Jump to content

Elektrisk s-drev

Naurstad

Recommended Posts

Kom over dette når jeg søkte på nettet. Kan være et alternativ for alle med båt. Det kan være som hjelpemotor ved motorhaveri f.eks. eller kansje sidepropell.

SD_ED.jpg

•For maximum performance

With our electrically-powered Sail-Drive we offer a space-saving robust and high-performance drive system.

The Sail-Drive has a shaft diameter of Ø 25mm and 1:10 taper shank for common types of propeller.

Once you have fitted the corresponding three-blade propeller, you have access to power that is comparable to that of an onboard diesel engine.

•Controllable

The practical single-lever control provides non-stepped motor-speed regulation in forwards or reverse - and the high-performance electrical regulating system works with virtually no energy loss.

•Low-noise

The electric motor runs quietly and with very little vibration.

•Easy to install

The Sail-Drive ist supplied with a base plate for laminating onto the hull of he vessel. This keeps installation tasks down to a bare minimum. The Sail-Drive is also applied with an adapter plate for direct bolt-attachment to existing fixed "Volvo" and "Yanmar" bases.

•Electric rotatable

Our electric rotatable Sail-Drive is equipped with a 12V motor. Therefore we can turn the lower part of the Sail-Drive 2x90°. Thereby a very high agility is given. The electric rotatable Sail-Drive replaced to 100% a stern thruster and mostly a bow thruster.

Hmmm ... Skjønner ikke helt nytteverdien. Som hjelpemotor ved havari??? Ekstra hull i skroget til denne m.a.o. Neppe aktuelt for seilbåter i alle fall. Her har man jo seilene som alternativ ved motorhavari.

Som hovedmotor er vel dette i alle fall ikke aktuelt. Hvor skal du få strømmen fra??

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Når brenselsceller og eit slikt drev blir å få kjøpt til akseptabel pris, skal dieseldyret ut, og med det oljelukt og motorvedlikehald.

Dei som er litt meir fanatiske seglarar enn meg kan ha nytte av ein slik. Låg vekt, og straum nok i batteria til å komma seg inn i havna dersom det ikkje let seg gjera å gå inn for segl. Batteriet kan ein lada med landstraum, solceller eller vindgenerator, eller ved hjelp av propellen når ein seglar.

For meg er nok dette litt tidleg enno, men kva med dette drevet i kombinasjon med eit enkelt aggregat?

Er det nokon som veit prisen på drevet?

Men kunne man ikke med el-motor eliminert hele hullet i bunnen av båten og kun hatt ledninger/kontaktpunkter gjennom bunnen? Tror fremtiden er ganske spennende på dette området, har jo ikke akkurat skjedd mye innen fremdriftsmaksineri for seilbåter siden 70 tallet...

Jeg tror nok at dersom man beregner antall watt som går med til å forsyne en hovedmotor - så blir dette temmelig uinteressant. Muligens aktuelt en gang laaaangt inn i fremtiden. Det holder ikke med solcelle og/eller vindmølle i en slik sammenheng. Det skal myyyyye mere strøm til, er jeg nok redd for. Og hvor skal man lagre all watten som skal til??? Jeg ser for meg store deler av salongen fylt med batteribanker her :nonod:

Men kunne man ikke med el-motor eliminert hele hullet i bunnen av båten og kun hatt ledninger/kontaktpunkter gjennom bunnen? Tror fremtiden er ganske spennende på dette området, har jo ikke akkurat skjedd mye innen fremdriftsmaksineri for seilbåter siden 70 tallet...

Hvis man ikke vil lage et stort hull i skroget finnes det et annet drev som kan brukes, du finner det på denne linken. Jeg har ikke seilbåt, men med bare en motor kunne dette være aktuelt som en hjelpemotor da jeg har aggregat ombord som leverer strømmen. Det at det kan dreies 2x90gr. gjør jo også at det fungerer som en sidepropell. For seilbåter ville jeg nok hatt et aggregat som kunne levert strømmen hvis det også skal brukes som fremdriftsmaskineri. Men det vil fint kunne brukes på batteri for å legge til kai, tenk hvor lydløs du vil være.

http://kraeutler.at/SD-ED_e.htm

Jeg tror nok at dersom man beregner antall watt som går med til å forsyne en hovedmotor - så blir dette temmelig uinteressant. Muligens aktuelt en gang laaaangt inn i fremtiden....

Eg sit og les i seilas nr 8 for 2006. Langt inn i framtida er i år :smiley: . Lagoon 440, ein katamaran vart i fjor levert med 2x Yanmar på 55hk kvar. I 2007 er framdriftsmaskineriet to el-motorar, ein batteribank og eit aggregat på 18hk. Drivstofforbruket er oppgitt til om lag to liter i timen. At dette kjem først i ein katamaran er ikkje å undrast over, ein sparer ein del på å berre installera ein forbrenningsmotor.

Det er i same artikkel nemnt ein bavaria 49 som for eit par år sidan vart utstyrt med ein 40hk genenerator, batteribank og elektromotor. Dieselforbruket skal i følge artikkelen ha blitt redusert med 78%, og topphastigheten er lik som for standardbåten. Båten har gått problemfritt 5000nm. Kor mykje av distansen som er gått for maskin seier artikkelen ingenting om.

Lenke til nettversjonen av artikkelen

(Redigert: Lagt til lenke til seilas-artikkel)

Redigert av Nils (see edit history)

Kjølen skulle vel kunne lages om til et stort batteri, så ble ikke ekstra vekt og utnyttelse av plass noe problem

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tror også dette blir mer vanlig fremover. Støøre båter har dette ofte idag. Supplybåter med 4 generatorer og 2 elektriske fremdriftsmotorer. Fordelen er at du kan velge hvor mange generatorer som skal vere i drift. På sakte fart er somregel kun en generator i drift, og dermed sparer dei mye drivstoff fremfor å ha en/to svære dieselmotorer som fremdriftsmotorer...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...