida i fjorden er i grunn nå, pysene har gått i land og tatt båtene med seg , ingen kø ved gjestebryggene Båt er i alle fall en livsnødvendighet, den saken er det i alle fall ingen tvil om! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 9.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Håper jeg ikke gjør noe galt når jeg klipper inn noe fra den andre båtplassen, men fant altså dette i et innlegg fra 2001. Og innholdet gjør meg nærmest mørkeredd, som apropos til problemstillingen i denne tråden. Og legg merke til at dette er utgifter BARE forbundet med DREVET, motor blir i tillegg. Lurer på om jeg heller bør beholde påhengsbåten... Sitat fra BM Båtplassen, skrevet av signaturen "kes", 13.10.2001: "Mitt drev som er 290 DP sammen med en 41A motor har totalt kostet ca. kr.66.000 i reparasjon og vedlikehold i løpet av 11 år. Årlig vedlikehold utføres av et VP verksted, og jeg har til dags dato ikke fått noen faktura under kr. 3000 for dette. Dette omfatter vanlig service inkl.anoder, mansjetter, smøring, justering etc. De resterende ca.30.000 er utskifting av slitte/ødelagte deler som svinggaffel,power trim pumpe, hydr. sylindre, propellere etc. Jeg synes kostnadene er store tatt i betraktning at total driftstid er 1700 timer, noe som gir ca. 40 kr. pr. driftstime!! Har du tilgang til billige deler og kan gjøre det selv antar jeg at du vil halvere kostnadene. Bortsett fra kostnadene synes jeg drev er en glimrende drivanordning på den rette båttypen, og da er det etter mitt skjønn kun snakk om planende båter." (Sitat slutt.) Kommentarer fra noen her på forumet? Er dette virkeligheten jeg har i vente? Så kommer motorvedlikeholdet i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 9.November.2003 Link til dette innlegget Svart 9.November.2003 Håper jeg ikke gjør noe galt når jeg klipper inn noe fra den andre båtplassen, men fant altså dette i et innlegg fra 2001. Og innholdet gjør meg nærmest mørkeredd, som apropos til problemstillingen i denne tråden. Og legg merke til at dette er utgifter BARE forbundet med DREVET, motor blir i tillegg. Lurer på om jeg heller bør beholde påhengsbåten... Har ikke hatt båt med drev selv, men det eg har sett og ikke minst hørt har skremt meg.. Har Yanmar med fast aksel og er kjempefornøyd. Koster en høvding eller to i året i vedlikeholdsutgifter Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Det er vel ingen dristig påstand å si at dieselmotorer er mer kompliserte en bensinmotorer. Ser man på eldre motorer (uten masse elektronikk) koster både deler, reparasjoner, overhaling og service mer for en dieselmotor. Samme forhold gjelder vel også for store vs små motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Har erfaring med selveid båt fra 1999, 32 fots snekke med 120 hk 6 syl Ford Sabre diesel. Har så langt bare skiftet olje og filtere, dvs noen hundrelapper i utg hvert år. Regner med å skifte impeller til våren (300-700 kr?). Monterte forresten nytt luftfilter i sommer (580 kr), men ellers har det ikke vært noe. Motoren er en gammel sliter fra 1978 og skal iflg endel forståsegpåere kunne gå opptil 20.000 timer mellom hver hovedservice. Mange sier at på diesel motor gjelder regelen; virker det så ikke rør! Tror nok man kan si at vedlikeholdskostandene øker med motorens turtall. Min går på max 2500 rpm, har du en motor som tar ut 120 hk på 4000 rpm og feks slagvolum på 3 liter så synes jeg det virker som disse motorene er dyrere i drift og vil gi deg flere problemer. Likeledes er drev dyrere i drift enn strak aksel. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
