Jump to content

Sporingsystem til båt

kristian

Recommended Posts

Gå inn på denne: www.holars.no

Her vil dere finne, etter min mening den beste båt alarmen og sporingssenderen på markedet.

6 alarminganger, 4 styrbare utganger, start sperre, inngang for GPS. Har denne montert i båten med en Garmin bærbar (sekundær GPS) tilkoblet. Ved landstrøm så kan jeg "ringe båten varm". Får alarm på lav batterispenning, innvendig vannstand, temperatur (brann), innbrudd via magnetkontakter og trampematte.

• 8 måneder senere...
Det finnes en som heter Liessem Mosaic AV-790y. Denne blir levert av Joseph Eide AS.

Monterte med letthet denne selv.

Den har det meste som GPS-sporing, vannivåvakt, div sensorer, et par 12 v releer som styres via SMS, ekstern GPS utgang for f eks PC og mye mer.

Den har løst tastatur med display og lang ledning, samt telefonrør og høyttaler.

Denne programmeres direkte på displayet i motsetning til mange andre som man må plukke ut SIM-koretet for å programmere det i en telefon.

Denne kan man ringe ut med og motta samtaler med, lese av posisjon, kurs og fart mm.

Den har også 2 stk utgang med logg, så man kan avlese gangtid på lensepumper mm.

Koster komplett med MVA ca kr 8000,- + et kontantkort.

Man bør være opmerksom på at denne drar mye strøm, så man bør ha anledning til å lade ukentlig.

Tilføyer at jeg er så fornøyd som jeg kan bli etter at jeg byttet til denne alarmen. Det gjelder både info i forkant, kjøp, levering, fakturering, bruksanvisning, monteringsanvisning, montering, programmering og bruk.

Sjeldent spør du meg.

Flere som har denne alarmen? Virker jo som skikkelig kvalitet.

Se etter en aktiv alarm, ikke passiv.

Ha en alarm du kan lage "gjerde" rundt båten ca 100 m. Dvs hvis noen tar båten, du får beskjed via GSM, hvis

den flyttes utenfor gjerde.

Enkelte har softwareprogram, slik at du kan følge den på pc. Kan velge om det skal gå via vaktselskap eller

du administrerer selv.

Bra batteri back up. Dette i tilfelle de kutter strømmen til batteri.

Her kan du få følere som kan fange opp vannlekkasje, temp osv.

Priser, her subsiderer vel Forsikringselskapene en del tenker jeg.

Passiv

Du finner båten din stjålet, så meldes den stjålet. Bil/Fly/båt leter etter objektet. Ved for lang tid, kan båten være

borte.

Gjerdet du snakker om kalles Geofensing. Jeg vet at Hafslund har en slik. Kjenner ikke prisen. Men man har mange innganger til diverse ting som vannalarm osv.

Selges vel med abb. De kan også spore båten din.samt reduksjon i forsikringen. Står noe om det her: Hafslund sporing

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Dersom det utelukkende dreier seg om sporing, og sporingen kan begrenses til Skandinavia, er ett alternativ å montere AIS klasse B sender ombord. Jeg har i det siste fulgt båtens posisjon via denne adressen: http://www.siitech.net/VTSLite/Main.aspx. Men nå ligger jeg innomhus og senderen er deaktivert. Dette systemet sender ikke ut informasjon om eksempelvis vanninntregning eller lavt batterinivå. Derimot er det ingen kostnader til abonementsordning, slik systemet til Hafslund forutsetter.

Guard systems har ett ssytem som heter Fleetguard hvor du kan finne posissjonen på båten hele tiden.

Fra guard systems:

FleetGuard er den komplette løsningen for deg, som ønsker kontroll over dine objekter. Det være seg biler, lastebiler, anleggsmaskiner eller annet utstyr.

FleetGuard er et GPS basert system, som gir deg den informasjonen du trenger - når du trenger den. Tjenesten innebærer at du når som helst kan logge deg inn via vår nettbaserte løsning og ta ut informasjon.

De aller fleste forsikringsselskaper yter idag rabatt på premien ved installasjon av sikkerhetsutstyr fra Guard Systems. Ta kontakt med ditt selskap og forhør deg om dette i dag.

Du får både passive og aktive sendere. Passiv du merker at båten er borte og tilkaller assistanse(Guard-system) fly kommer

da på banen og sporer enheten. Dette er helt greit så lenge du ikke har en rask båt eller har ofte tilsyn til båten.

Aktiv sender kan du programmere til å legge et gjerde rundt båten, vis båten forsvinner utenfor prog område, går alarmen til

deg eller et FG selskap. Og ha utganger til f eks vanninntrenging, temp i båten, dørmatte-føler eller kutting av drivstoff-tilførel

er også greit.

Det viktigste er å ikke markedsføre at en har det i båten. Altid noen som er smartere.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Det viktigste er å ikke markedsføre at en har det i båten. Altid noen som er smartere.

Alarmer kan virke avskrekkende på en del mennesker, så det smarteste er kanskje å merke båten med at den har alarm, men la være å nevne at den har flere alarmer. (mange mener det er smart å ha en GPS i reserve, hvorfor ikke ha mer enn ett system for å sikre båten?)

En reserveløsning som jeg er fristet til å produktutvikle selv er et system hvor du fester alarmen til brygga og lar den snakke trådløst med båten. Dersom båten blir borte, eller noen tukler med alarmenheten i båten, så er det alarmen på brygga som melder fra.

Trenger derfor bare sporing. Kan ikke være avhengig av at instrumenter er skrudd på etc. og ønsker å sjekke dette selv (ikke via Guard etc.).

Hva er alternativet da?

Noen instrumenter må nok være på, men du klarer deg med en alarmenhet som varsler til programmert telefonnummer. Mange av dagens system sender SMS, og kan svare på enkle spørsmål når du sender en SMS til alarmenheten. De litt avanserte kan fortelle deg hvor båten er, hvor fort det går, hvor mye det blåser, hvor varmt det er i vannet og i båten, og for den saks skyld hvor mye vann det er under kjølen. (Min favorittløsning for vintersesongen og båter som ligger mye på svai er å montere en liten værstasjon i båten. Tenk så kjekt å få en SMS om vær og vind fra båten din et par ganger i døgnet.)

Leier ut båten endel, og det kunne vært kjekt å vite hvor den er. Trenger derfor bare sporing. Kan ikke være avhengig av at instrumenter er skrudd på etc. og ønsker å sjekke dette selv (ikke via Guard etc.).

Hva er alternativet da?

Sporingen skjer via Guard sin WEB side (som du har tilgang til via internett).

(kan være jeg misforstår hvordan du vil sjekke dette selv)

Her ser du historisk logg på hvor båten din har vært, og hvor den er nå.

GPS senderen i båten er på til enhver tid.

fra Guard systems:

FleetGuard gir deg mulighet

for komplett logg på alle historiske

data. Innlogging skjer via

Guard Systems internettsider

www.guardystems.no, med

eget brukernavn og passord.

Denne:

tt3026.jpg

Rapporterer hvor båten min er ved programmerte intervall, eller jeg kan spørre den hvor den er. Globalt.

5 innganger/utganger som kan brukes til alarmer o.l. Globalt.

Kan sette områder båten ikke får gå inni, eller ikke får gå ut fra. Globalt.

"Distress" funksjon. Som VHF med "Distress" knapp, men denne er global.

Epost til/fra båten. Fra hvor som helst.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...