Jump to content

Vindusvisker - reduserer viskerområdet


bjoris

Recommended Posts

Det har hele tiden vært irriterende på Yamarinen at den ene viskeren går mye lengre enn den andre. Det er selvsagt den på førersiden som slår for langt og siden vinduene er svært buet på kanten hender det rett som det er at den "faller utenfor" og ikke går tilbake... Jeg har vært bort i en visker før der dette måtte kobles om inni motoren, ingen bruksanvisning innehas, men jeg har nå demontert halve taket i forpiggen for å komme til og ser at det er en ROCA... Er det et eller annet som har hoppet over inne i motoren montro? Det har tydeligvis ikke blitt skrudd opp her siden båten var ny så jeg går utfra at koblingen ikke kan være feil... Har ikke skrudd ned resten for å se om det er likt koblet på den andre siden, men det vil jo være rart om dette har vært feil siden båten var ny (2002).

 

Tips til hvor jeg begynner? Her har jeg tatt et rimelig dårlig bilde med mobilen i dårlig lys, men dere ser typen og dere ser kanskje også at det er svært liten plass til å begynne å skru på de hvite ledningene dersom det er slik en justerer viskerområdet... Tips mottas med stor takk...

 

Vindusvisker.JPG

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har tre viskermotorer av merke TMC (eller noe lignende). Disse er til forveksling lik den som er avbildet her, med unntak av fargen. Jeg har bruks/monteringsanvisningen til disse om bord i båten, og kan sikker få scannet disse dersom det er av interesse.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den "hvite" viskeren er stort sett bra - atskillig bedre enn den "sorte".

 

Det er viktig at den ikke går utenfor vinduet og setter seg fast - dette kan føre til varmegang og antennelse i viskeren.

 

Derfor har noen produsenter, bl.a Scand på noen modeller stoppere for viskerne.

 

Jeg vil anta at viskeren ikke er innstilt på riktig vinkel fra montøren.

 

Du har tre ledninger til viskeren. Du kan ha fire.

 

Ved fire ledninger har du to hastigheter.

 

Ved tre ledninger er den tredje signal om parkeringsposisjon for viskeren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har AB, de ble kjøpt for noen år siden.

De har selvparkering og 2 hastigheter, justerbare i 4 trinn fra 80-120 grader, tror jeg det var.

Aner ikke om de er å få tak i lenger. Nesten alt produseres jo i Kina for tiden.

God kvalitet, men de er sorte da, med gult stempel. :lol:

Men de ligger heldigvis skjult bak takplatene, noe som var grunnen til at jeg absolutt ville ha AB, da det er

litt jobb å ta de ut for rep.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har bruks/monteringsanvisningen til disse om bord i båten, og kan sikker få scannet disse dersom det er av interesse.

 

Kjempeflott, det er absolutt av interesse Brigg, men jeg sender IM om det er behov da jeg håper å få kopiert enn hos min lokale båtutstyrsleverandør. Dessverre mangler det meste av bruksansvisninger til denne båten noe som er veldig kjedelig. Hadde med meg kameraet i dag når jeg skrudde opp viskermotoren, men selvsagt stod minnebrikken igjen i PCen (noen som har opplevd det...?) :headbang:

 

Jeg er fortsatt ikke sikker på om det er koblingene eller om det er inni motoren en skal endre noe. Det er flere hull i skiva som går rundt inni motoren, men når jeg prøvde litt forsiktig fikk jeg ikke av denne "armen". Det ser for meg ut som om de "ledige" hullene i denne plata har samme avstand fra senter, men det er mulig det er svært liten forskjell som skal til her før det blir store endringer på viskerområdet???

 

Hva sier dere er det koblingene som må endres eller kan det som Ingar er inne på også være at det skal justeres inne i motoren...?

 

visker_innvendig.JPG

 

Finner det jo litt snodig at det er forskjell på disse viskerene, båten har jo vært ny for ikke så lenge siden så at første eier ikke fikk dette endret på garanti hvis det var slik fra ny er jo svært rart da jeg vil si det er ubrukelig pt... At noe skulle ha endret seg så er det iallefall ikke posisjonen i motoren eller koblingene. Dette var ikke rørt tidligere, det føler jeg meg sikker på... Nei, jeg får skru opp på andre siden også i morgen å se om alt er likt der, det blir jo litt spennende...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Den armen som går vertikalt på bildet er festet til det runde hjulet. Er det andre hull i dette hjulet som du kan flytte armen til?

Hvis ikke er ikke vinkelen justerbar. Det går ikke an å gjøre noe med dette via det elektriske.

 

Jo, det er 2 hull til, men jeg fant at disse måtte være svært nær samme avstand fra senter på som det hullet armen står i nå, men det er kanskje naturlig at det bare er ørsmå forskjeller som vil utgjøre de 10 cm ekstra denne viskeren slår i forhold til den andre? Det er jo det at viskeren faller utfor en kant her som gjør det helt fullstendig ubrukelig... Hvis dette har vært slik fra nytt så er det et under at viskeren ikke er ødelagt... Vel, jeg prøvde å få av dette i dag, men trenger litt annet verktøy for å være sikker på at jeg ikke ødlegger noe. Til min undring var dette sorte i metall og ikke plastikk så det er kanskje en skikkelig visker... Syns den går veldig rolig med "solid" lyd...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men det er ikke nok å flytte armen litt på akslingen da?