jada Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Har selv 28 fots snekke med VP TAMD 30. Bruker ikke mange hundrelappene på motoren i løpet av sesongen. Div. filter, olje, impeller osv.osv. Så går det 3 - 4 tusen på diesel. Det koster altså ikke særlig mye, dersom det ikke skjer noe galt Og det vet en jo ikke på forhånd. Fikk selv trøbbel med starteren, måtte byttes (kr 2 - 3000). Nå er det girkassa som kanskje har begynt å "fuske" (??? tusen). Andre ting som det kan skje noe med er kjøleskapet (har selv byttet, kr 5000), kokeapparat (reparert for kr 1500), varmeapparat (byttet, kr 7000), og så gikk det kr 700 til ny pumpe til toalettet. Ved kjøp av eldre brukt båt, så kan slike utgifter komme ganske fort, eller kanskje ikke . Endel slike utgifter kan være greit å legge inn i budsjettet for kjøp. Med dette er vel småpenger dersom motoren begynner å si takk for seg. Det er absolutt å anbefale å ha med en dyktig "motormann" når du skal vurdere en båt. Denne tjenesten kan du gjerne betale endel for. Det vil i alle fall lønne seg dersom han kan forhindre deg fra å handle "katta i sekken". Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Det er vel ingen dristig påstand å si at dieselmotorer er mer kompliserte en bensinmotorer. Ser man på eldre motorer (uten masse elektronikk) koster både deler, reparasjoner, overhaling og service mer for en dieselmotor. Samme forhold gjelder vel også for store vs små motorer. Skal vel ikke akkurat krangle på det men der er STORE forskjeller i delepriser mellom forskjellige merker og forhandlere. Et eksempel på forhandlerforskjeller: Innbytteturbo til min Detroit Diesel 8.2T: En forhandler Kr 8.200.- inkl MVA , tre andre: 18-20.000.- pluss MVA....... og det er snakk om ORIGINAL Detroit Diesel innbyttedel hos alle!!!!! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
SveinHa Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Med dette er vel småpenger dersom motoren begynner å si takk for seg. Det er absolutt å anbefale å ha med en dyktig "motormann" når du skal vurdere en båt. Denne tjenesten kan du gjerne betale endel for. Det vil i alle fall lønne seg dersom han kan forhindre deg fra å handle "katta i sekken". Absolutt et godt råd. Problemet er bare at noen tar seg godt betalt for å ikke gjøre/se noe som helst. Prøv å få tak i en takstmann e.l. som "har et godt rykte"/er anbefalt av folk du stoler på! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
jada Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Konkret svar på spørsmålet i overskriften: .... et EVIG pengesluk ? Svar: NEI, NEI og atter NEI. Det blir helt sikkert både en, to og tre (og kanskje enda fler) STØRRE eller mindre utgifter p.g.a. at ting går i stykker. Men det er da ikke et evig pengesluk. Om det verste skulle skje, og titusenkronene skulle fyke, ja så vil du jo deretter ha en båt som er god som ny, og som sannsynligvis vil vare i mange, lange år. Og sjansene er jo også store for å ha et lite problematisk båtliv i mange, lange år, selv om de STORE utgiftene ikke skulle komme. De fleste av oss kommer vel rimelig greit unna dette båtlivet, gjør vi ikke. Noen er uheldige, og disse gir gjerne lyd fra seg. Det er nok mange, mange flere som "bare koser seg". Pengesluket er alle de elektroniske duppedittene, og alt annet utstyr som mange skal dytte båten full av. :cheers:for et rimelig båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
semi Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Hei Skvulpen. Som den stolte eier av en Saga 25 med Yanmar 87hk, kan jeg slutte meg til konklusjonen din at du trenger litt fart for å nyte fjordane og øyane på ytre luten. Før brukte vi en dag med snekka for å kmme oss litt av gårde fra Ålebyen, men no, no har helga turene fått nytt innhold. Kjekt å ha litt fart når en skal hjem etter ei koselig helg slik at en slipper å stå opp i gryotta. Lite driftsutgifter på min motor, bruker faktisk mindre diesel enn kompisen med Sabb 16HK. Sjøl er jeg skeptisk til motor med drev fra gammelt av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.