 

Du er inne på noe der, mulig det er justeringsmuligheter. Det var så mye grease over alt som jeg ikke ville tørke bort så jeg så faktisk ikke om det bare er et hull som passer direkte på akslingen eller om det er justeringsmuligheter. Hvis det er justeringsmuligheter så kan en forskyvning her forklare det rare med at ingen verken har byttet hull eller gjort noe med koblingene her siden det var nytt og det har høyst sannsynlig fungert når det var nytt. Har derfor tro på denne teorien. Armen er festet med en skive som jeg ikke klare å få av med det verktøyet jeg hadde. Dette må studeres i morgen. Takk for nyttig innspill...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

visker_innvendig2.jpg

Tørk først vekk alt fettet på tannhjulet, slik at du ser grad merkingen.

Under den armen som går horisontalt mot tannhjulet på bildet er det en tapp i begge ender.

Tappen er festet med en låseskive under der hvor den røde pilen peker. Ta vekk låseskiven.

Du kan nå løfte opp armen. Tappen i andre enden av armen, merket med blå sirkel, stikker ned i et hull i tannhjulet, hullet er

merket med antall grader, merk deg hvor den stod.

Har den stått i hullet for f.eks 900, må du finne et hull i tannhjulet merket med mindre gradeantall.

 

Finner du ikke et hull med mindre gradeantall må du sjekke på baksiden av tannhjulet.

Jeg tror den modellen du har kan snu plata på tannhjulet, for flere grad muligheter.

Når armen er ute kan du løfte ut hele tannhjulet.

Skru så av de 2 stjerneskruene i tannhjulet og se om du finner et hull med mindre grader på baksiden.

 

Så er det bare å sette det i sammen igjen. Smør eventuellt med fett igjen.

 

Du kan få litt problemer med å få tappen i den horisontale armen til å passe med det nye hullet i tannhjulet igjen, uten

å dreie på akslingen for pusserarmen på utsiden.

Derfor er det lurt å ta av pusserarmen først. Og gjerne skru ut hele motoren før du begynner.

Du må ha av pusserarmen for justering uansett etterpå. Justeringen består enkelt og greit i å flytte pusserarmen

frem å tilbake på strålene til akslingen på pussermotoren. Noe som kan være litt av en utfordring å få til. :nonod:

 

Er du sikker på at du trenger mindre slaglengde i det hele tatt da ?

Du sier viskeren slår over på den ene siden.

Hva med den andre siden, har du noe å gå på her ?

Hvis ja, må du justere pusserarmen på strålene på akslingen, da trenger du ikke endre gradene på slaglengden.

Dette gjør du som sagt ved å flytte på pusserarmen.

Denne billige Kina modellen med plast tannhjul kan utmerket godt ha endret seg på justeringen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du trenger mindre slaglengde i det hele tatt da ?

Du sier viskeren slår over på den ene siden.

Hva med den andre siden, har du noe å gå på her ?

Hvis ja, må du justere pusserarmen på strålene på akslingen, da trenger du ikke endre gradene på slaglengden.

Dette gjør du som sagt ved å flytte på pusserarmen.

Denne billige Kina modellen med plast tannhjul kan utmerket godt ha endret seg på justeringen.

 

Her var det mye interessant. Det var denne skiva jeg ikke fikk av i går pga dårlig verktøy. Vi får prøve igjen i dag. Det er ikke noe å gå på på andre siden så den slår helt klart for langt. Skal ta med kameraet i dag så kan jeg legge ut bilder og kanskje en videosnutt av hvordan den fungerer. MEN det er håp her, vi får satse på at noe av dette fungerer... Takk for tips... Kina modell? Jeg som syns dette så veldig solid ut...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

DA har jeg funnet ut av dette og jeg burde tenkt litt mer før jeg begynte å skru ned lister og takplater for å komme til viskermotoren. Problemet lå ikke der... og det var jo også ulogisk at det skyltes selve motoren når viskerområdet hadde endret seg... Jeg skrudde av armen i dag og endrer fra 60 grader til 45 grader, men når det fortsatt ikke ble bra (det ble bedre) begynte jeg virkelig å lure og når jeg begynte å rikle med selve viskerbladet oppdaget jeg at hele armen gav etter. Ved nærmere ettersyn var det knekt av en stor del av metallet i selve viskerarmen samt at den som dere ser på bildet er bøyd... Her er bilder av styrbord viskerarm (som har slått for langt)

 

Viskerarm_-_oedelagt.JPG

 

og slik ser det ut på babord der ting fungerer...

 

 

Viskerarm_-_babord.JPG

 

Vel, burde ha skjønt dette før, men, men. Nå får jeg få tak i ny arm og så sjekke om ikke 60 grader blir rett likevel... Når var det jo gjort på 5 minutter å endre dette når jeg først fikk skiva av...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...